(2019) تعیین اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی بر بهبود سلامت عمومی و جرأتمندی دختران نوجوان مورد سوءاستفاده جنسی. Community Health Journal. pp. 54-63. ISSN 2345-6248
Text
CHJ_Volume 13_Issue 1_Pages 54-63.pdf - Published Version Download (743kB) |
Persian Abstract
مقدمه: سوءاستفاده جنسی از مهمترین عوامل تهدیدکننده سلامت دختران در جهان است. مهارتهای زندگی، مهارتهای شخصی و اجتماعی هستند که نوجوانان با یادگیری آنها میتوانند در مورد خود و انسانهای دیگر بهطور شایستهتری عمل کنند. بنابراین، این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی بر سلامت عمومی و جرأتمندی دختران مورد سوءاستفاده جنسی انجام شد. مواد و روشها: این مطالعه از نوع کارآزمایی آموزشی با پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش دختران با تجربه آزار و اذیت جنسی شهر تهران در سال 1397 بودند. 40 نفر با نمونهگیری در دسترس انتخاب و در گروههای آزمایش (20 نفر) و گواه (20 نفر) قرار گرفتند. جهت جمعآوری دادهها از مقیاس سلامت عمومی (گُلدبرگ، 1972) و مقیاس جرأتمندی (گمبریل و ریچی، 1975) استفاده شد. در گروه آزمایش، آموزش مهارت زندگی در 9 جلسه به صورت هفتهای 2 جلسه و هر جلسه 120 دقیقه اجرا گردید. در پایان آموزش از گروهها پسآزمون گرفته شد و 2 ماه بعد نیز مرحله پیگیری انجام شد. دادهها با آنالیز واریانس دوطرفه با اندازهگیری مکرر تحلیل شد. یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد آموزش مهارت زندگی بر سلامت عمومی (59/3=F، 014/0=p و 22/0=Eta) و جرأتمندی دختران نوجوان مورد سوءاستفاده جنسی (32/4=F، 001/0=p و 26/0=Eta) گروه آزمایش در مراحل پسآزمون و پیگیری تأثیر مثبت و معنیداری داشت. نتیجهگیری: آموزش مهارتهای زندگی میتواند جرأتمندی دختران نوجوان را بهبود بخشد و علایم روانشناختی ناشی از سوءاستفاده جنسی را کنترل کند. درمان مکمل آموزش مهارتهای زندگی در کنار درمان روانپزشکی روتین این بیماران توصیه میشود.
Title
Determining the Effectiveness of Training Life Skills on Improving General Health and Assertiveness in Sexually Abused Female Adolescents
Abstract
Introduction: Sexual abuse is one of the most important threats to the health of girls in the world. Life skills are personal and social skills that help teens perform better toward themselves and other people by learning them. Therefore, this study aimed to determine the effectiveness of life skills training on general health and the assertiveness of sexually abused girls. Materials and Methods: This study was an educational trial with a pre-test, a post-test and a follow up with a control group. The statistical population of the study was girls with an experience of sexual harassment in Tehran in the year 2018. A total of 40 people were selected through available sampling and were assigned to each of the experimental (20 subjects) and the control (20 subjects) groups. Data were collected using a general health scale and a dare scale. In the experimental group, life skills training was conducted in a total of nine sessions, with two sessions every week, each session lasting 120 minutes. After finishing the training, both groups received a post-test, and two months later the follow-up was done. Data were analyzed using a two-way repeated measures ANOVA. Results: The results of this study showed that life skills training has a significant positive effect on psychological general health (F=3.59, p=0.014 and Eta=0.22) and adolescent girls' sexual abuse (F=4.32. p=0.001 and Eta=0.26). The experimental group has a positive and significant effect on the post-test and follow up stages. Conclusion: Life skills training can improve the adolescent girls' juvenile behavior and control the psychological symptoms of sexual abuse. The adjunct individual and family psycho education are recommended to this group of patients besides their routine psychiatric treatments.
Item Type: | Article |
---|---|
Keywords: | Sexually Abused,Life Skills Training,General health,Assertiveness,Female adolescents |
Divisions: | Research Vice-Chancellor Department > Community Health Journal |
Page Range: | pp. 54-63 |
Journal or Publication Title: | Community Health Journal |
Journal Index: | ISC |
Volume: | 13 |
Number: | 1 |
Publisher: | Rafsanjan University of Medical Sciences |
Identification Number: | https://doi.org/10.22123/chj.2019.185517.1287 |
ISSN: | 2345-6248 |
Depositing User: | خانم مهتاب اکبری |
URI: | http://eprints.rums.ac.ir/id/eprint/29390 |
Actions (login required)
View Item |