(2019) بررسی تأثیر مداخله آموزشی مبتنی بر مدل ارتقای سلامت پندر بر خودشکوفایی و روابط بین فردی زنان یائسه. Community Health Journal. pp. 10-19. ISSN 2345-6248
Text
CHJ_Volume 13_Issue 3_Pages 10-19.pdf - Published Version Download (645kB) |
Persian Abstract
مقدمه: سلامت جامعه در گرو تأمین نیازهای بهداشتی، فرهنگی و اقتصادی زنان است. یائسگی بخشی از زندگی زنان است که در بهداشت باروری اهمیت ویژهای دارد و برنامه آموزشی مناسب به منظور بهبود توانمندیهای روانی زنان ضروری است. این پژوهش با هدف تعیین تأثیر مداخله آموزشی مبتنی بر مدل ارتقاء سلامت پندر بر خودشکوفایی و روابط بینفردی انجام شد. مواد و روشها: این مطالعه از نوع کارآزمایی بالینی با پیشآزمون، پسآزمون و گروه کنترل بود. از بین زنان یائسه شاغل در مدارس دخترانه غیردولتی شهر تهران طی سال 1398 بهشیوه هدفمند تعداد 60 نفر انتخاب و بهصورت تصادفی در گروههای آزمایش (30 نفر) و کنترل (30 نفر) قرار گرفتند. جمعآوری دادهها با استفاده از پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک-محقق ساخته و پرسشنامه استاندارد رفتارهای ارتقادهنده سلامت انجام شد. در گروه آزمایش، آموزش رفتارهای ارتقادهنده سلامت در 6 جلسه به صورت هفتهای 1 جلسه و هر جلسه به مدت 2 ساعت اجرا گردید. پس از پایان آموزش از گروهها پسآزمون گرفته شد. دادهها با روشهای آزمونهای t مستقل و زوجی و تحلیل کواریانس چندمتغیری تحلیل شدند. یافتهها: نتایج نشان داد مداخله آموزشی مبتنی بر مدل ارتقای سلامت بر افزایش خودشکوفایی (53/9=F، 006/0=p و 60/0=Eta) و روابط بینفردی زنان یائسه (40/8=F، 009/0=p و 71/0=Eta) گروه آزمایش در مرحله پسآزمون تأثیر مثبت و معنیداری داشته است. نتیجهگیری: مداخله آموزشی مبتنی بر مدل ارتقای سلامت میتواند برای انتقال به مرحله یائسگی کارساز باشد. پژوهشگران و درمانگران میتوانند از مدل پندر برای بهبود رفتارهای ارتقادهنده سلامت در زنان یائسه ایرانی استفاده کنند.
Title
The Effect of Educational Intervention Based on Pender’s Health Promotion Model on Self-Actualization and Interpersonal Relations in Menopausal Women
Abstract
Introduction: Community health is dependent on meeting women’s health, economic, and cultural needs. Menopause is a part of women’s life which has a particular importance in their reproductive health, and thus appropriate educational programs are needed to improve women’s mental capabilities. Acordingly, this study aimed to determine the effects of educational intervention based on Pender’s Health Promotion Model on self-actualization and interpersonal relations in menopausal women. Materials and Methods: This study was a clinical trial, with pre-test, post-test, and the control group. Of menopausal women working in non-government schools in Tehran in 2019, a total number of 60 women were selected by purposive sampling and were randomly divided into experimental (n=30), and control (n=30) groups. The required data were collected using a researcher-made demographic information checklist, and the Health Promotion Lifestyle Profile-II (PHPLP-II). The health promotion lifestyle program was administered for the particpants in the experimental group in six sessions, one session per week and each for two hours. At the end of the training program, the post-test was taken from the participants in bith groups. The collected data were analyzed using independent samples t-test, paired samples t-test, and multivariate analysis of covariance using SPSS software (version 25). Results: The results showed that educational intervention based on health promotion model had a positive and significant effect on increasing self-actualization (F=9.53, p=0.006, Eta=0.60) and interpersonal relations (F=8.40, p=0.009, Eta=0.71) in menopausal women in the experimental group as indicated by their post-test scores. Conclusion: The results showed that the educational intervention based on Pender’s Health Promotion Model can be effective in transition to the menopausal stage and researchers and therapists can use Pender’s model to improve health-promoting behaviors and lifestyle in Iranian inmenopausal women.
Item Type: | Article |
---|---|
Keywords: | self-actualization,Interpersonal relations,Menopausal women,educational intervention,Pender’s Health Promotion Model |
Divisions: | Research Vice-Chancellor Department > Community Health Journal |
Page Range: | pp. 10-19 |
Journal or Publication Title: | Community Health Journal |
Journal Index: | ISC |
Volume: | 13 |
Number: | 3 |
Publisher: | Rafsanjan University of Medical Sciences |
Identification Number: | https://doi.org/10.22123/chj.2019.200148.1350 |
ISSN: | 2345-6248 |
Depositing User: | خانم مهتاب اکبری |
URI: | http://eprints.rums.ac.ir/id/eprint/29402 |
Actions (login required)
View Item |