Repository of Research and Investigative Information

Repository of Research and Investigative Information

Rafsanjan University of Medical Sciences

تأثیر مراقبه عشق‌ورزی-مهربانی بر کارکردهای اجرایی و بهزیستی روان‌شناختی سالمندان

(2019) تأثیر مراقبه عشق‌ورزی-مهربانی بر کارکردهای اجرایی و بهزیستی روان‌شناختی سالمندان. Community Health Journal. pp. 52-63. ISSN 2345-6248

[img] Text
CHJ_Volume 13_Issue 3_Pages 52-63.pdf - Published Version

Download (1MB)

Official URL: http://chj.rums.ac.ir/article_101929.html

Persian Abstract

مقدمه: افزایش جمعیت سالمند پیامدهای اقتصادی-اجتماعی برای ایران دارد. یکی از مشکلاتی که سالمندان با آن مواجه هستند کاهش توانایی‌های شناختی و کارکردهای اجرایی است که می‌تواند مشکلات عدیده‌ای در زندگی روزمره آن­ها ایجاد کند. هدف از اجرای این پژوهش تعیین اثر مداخله مراقبه عشق‌ورزی-مهربانی بر کارکردهای اجرایی و بهزیستی روان‌شناختی سالمندان 74-65 سال بود. مواد و روش‌ها: در یک طرح تجربی به شیوه پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل که در زمستان ۹۷ در شهر تهران انجام شد، 50 سالمند 74-65 ساله به طور تصادفی در گروه‌های کنترل و آزمایش قرار داده شدند. بر روی همه آزمودنی‌ها آزمون ادن‌بروک، آزمون کارکردهای اجرایی و آزمون بهزیستی روان‌شناختی ریف اجرا شد، سپس در گروه آزمایش، مداخله عشق‌ورزی-مهربانی اجرا شد و آزمون کارکردهای اجرایی و بهزیستی روان‌شناختی به‌عنوان پس‌آزمون تکرار شدند. داده‌ها با روش تحلیل کوواریانس چندمتغیره تحلیل شدند. یافته‌ها: نتایج نشان داد گروه آزمایش در متغیر‌های توجه (340/58F=، 001/0p<، 632/0η2=)، حافظه فعال (959/11F=، 001/0p<، 260/0η2=)، انعطاف‌پذیری شناختی (823/15F=، 001/0p<، 318/0η2=) و بهزیستی روان‌شناختی (846/18F=، 001/0p<، 357/0η2=) بهبود‌های معنی‌دار داشتند. در متغیر‌های سرعت پردازش و حل مسئله تفاوت معنی‌داری مشاهده نشد. نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج می‌توان نتیجه‌گیری کرد که آموزش مراقبه عشق-ورزی مهربانی به سالمندان و انجام آن می‌تواند بر بهزیستی روان‌شناختی و کارکردهای اجرایی مؤثر باشد و انتظار می‌رود بر کیفیت زندگی سالمندان اثرات مثبتی بگذارد.

Title

The Effect of Loving-Kindness Meditation on Executive Functions and Psychological Well-being in Elderlies

Abstract

Introduction: The increase in the population of elders has socio-economic consequences for Iran. One of the problems faced by the elderly is the decreased cognitive abilities that, in turn, can cause many problems in their daily life. The purpose of this study was to determine the effect of loving-kindness meditation intervention on the executive functioning and psychological well-being of the elderly. Materials and methods: In an experimental pre-test/post-test control group design performed in Tehran, 50 elderlies aged 65-74 years were randomly assigned to control and experimental groups to all whom Addenbrooke's Cognitive Examination test, executive functions test, and Reef Psychological Well-Being Inventory were administered. Then, an eight-week loving-kindness meditation intervention was performed. Besides, the tests for post-testing were re-administered. The collected data were analyzed by covariance analysis using SPSS software. Results: Results showed that the experimental group had significant improvements in attention (F=58/340، p<0/001، η2=0/632), working memory (F=11/959، p<0/001، η2=0/260), cognitive flexibility (F=15/823، p<0/001، η2=0/318), and psychological well-being (F=18/846، p<0/001، η2=0/357). There was no significant difference between variables of processing speed and problem solving after the intervention between two groups. Conclusion: It can be concluded that teaching loving-kindness meditation to the elderly can affect the psychological well-being and executive functions (attention, working memory, cognitive flexibility); thus, it is expected to have a positive effect on their life quality. Accordingly, the relevant institutions and specialists are recommended to offer meditation training to the elderly.

Item Type: Article
Keywords: Mindfulness,executive function,Elderly
Divisions: Research Vice-Chancellor Department > Community Health Journal
Page Range: pp. 52-63
Journal or Publication Title: Community Health Journal
Journal Index: ISC
Volume: 13
Number: 3
Publisher: Rafsanjan University of Medical Sciences
Identification Number: https://doi.org/10.22123/chj.2020.198218.1342
ISSN: 2345-6248
Depositing User: خانم مهتاب اکبری
URI: http://eprints.rums.ac.ir/id/eprint/29406

Actions (login required)

View Item View Item