Repository of Research and Investigative Information

Repository of Research and Investigative Information

Rafsanjan University of Medical Sciences

تأثیر آموزش روان‌شناختی همراه با آرام‌سازی پیشرونده عضلانی بر افسردگی، اضطراب و استرس بیماران دیابتی تیپ 2

(2019) تأثیر آموزش روان‌شناختی همراه با آرام‌سازی پیشرونده عضلانی بر افسردگی، اضطراب و استرس بیماران دیابتی تیپ 2. Community Health Journal. pp. 32-43. ISSN 2345-6248

[img] Text
CHJ_Volume 13_Issue 4_Pages 32-43.pdf - Published Version

Download (1MB)

Official URL: http://chj.rums.ac.ir/article_104313.html

Persian Abstract

مقدمه: دیابت یکی از شایع‌ترین بیماری‌ها در دنیا می‌باشد. از طرفی، استرس، اضطراب وافسردگی جزء عوامل تشدیدکننده بیماری دیابت هستند. با توجه به عوارض روانی ناشی از دیابت و اهمیتی که آموزش برای مقابله با این عوارض دارد تحقیق حاضر با هدف تعیین تأثیر آموزش روان‌شناختی همراه با آرام‌سازی پیشرونده عضلانی بر افسردگی، اضطراب و استرس بیماران دیابتی تیپ 2 انجام شد. مواد و روش­ ها: در این کارآزمایی آموزشی شاهددار، 60 بیمار مبتلا به دیابت نوع 2 به روش نمونه‌گیری تصادفی سیستماتیک وارد مطالعه شدند و سپس به صورت کاملاً تصادفی به دو گروه مساوی آزمون و شاهد تقسیم شدند. برای گروه آزمون، 12 جلسه آموزش روان‌شناختی همراه با تکنیک آرام‌سازی پیشرونده عضلانی هر هفته دو جلسه انجام شد و برای گروه شاهد مداخله‌ای صورت نگرفت. اطلاعات با استفاده از پرسش‌نامه (دموگرافیک، اطلاعات مربوط به بیماری) و پرسش‌نامه DASS21 جمع‌آوری گردید و از آزمون‌های مجذور کای, فیشر، تی مستقل و آنالیز واریانس دو طرفه با اندازه‌گیری‌های مکرر برای تجزیه و تحلیل استفاده شد. یافته ­ها: بین میانگین نمرات استرس، اضطراب و افسردگی قبل، بلافاصله و پیگیری سه ماه گروه آزمون تفاوت معنی‌دار آماری وجود داشت (05/0>p) ولی در گروه شاهد تفاوت معنی‌دار آماری دیده نشد. نتیجه ­گیری: مداخله آموزشی روان‌شناختی به همراه تکنیک آرام‌سازی پیشرونده عضلانی می­تواند موجب بهبود استرس، اضطراب و افسردگی شود. از این رو، نتیجه پژوهش، حمایتی تجربی برای درمان در جهت بهبود استرس، اضطراب و افسردگی را فراهم می­نماید.

Title

The Effect of Psychological Training with Progressive Muscle Relaxation on the Stress, Anxiety, and Depression in Diabetes Type 2 Patients

Abstract

Introduction: Diabetes is one of the most common diseases in the world. On the other hand, stress, anxiety, and depression are exacerbated by diabetes. Given psychological complications of diabetes, together with the education importance concerning the tactics to cope with, the present study aims to determine the effect of psychological training with progressive muscle relaxation on stress, anxiety, and depression in Diabetes Type 2 patients. Materials and Methods: In this study, the educational trial control group included 60 patients with Diabetes Type 2 who were affiliated with the Diabetes Clinic of Rafsanjan University of Medical Sciences. They were selected based on systematic random sampling from the records in the clinic and then divided randomly into two groups of intervention and control (30 in each). For the former, 12 sessions of psychological training with a progressive muscle relaxation technique were held, two sessions each weeks, and no intervention was performed for the latter. Data were collected using demographic (disease information) and DASS21 questionnaires. Data were analysed using Chi-square, Fisher's, Independent t-test, and Two-way ANOVA with Repeated Measurements before, immediately after, and three months follow-up. Results:Results showed that there was a significant difference between the mean scores of stress, anxiety, and depression before, immediately after, and three months follow-up in the experimental group (p<0.050); however, no significant difference was found in the control group (p>0.050). Conclusion: Psychological training intervention with a progressive muscle relaxation technique can improve depression, anxiety, and stress. Thus, the results of the study provide empirical support for the treatment in order to improve anxiety, depression, and stress.

Item Type: Article
Keywords: Psychological education,Progressive muscle relaxation,mental health,Diabetes
Divisions: Research Vice-Chancellor Department > Community Health Journal
Page Range: pp. 32-43
Journal or Publication Title: Community Health Journal
Journal Index: ISC
Volume: 13
Number: 4
Publisher: Rafsanjan University of Medical Sciences
Identification Number: https://doi.org/10.22123/chj.2020.202309.1363
ISSN: 2345-6248
Depositing User: خانم مهتاب اکبری
URI: http://eprints.rums.ac.ir/id/eprint/29420

Actions (login required)

View Item View Item