Repository of Research and Investigative Information

Repository of Research and Investigative Information

Rafsanjan University of Medical Sciences

تأثیر مداخله آموزشی بر عملکرد کارکنان پرستاری و میزان پنومونی وابسته به ونتیلاتور در بخش‌های مراقبت ویژه مرکز آموزشی درمانی حضرت علی‌ابن‌ابیطالب (ع) رفسنجان

(2019) تأثیر مداخله آموزشی بر عملکرد کارکنان پرستاری و میزان پنومونی وابسته به ونتیلاتور در بخش‌های مراقبت ویژه مرکز آموزشی درمانی حضرت علی‌ابن‌ابیطالب (ع) رفسنجان. Community Health Journal. pp. 54-63. ISSN 2345-6248

[img] Text
CHJ_Volume 13_Issue 4_Pages 54-63.pdf - Published Version

Download (720kB)

Official URL: http://chj.rums.ac.ir/article_104623.html

Persian Abstract

مقدمه: پنومونی ناشی از ونتیلاتور، یک بیماری عفونی جدی در بخش مراقبت‌های ویژه در نظر گرفته می‌شود. آموزش پرستاران می­تواند موجب بهبود عملکرد و کاهش این نوع عفونت­ ­شود. مطالعه حاضر با هدف تعیین تأثیر آموزش بر میزان پنومونی ناشی از ونتیلاتور و عملکرد پرستاران بخش­های مراقبت­ویژه مرکز آموزشی درمانی حضرت علی­ابن­ابیطالب(ع) شهرستان رفسنجان انجام شد. مواد و روش‌ها: در این مطالعه نیمه­تجربی، 62 پرستار بخش­های ویژه به روش در دسترس و بر اساس معیارهای ورود به مطالعه انتخاب شدند. ابتدا میزان پنومونی ناشی از ونتیلاتوردر طی سه ماه تعیین گردید و عملکرد پرستاران سنجیده شد. سپس در مورد چگونگی پیشگیری از این نوع پنومونی، آموزش­های لازم داده شد. پس از 3 ماه، مجدد میزان عملکرد و شیوع پنومونی ثبت گردید و داده­ها توسط آزمون­های تی­زوجی، فیشر و کولموگروف اسمیرنوف تجزیه ‌و تحلیل شد. یافته‌ها: قبل از آموزش، از 45 بیمار که با ونتیلاتور تهویه مکانیکی می­شدند، 44 نفر (8/97) و بعد از آموزش، از 37 بیمار، 33 نفر (2/89) دچار پنومونی ناشی از ونتیلاتور شدند. تعداد پنومونی ناشی از ونتیلاتور بعد از آموزش نسبت به قبل، کاهش داشت اما این میزان از لحاظ آماری معنی‌دار نبود. عملکرد پرستاران از نظر دست شستن، ساکشن­کردن، کار با ونتیلاتور، تغییر وضعیت­دادن بیمار، پوشیدن گان، دهانشویه و لوله­گذاری داخل تراشه، بعد از آموزش نسبت به قبل آن، بهبود یافت و از لحاظ آماری معنی‌دار بود (05/0p<). نتیجه‌گیری: این مطالعه نشان­داد آموزش پرستاران در زمینه پیشگیری از عفونت و پنومونی ناشی از ونتیلاتور می‌تواند مؤثر باشد، اگرچه این مداخله فقط تأثیر بالینی داشته است.

Title

The impact of Educational Intervention on Nurses' Performance and Ventilator-associated Pneumonia Rate in Intensive Care Units of Rafsanjan Hospital

Abstract

Introduction: Ventilator-associated pneumonia (VAP) is considered a severe infectious disease in Intensive Care Units (ICUs). It seems that the teaching of nurses staff may improve the quality of care and reduce the VAP rate. This study is performed to determine the effect of education on VAP and nurses' performance in Rafsanjan ICUs. Materials and Methods: The semi-experimental study was conducted on 62 intensive care nurses, who were selected through convenience sampling and inclusion criteria. VAP rate and nurses' performance were measured three months prior to intervention. Then, the necessary education about the methods of preventing such VAP took place. After three months, nurses' performance and VAP rates were measured again. Data were analyzed by SPSS software (V.18). Results: The results showed that the VAP rate changes before(97.8) and after the intervention (89.2)were not statistically significant(p=1.000).Nurses' performance on hand washing, suctioning, patient position change, scrubs wearing, mouthwash, and intubation improved after training and had a statistically significant difference (p<0/05). Conclusions: The study indicated that nurses' education on the prevention of infection and VAP could be effective although this intervention had only clinical impact.

Item Type: Article
Keywords: Workshop,performance,Nurses,Ventilator-Associated Pneumonia (VAP),Intensive Care Units
Divisions: Research Vice-Chancellor Department > Community Health Journal
Page Range: pp. 54-63
Journal or Publication Title: Community Health Journal
Journal Index: ISC
Volume: 13
Number: 4
Publisher: Rafsanjan University of Medical Sciences
Identification Number: https://doi.org/10.22123/chj.2020.193208.1322
ISSN: 2345-6248
Depositing User: خانم مهتاب اکبری
URI: http://eprints.rums.ac.ir/id/eprint/29422

Actions (login required)

View Item View Item