(2019) تأثیر مداخله آموزشی بر عملکرد کارکنان پرستاری و میزان پنومونی وابسته به ونتیلاتور در بخشهای مراقبت ویژه مرکز آموزشی درمانی حضرت علیابنابیطالب (ع) رفسنجان. Community Health Journal. pp. 54-63. ISSN 2345-6248
Text
CHJ_Volume 13_Issue 4_Pages 54-63.pdf - Published Version Download (720kB) |
Persian Abstract
مقدمه: پنومونی ناشی از ونتیلاتور، یک بیماری عفونی جدی در بخش مراقبتهای ویژه در نظر گرفته میشود. آموزش پرستاران میتواند موجب بهبود عملکرد و کاهش این نوع عفونت شود. مطالعه حاضر با هدف تعیین تأثیر آموزش بر میزان پنومونی ناشی از ونتیلاتور و عملکرد پرستاران بخشهای مراقبتویژه مرکز آموزشی درمانی حضرت علیابنابیطالب(ع) شهرستان رفسنجان انجام شد. مواد و روشها: در این مطالعه نیمهتجربی، 62 پرستار بخشهای ویژه به روش در دسترس و بر اساس معیارهای ورود به مطالعه انتخاب شدند. ابتدا میزان پنومونی ناشی از ونتیلاتوردر طی سه ماه تعیین گردید و عملکرد پرستاران سنجیده شد. سپس در مورد چگونگی پیشگیری از این نوع پنومونی، آموزشهای لازم داده شد. پس از 3 ماه، مجدد میزان عملکرد و شیوع پنومونی ثبت گردید و دادهها توسط آزمونهای تیزوجی، فیشر و کولموگروف اسمیرنوف تجزیه و تحلیل شد. یافتهها: قبل از آموزش، از 45 بیمار که با ونتیلاتور تهویه مکانیکی میشدند، 44 نفر (8/97) و بعد از آموزش، از 37 بیمار، 33 نفر (2/89) دچار پنومونی ناشی از ونتیلاتور شدند. تعداد پنومونی ناشی از ونتیلاتور بعد از آموزش نسبت به قبل، کاهش داشت اما این میزان از لحاظ آماری معنیدار نبود. عملکرد پرستاران از نظر دست شستن، ساکشنکردن، کار با ونتیلاتور، تغییر وضعیتدادن بیمار، پوشیدن گان، دهانشویه و لولهگذاری داخل تراشه، بعد از آموزش نسبت به قبل آن، بهبود یافت و از لحاظ آماری معنیدار بود (05/0p<). نتیجهگیری: این مطالعه نشانداد آموزش پرستاران در زمینه پیشگیری از عفونت و پنومونی ناشی از ونتیلاتور میتواند مؤثر باشد، اگرچه این مداخله فقط تأثیر بالینی داشته است.
Title
The impact of Educational Intervention on Nurses' Performance and Ventilator-associated Pneumonia Rate in Intensive Care Units of Rafsanjan Hospital
Abstract
Introduction: Ventilator-associated pneumonia (VAP) is considered a severe infectious disease in Intensive Care Units (ICUs). It seems that the teaching of nurses staff may improve the quality of care and reduce the VAP rate. This study is performed to determine the effect of education on VAP and nurses' performance in Rafsanjan ICUs. Materials and Methods: The semi-experimental study was conducted on 62 intensive care nurses, who were selected through convenience sampling and inclusion criteria. VAP rate and nurses' performance were measured three months prior to intervention. Then, the necessary education about the methods of preventing such VAP took place. After three months, nurses' performance and VAP rates were measured again. Data were analyzed by SPSS software (V.18). Results: The results showed that the VAP rate changes before(97.8) and after the intervention (89.2)were not statistically significant(p=1.000).Nurses' performance on hand washing, suctioning, patient position change, scrubs wearing, mouthwash, and intubation improved after training and had a statistically significant difference (p<0/05). Conclusions: The study indicated that nurses' education on the prevention of infection and VAP could be effective although this intervention had only clinical impact.
Item Type: | Article |
---|---|
Keywords: | Workshop,performance,Nurses,Ventilator-Associated Pneumonia (VAP),Intensive Care Units |
Divisions: | Research Vice-Chancellor Department > Community Health Journal |
Page Range: | pp. 54-63 |
Journal or Publication Title: | Community Health Journal |
Journal Index: | ISC |
Volume: | 13 |
Number: | 4 |
Publisher: | Rafsanjan University of Medical Sciences |
Identification Number: | https://doi.org/10.22123/chj.2020.193208.1322 |
ISSN: | 2345-6248 |
Depositing User: | خانم مهتاب اکبری |
URI: | http://eprints.rums.ac.ir/id/eprint/29422 |
Actions (login required)
View Item |