(2019) تعیین اثربخشی بازیدرمانی کودک محور بر خودکارآمدی و رفتارهای تکانشی دانش آموزان دختر مقطع سوم ابتدایی. Community Health Journal. pp. 64-74. ISSN 2345-6248
Text
CHJ_Volume 13_Issue 4_Pages 64-74.pdf - Published Version Download (1MB) |
Persian Abstract
مقدمه: سالهای اولیه زندگی برای تحول چندبعدیکودکان و شکلگیری پایههایزندگی مهم تلقی میشوند. روشهای متعددی برای افزایش خودکارآمدی و کاهش رفتارهای تکانشیدر دانشآموزان وجود دارد. یکی از رویکردهای مؤثر، بازیدرمانی کودکمحور است. پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی بازیدرمانی کودکمحور بر خودکارآمدی و رفتارهای تکانشیدانشآموزان دختر مقطع سوم ابتدایی صورت گرفت. مواد و روش ها: در این پژوهش، از روش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل استفاده شد. جامعهآماری پژوهش شامل تمامی دانشآموزاندختر 9 ساله مدارس ابتدایی شهرستان رامسر در سال تحصیلی 97-1396 بودند که 24 نفر از آنها با روش نمونهگیری دردسترس و برحسب شرایط ورود به پژوهش، از دو مدرسه شهرستان رامسر انتخاب شدند و بهصورت تصادفی در گروههای آزمایش و کنترل قرار گرفتند (12 نفر در هر گروه). گروهها، مقیاسهای خودکارآمدی کودکان ویلر و لد (1982) و تکانشیبودن هیرشفیلد (1965) را در مراحل پیشآزمون و پسآزمون تکمیل کردند. بازیدرمانی کودکمحور برای گروه آزمایش طی 8 جلسه 45 دقیقهای بهصورت انفرادی انجام شد. گروه کنترل مداخلهای دریافت نکرد. بهمنظور تجزیه و تحلیل دادهها، از تحلیل کوواریانس چندمتغیره استفاده شد. یافته ها: بازیدرمانی کودکمحور موجب افزایش خودکارآمدی در مقیاسکل (60/165F=، 001/0p=، 856/0(Eta= و خرده مؤلفههای موقعیت با تعارض، بدون تعارض شد. اثربخشی بازیدرمانی کودکمحور بر کاهش رفتارهای تکانشی(15/1380F=، 001/0p=، 891/0Eta=) نیز تأیید گردید. نتیجه گیری: بر اساس نتایج، بازیدرمانی کودکمحور به عنوان یک روش درمانی مؤثر در افزایش خودکارآمدی و کاهش رفتارهای تکانشی دانشآموزان دختر مقطع سوم ابتدایی توصیه میشود.
Title
Determining the Effectiveness of Child-centered Play Therapy on Impulsive Behaviors and Self-efficacy of Third-Grade Female Students
Abstract
Introduction: The early years of life are important for the multi-dimensional transformation of children and the foundation shaping of life. There are many tactics to reduce impulsive behaviors and increase self-efficacy in students. Child-centered play therapy is one of the most effective approaches in this context. The present study aims to determine the effectiveness of child-centered play therapy on impulsive behaviors and self-efficacy of third-grade female students. Materials and Methods: A quasi-experimental design, with a pre-test and post-test with the control group, was used in this applied research. The statistical population of the study included all 9-years-old female students of Ramsar elementary schools in the academic year of 2017-2018. 24 persons were selected by convenience sampling method from two schools in Ramsar city, according to conditions of the study; then, they were randomly divided into experimental and control groups (12 persons in each group). The groups completed Wheeler & Ladd Children Self-Efficacy Scale (1982) and Hirschfield Impulsivity Scale (1965)in pre-test and post-test stages. During8 sessions of 45minutes, child-centered play therapy was performed for the experimental group individually, while the control group did not receive any intervention. MANCOVA was used to analyze the data. Results: The results of MANCOVA showed that child-centered play therapy increased self-efficacy in subscales with conflict, without conflict, and total scale (F=165.60,p=0.001,Eta=0.865). Furthermore, the effectiveness of child-centered play therapy on reducing impulsive behaviors was confirmed (F=1380.15, p=0.001,Eta=0.891). Conclusion: Based on the results, child-centered play therapy as an effective treatment to decrease impulsive behaviors and increase self-efficacy in third-grade female students is recommended.
Item Type: | Article |
---|---|
Keywords: | Child-Centered Play Therapy,self-efficacy,impulsive behaviors |
Divisions: | Research Vice-Chancellor Department > Community Health Journal |
Page Range: | pp. 64-74 |
Journal or Publication Title: | Community Health Journal |
Journal Index: | ISC |
Volume: | 13 |
Number: | 4 |
Publisher: | Rafsanjan University of Medical Sciences |
Identification Number: | https://doi.org/10.22123/chj.2020.212268.1402 |
ISSN: | 2345-6248 |
Depositing User: | خانم مهتاب اکبری |
URI: | http://eprints.rums.ac.ir/id/eprint/29423 |
Actions (login required)
View Item |