(2020) تأثیر بازیهای ویدیویی در محیط واقعیت مجازی بر عملکرد حرکتی کودکان مبتلا به فلج مغزی. Community Health Journal. pp. 1-10. ISSN 2345-6248
Text
CHJ_Volume 14_Issue 1_Pages 1-10.pdf - Published Version Download (994kB) |
Persian Abstract
مقدمه: واقعیت مجازی تلاش برای برداشتن مرزهای بین فضای واقعی و فضای مجازی میباشد. یک محیط کامپیوتری که از سناریوهای دنیای واقعی تقلید میکند و البته یک پلت فرم سرگرمکننده که میتواند برای کودکان مبتلا به فلج مغزی جذاب باشد. هدف پژوهش حاضر تعیین تأثیر بازیهای ویدیویی در محیط واقعیت مجازی بر عملکرد حرکتی کودکان مبتلا به فلج مغزی بود. مواد و روشها: روش این پژوهش نیمه تجربی با طرح پیشآزمون -پسآزمون با گروه کنترل بود. تعداد 30 بیمار مبتلا به فلج مغزی در سال 1398 در شهرستان تبریز انتخاب و در دو گروه 15 نفره آزمایش و کنترل قرار گرفتند. گروهها با استفاده از آزمون تبحر حرکتی بروینینکس-اوزرتسکی ارزیابی شدند (پیشآزمون). گروه آزمایش به مدت 20 جلسه 45 دقیقهای، با استفاده از بازیهای ویدیویی در محیط واقعیت مجازی آموزشهای مرتبط را دریافت کردند. برای گروه کنترل مداخلهای صورت نگرفت. در پایان، آزمون فوق مجدد اجرا شد (پسآزمون). دادهها با استفاده از شاخصهای آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی (روش تحلیل کواریانس چند متغیره) تجزیه و تحلیل شد. یافتهها: تحلیل دادهها نشان داد که بازیهای ویدیویی در محیط واقعیت مجازی بر همه مؤلفههای عملکرد حرکتی کودکان مبتلا به فلج مغزی تأثیر معنیداری دارد (0001/0p<). نتیجهگیری: میتوان نتیجه گرفت که بازیهای ویدیویی واقعیت مجازی را میتوان به عنوان یک روش مکمل درمانی در کنار سایر درمانهای مرسوم، در مورد کودکان مبتلا به فلج مغزی، استفاده نمود و این نتیجه تلویحات درمانی برای خانوادههای این کودکان، متخصصین مغز و اعصاب و فیزیوتراپها دارد.
Title
The Effect of Video Games Virtual Reality Environment on Motor Function of Children with Cerebral Palsy
Abstract
Introduction: Virtual reality (VR) is an attempt to remove the boundaries between real and virtual space. It is a computer environment that mimics real-world scenarios and, of course, a fun platform that can be appealing to children with cerebral palsy. The present study aims to investigate the effect of video games in a virtual reality environment on motor function of children with cerebral palsy. Materials and Methods: The method of this study was quasi-experimental with pre-test and post-test with a control group. Thirty patients with cerebral palsy were selected in Tabriz city in 2019 and were divided into two groups of experimental and control (15 in each). The experimental group received 20 minutes of 45-minute sessions using video games in virtual reality environments; however, the control group did not receive any intervention. In the end, to evaluate the differences, the above test (post-test) was performed again for both groups. Data were analyzed by SPSS-23 software. In addition to descriptive statistics, multivariate analysis of covariance was used to analyze the data. Results: The data analysis showed that video games in a virtual reality environment had a significant effect on the motor function of children with cerebral palsy (p<0/01). Conclusion: According to the results of this research, it can be concluded that virtual reality video games can be used as a complementary therapy along with other conventional treatments for people with cerebral palsy.
Item Type: | Article |
---|---|
Keywords: | Virtual Reality,motor skills,Cerebral palsy |
Divisions: | Research Vice-Chancellor Department > Community Health Journal |
Page Range: | pp. 1-10 |
Journal or Publication Title: | Community Health Journal |
Journal Index: | ISC |
Volume: | 14 |
Number: | 1 |
Publisher: | Rafsanjan University of Medical Sciences |
Identification Number: | https://doi.org/10.22123/chj.2020.216037.1423 |
ISSN: | 2345-6248 |
Depositing User: | خانم مهتاب اکبری |
URI: | http://eprints.rums.ac.ir/id/eprint/29434 |
Actions (login required)
View Item |