(2020) نقش تکلیف شب در شکلگیری استرس دانشآموزان مقطع ابتدایی و والدین آنها در شهر رفسنجان: سال 1397. Community Health Journal. pp. 50-59. ISSN 2345-6248
Text
CHJ_Volume 14_Issue 1_Pages 50-59.pdf - Published Version Download (902kB) |
Persian Abstract
مقدمه: تکلیف شب، علاوه بر اثرات مثبت بر یادگیری، به دلیل حجم زیاد، ناتوانی دانشآموز در انجام یا تداخل با فعالیتهای لذتبخش میتواند اثرات منفی بر هیجانات دانشآموزان داشته باشد. از طرفی، هیجانات فرزندان، تأثیر مستقیم بر احساسات، واکنشها و هیجانات والدین دارد. مطالعه حاضر با هدف تعیین نقش تکلیف شب در شکلگیری استرس دانشآموزان مقطع ابتدایی و والدین آنها انجام شد. مواد و روشها: در این مطالعه توصیفی، 263 دانشآموز از دو گروه از مدارس با تکلیف شب و بدون تکلیف شهر رفسنجان در سال 1397، به شیوه تصادفی وارد مطالعه شدند. پس از اخذ رضایت آگاهانه، دانشآموزان، پرسشنامه استاندارد استرس فرزند ناشی از تکلیف شب و والدین آنها، پرسشنامه استرس والد ناشی از تکلیف شب و مقیاس استرس درک شده را تکمیل نمودند. دادهها، با استفاده از آزمونهای نا پارامتری من ویتنی و ضریب همبستگی اسپیرمن تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها: میزان استرس دانشآموزان با تکلیف شب به طور معنیداری بیشتر از میزان استرس دانشآموزان بدون تکلیف شب بود (039/0=p). همچنین، میزان استرس والدین گروه با تکلیف شب بیشتر از والدین گروه بدون تکلیف شب بود (001/0>p). اما، والدین گروه بدون تکلیف شب، درک از استرس بیشتری نسبت به گروه دیگر داشتند (001/0>p). نتیجهگیری: به نظر میرسد تکلیف شب عاملی استرسزا برای دانشآموز و والدین آنهاست. از طرفی، والدین دانشآموزان بدون تکلیف شب نیز از نوعی استرس نهفته رنج میبرند که شاید به دلیل عدم آگاهی از میزان آموختههای فرزند خود باشد هرچند مطالعات بیشتر در این زمینه لازم است.
Title
The Role of Homework in the Formation of Stress in Elementary School Students and their Parents in Rafsanjan in 2018
Abstract
Introduction: The homework, in addition to its positive effects on learning, can have negative effects on students' emotions, which have, in turn, a direct effect on parents' feelings, reactions, and emotions. This study aims to investigate the contribution of homework to the formation of stress in elementary school students and their parents. Material and methods: In this descriptive study, 263 students were recruited from two groups of homework and non-homework schools by random sampling in Rafsanjan (2018). After informed consent, the students completed the Child's Inventory for Homework Stress, and their parents completed the Parent's Inventory for Homework Stress and Perceived Stress Scale. Data were analyzed by nonparametric tests, including Mann–Whitney U and Spearman coefficient. Results: The stress of students with homework was higher than those without significantly (p=0.039). Additionally, the stress of parents was higher in the homework group than those in the non-homework group (p<0.001). However, the parents of the non-homework group had a greater perception of stress than the other group (p<0.001). Conclusion: It seems that homework is a stressful factor for both students and their parents. Also, parents of non-homework students suffer from some sort of latent stress, which may be due to the lack of awareness of what their children have learned. Further studies are needed in the filed.
Item Type: | Article |
---|---|
Keywords: | homework,Stress,Student,Parents,Rafsanjan |
Divisions: | Research Vice-Chancellor Department > Community Health Journal |
Page Range: | pp. 50-59 |
Journal or Publication Title: | Community Health Journal |
Journal Index: | ISC |
Volume: | 14 |
Number: | 1 |
Publisher: | Rafsanjan University of Medical Sciences |
Identification Number: | https://doi.org/10.22123/chj.2020.215778.1422 |
ISSN: | 2345-6248 |
Depositing User: | خانم مهتاب اکبری |
URI: | http://eprints.rums.ac.ir/id/eprint/29439 |
Actions (login required)
View Item |