(2020) مقایسه اثربخشی درمان پذیرش ذهنآگاهانه خود و رواندرمانی مثبتنگر بر سرمایه روانشناختی دانشآموزان دختر دارای افسردگی. Community Health Journal. pp. 13-25. ISSN 2345-6248
Text
CHJ_Volume 14_Issue 3_Pages 13-25.pdf - Published Version Download (1MB) |
Persian Abstract
مقدمه: افسردگی از جمله اختلالاتی است که میتواند نوجوانان دختر را با مشکلات جدی مواجه کند. پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی درمان پذیرش ذهنآگاهانه خود با رواندرمانی مثبتنگر بر سرمایه روانشناختی دانشآموزان دختر دارای افسردگی انجام شد. مواد و روشها: این پژوهش از نوع نیمهتجربی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل است. نمونه مطالعه، 54 دانشآموز دختر دارای افسردگی در مقطع متوسطه دوم شهر اصفهان در سال 1398 بودند که با انتساب تصادفی در سه گروه درمان پذیرش ذهنآگاهانه خود، رواندرمانی مثبتنگر و گروه کنترل گمارده شدند. ابزار سنجش، پرسشنامه سرمایه روانشناختی Nguyen و همکاران بود. گروههای آزمایش به مدت ده جلسه تحت درمان پذیرش ذهنآگاهانه خود و رواندرمانی مثبتنگر قرار گرفتند. گروه کنترل هیچ درمانی دریافت نکرد. دادهها توسط آزمون تحلیل کواریانس تک متغیری و چند متغیری تحلیل شدند. یافتهها: تفاوت معنیداری بین درمان پذیرش ذهنآگاهانه خود و رواندرمانی مثبتنگر با گروه کنترل در سرمایه روانشناختی (049/25=F، 001/0>p) و مؤلفههای امید (012/5=F، 001/0>p) و تابآوری (867/4=F، 001/0>p) وجود داشت، اما بین تأثیر دو درمان بر سرمایه روانشناختی و مؤلفههای آن تفاوت معنیدار نبود. نتیجهگیری: درمانهای پذیرش ذهنآگاهانه خود و رواندرمانی مثبتنگر، در افزایش سرمایه روانشناختی دانشآموزان دختر دارای افسردگی مؤثر هستند. بنابراین، با آموزش آنها میتوان توانمندیهای مثبت افراد جهت مقابله با افسردگی را ارتقا بخشید.
Title
A Comparison of the Effectiveness of Mindful Self-Acceptance Therapy and Positive Psychotherapy on Psychological Capital of Female Students with Depression
Abstract
Introduction: Depression is one of the disorders that can cause serious problems for teenage girls. This study aims to determine the effectiveness of mindful self-acceptance therapy and positive psychotherapy on the psychological capital of female students with depression. Materials and Methods: This study was semi-experimental with a pretest-posttest control design. The research sample was 54 female students with depression at high school (second-grade) in Esfahan in 2019. They were randomly assigned to three groups of mindful self-acceptance therapy, positive psychotherapy, and control group. The measurement instrument was the psychological Capital Questionnaire of Nguyen & colleagues. The experimental groups received 10 sessions of mindful self-acceptance therapy and positive psychotherapy. The data were analyzed by univariate and multivariate covariance. Results: The results showed a significant difference between mindful self-acceptance therapy and positive psychotherapy with the control group in psychological capital (F=25.049, p<0.001) and two components, hope (F=5/012, p<0.001) and resiliency (F= 4.867, p<0.001). Also, a significant difference was between mindful self-acceptance therapy and positive psychotherapy in psychological capital and their components (p<0.001). Conclusion: Mindful self-acceptance therapy and positive psychotherapy effectively increase psychological capital in female students with depression. Thus, training them can promote positive strengths to cope with depression.
Item Type: | Article |
---|---|
Keywords: | Mindful self-acceptance therapy,Positive psychotherapy,psychological capital,depression,female |
Divisions: | Research Vice-Chancellor Department > Community Health Journal |
Page Range: | pp. 13-25 |
Journal or Publication Title: | Community Health Journal |
Journal Index: | ISC |
Volume: | 14 |
Number: | 3 |
Publisher: | Rafsanjan University of Medical Sciences |
Identification Number: | https://doi.org/10.22123/chj.2020.222503.1456 |
ISSN: | 2345-6248 |
Depositing User: | خانم مهتاب اکبری |
URI: | http://eprints.rums.ac.ir/id/eprint/29451 |
Actions (login required)
View Item |