Repository of Research and Investigative Information

Repository of Research and Investigative Information

Rafsanjan University of Medical Sciences

تأثیر مداخله آموزشی مبتنی بر الگوی باور بهداشتی بر رفتارهای پیشگیری‌کننده از بیماری‌های قلبی و عروقی

(2021) تأثیر مداخله آموزشی مبتنی بر الگوی باور بهداشتی بر رفتارهای پیشگیری‌کننده از بیماری‌های قلبی و عروقی. Community Health Journal. pp. 1-12. ISSN 2345-6248

[img] Text
CHJ_Volume 14_Issue 4_Pages 1-12.pdf - Published Version

Download (939kB)

Official URL: http://chj.rums.ac.ir/article_124873.html

Persian Abstract

مقدمه: نظر به اهمیت آموزش به منظور ارتقای رفتارهای پیشگیری­کننده از بیماری‌های قلبی- عروقی، این مطالعه با هدف تعیین تأثیر مداخله آموزشی مبتنی بر الگوی باور بهداشتی بر رفتارهای پیشگیری­کننده از بیماری‌های قلبی -عروقی در بهورزان شهرستان رفسنجان انجام شد. مواد و روش ­ها: پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه تجربی است. این مطالعه در سال 1398 بر روی 79 نفر از بهورزان شهرستان رفسنجان که به صورت هدفمند انتخاب و به طور تصادفی ساده در دو گروه مداخله و کنترل قرار گرفتند، انجام شد. ابزار جمع‌آوری اطلاعات، پرسشنامه‌های مشخصات دموگرافیک و الگوی باور بهداشتی بود. پرسشنامه‌ها در دو نوبت قبل و بعد از انجام مداخله تکمیل شدند. بعد از انجام پیش‌آزمون، مداخله آموزشی طی چهار جلسۀ 45 دقیقه‌ای برای گروه مداخله انجام شد. گروه کنترل آموزشی دریافت نکرد. داده‌ها با استفاده از آزمون‌های تی مستقل، تی زوجی، دقیق فیشر و مجذور کای تجزیه و تحلیل شدند. یافته­ ها: نتایج نشان داد که میانگین نمره آگاهی (004/0>p)، حساسیت درک شده (001/0>p)، شدت درک شده (002/0>p)، منافع درک شده (001/0>p)، خود کارآمدی درک شده (001/0>p) و رفتارهای پیشگیری­کننده از بیماری‌های قلبی- عروقی (001/0p=) در گروه مداخله پس از انجام مداخله نسبت به گروه کنترل به طور معنی­داری افزایش یافته است. نتیجه ­گیری: بر اساس نتایج حاصل از این مطالعه، آموزش بر پایه الگوی اعتقاد بهداشتی می‌تواند در جهت ارتقای رفتار پیشگیری­کننده از بیماری‌های قلبی- عروقی مفید و مؤثر واقع شود.

Title

Effect of Educational Intervention Based on Health Belief Model to Promote Cardiovascular Disease Preventive Behaviors

Abstract

Introduction:Cardiovascular diseases are among the leading causes of mortality worldwide. Given the importance of education in promoting behaviors to prevent cardiovascular diseases, this study aims to investigate the effect of training intervention based on the health belief model on the diseases preventive behaviors in health workers of Rafsanjan. Materials and Methods: This semi-experimental study was conducted on 79 health workers of Rafsanjan city in 2019. The samples were selected purposively and divided into intervention and control groups randomly. Specific questionnaires of demographic information and health belief model were completed in two sessions before and after the intervention. For the intervention group, four 45-minute training sessions were provided, while no training intervention was implemented for the control group. The collected data were analyzed using independent t-test, fisher's exact test, and chi-square (χ2) tests of the SPSS Version 18 software at a significance level of 0.05. Results:The results showed that the mean scores of awareness (p>0.004), perceived sensitivity (p>0.001), perceived severity (p=0.002), perceived benefits (p>0.001), self-efficiency (p>0.001), and preventive behaviors from cardiovascular diseases (p>0.001) increased significantly in the intervention group compared to the control group. Conclusion: This study showed that health belief model-based training could effectively improve the preventive behaviors from cardiovascular diseases.

Item Type: Article
Keywords: Education,Behavior,Cardiovascular Diseases
Divisions: Research Vice-Chancellor Department > Community Health Journal
Page Range: pp. 1-12
Journal or Publication Title: Community Health Journal
Journal Index: ISC
Volume: 14
Number: 4
Publisher: Rafsanjan University of Medical Sciences
Identification Number: https://doi.org/10.22123/chj.2021.220985.1449
ISSN: 2345-6248
Depositing User: خانم مهتاب اکبری
URI: http://eprints.rums.ac.ir/id/eprint/29458

Actions (login required)

View Item View Item