(2021) مقایسه اثربخشی آموزش مهارتهای مثبت اندیشی با درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر خود ناتوانسازی دانش آموزان دختر کمرو. Community Health Journal. pp. 61-71. ISSN 2345-6248
Text
CHJ_Volume 15_Issue 1_Pages 61-71.pdf - Published Version Download (895kB) |
Persian Abstract
مقدمه: دانشآموزان کمرو ﺑﺮای ﺣﻔﻆ ﻳـﺎ ﺗﻘﻮﻳـﺖ ﻧﺘﻴﺠـﻪ ﺧﻮدارزﻳـﺎﺑﻲ در ﻣﻮاﺟﻬـﻪ ﺑـﺎ ﺗﻬﺪﻳﺪ در موقعیتهایی که ممکن است مورد ارزیابی واقع شوند، از راهبرد ﺧﻮد ناتوانسازی استفاده میکنند که این امر لزوم ارائه مداخلات روانشناختی به این دسته از افراد را ضروری مینماید. این پژوهش با هدف مقایسه اثربخشی آموزش مهارتهای مثبتاندیشی با درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر خود ناتوانسازی دانشآموزان دختر کمرو انجام شد. مواد و روشها: جامعه آماری این پژوهش نیمهآزمایشی دربرگیرنده کلیه دانشآموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر تبریز در سال تحصیلی 1399-1398 بود که تعداد 45 دانشآموز کمرو به وسیله نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای و هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه گواه (15 نفر در هر گروه) جایگزین شدند. گروهها پرسشنامه خود ناتوانسازیJones و Rudwalt (1982) را به عنوان پیشآزمون و پسآزمون تکمیل کردند. آموزش مهارتهای مثبتاندیشی و درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (هر کدام هشت جلسه، هفتهای دو جلسه) در گروههای آزمایش اجرا شد. دادهها با استفاده از تحلیل کواریانس چندمتغیره و تکمتغیره تحلیل شدند. یافتهها: هر دو آموزش مهارتهای مثبتاندیشی و درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر خود ناتوانسازی تأثیر معنیداری داشتند (001/0p <)، درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد نسبت به مهارتهای مثبتاندیشی بر کاهش خود ناتوانسازی تأثیر بیشتری داشت (001/0p <). نتیجهگیری: با توجه به برتری کارآیی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد در کاهش خود ناتوانسازی دانشآموزان دختر کمرو استفاده از این روش درمانی توصیه میشود.
Title
Comparison of the Effectiveness of Positive Thinking Skills Training and Acceptance / Commitment Therapy on Self- Disability of Shy Female Students
Abstract
Introduction: The aim of this study was to compare the effectiveness of positive thinking skills training and acceptance / commitment therapy on self- disability of shy girl students. Materials and Methods: The statistical population of this quasi-experimental research included all the female high school students in Tabriz in the academic year 2020-2021; as many as 45 shy students were randomly selected by using a multistage cluster purposive sampling technique, and the samples were then randomly assigned into two groups i.e. experimental and control (15 people in each group). Groups completed the Jones & Rudwalt (1982) Self-Disability Questionnaire as the pre-test and post-test. Positive Thinking and acceptance / commitment therapy skills training (eight sessions, two sessions per week for 4 weeks) was conducted in the experimental groups. The results were analyzed using multivariate and univariate analysis of covariance. Results: Both positive thinking skills training and acceptance and commitment therapy had significant effects on the self- disability (p < 0.001); in comparison to to positive thinking skills, acceptance / commitment therapy had a greater effect on reducing self- disability (p < 0.001). Conclusion: Given the superiority of the effectiveness of acceptance / commitment therapy to reducing self- disability of shy female students, it is recommended the use this technique.
Item Type: | Article |
---|---|
Keywords: | Education,positive thinking,Acceptance and Commitment Therapy,Self- disability,shyness,Female Students |
Divisions: | Research Vice-Chancellor Department > Community Health Journal |
Page Range: | pp. 61-71 |
Journal or Publication Title: | Community Health Journal |
Journal Index: | ISC |
Volume: | 15 |
Number: | 1 |
Publisher: | Rafsanjan University of Medical Sciences |
Identification Number: | https://doi.org/10.22123/chj.2021.249998.1587 |
ISSN: | 2345-6248 |
Depositing User: | خانم مهتاب اکبری |
URI: | http://eprints.rums.ac.ir/id/eprint/29473 |
Actions (login required)
View Item |