(2021) مقایسه اثربخشی رفتاردرمانی شناختی و رفتاردرمانی دیالکتیک بر رفتارهای تکانشی، تنظیم هیجان و باورهای غیرمنطقی دانشآموزان دختر مقطع متوسطه. Community Health Journal. pp. 69-81. ISSN 2345-6248
Text
CHJ_Volume 15_Issue 2_Pages 69-81.pdf - Published Version Download (1MB) |
Persian Abstract
مقدمه: رفتارهای تکانشی، تنظیم هیجان و باورهای غیرمنطقی از متغیرهای مؤثر بر سلامت روان دانشآموزان هستند. رفتاردرمانی شناختی و دیالکتیک، رویکردهایی کارآمد جهت کاهش اختلالات رفتاری نوجوانان میباشند. پژوهش حاضر، با هدف مقایسه اثربخشی رفتاردرمانی شناختی و رفتاردرمانی دیالکتیک بر رفتارهای تکانشی، تنظیم هیجان و باورهای غیرمنطقی دانشآموزان دختر مقطع متوسطه انجام شد. مواد و روش ها: جامعه آماری این پژوهش نیمهآزمایشی، کلیه دانشآموزان دختر مقطع متوسطه شهرستان رامسر در سال تحصیلی 96-1395 بودند. تعداد 45 نفر به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند و به صورت تصادفی در گروههای مداخله و کنترل قرار گرفتند (15 نفر در هر گروه). گروهها، پرسشنامههای تکانشوری، باورهای غیرمنطقی و تنظیم هیجان را در مراحل پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری تکمیل کردند. گروههای آزمایشی 8 جلسه 90 دقیقهای رفتاردرمانی شناختی و دیالکتیک دریافت کردند و گروه کنترل، مداخلهای دریافت نکرد. دادهها با استفاده از تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر و آزمون تعقیبی بنفرونی تحلیل شدند. یافته ها: نمرات پسآزمون رفتارهای تکانشی و باورهای غیرمنطقی در گروههای رفتاردرمانی شناختی و رفتاردرمانی دیالکتیکی نسبت به پیشآزمون به طور معنیدار کاهش یافت (001/0p<). نمرات پسآزمون تنظیم هیجان گروه رفتاردرمانی شناختی و رفتاردرمانی دیالکتیکی نسبت به پیشآزمون افزایش معنیدار نشان داد (001/0p<) که این تأثیرات در مرحله پیگیری نیز تداوم داشت. نتیجه گیری: رفتاردرمانی شناختی و رفتاردرمانی دیالکتیکی میتوانند به عنوان درمانهای مؤثری برای کاهش رفتارهای تکانشی، باورهای غیرمنطقی و بهبود تنظیم هیجان در دانشآموزان دختر مورد استفاده قرار گیرند و تفاوتی بین آنها از این جهت وجود ندارد.
Title
Comparison of the Effectiveness of Dialectical-Behavioral and Cognitive-Behavioral Therapy on Irrational Beliefs, Emotion Regulation, and Impulsive Behaviors of High School Female Students
Abstract
Introduction: Irrational beliefs, emotion regulation, and impulsive behaviors are variables that affect students' mental health. In this context, dialectical-behavioral and cognitive-behavioral therapy are effective approaches to reducing adolescent behavioral disorders. Thus, the present study aimed to compare the effectiveness of dialectical-behavioral and cognitive-behavioral therapy on irrational beliefs, emotion regulation, and impulsive behaviors of high school female students. Materials and Methods: The statistical population of this quasi-experimental study included all high school female students in Ramsar city in the academic year of 2015-2016. Forty-five subjects were selected through random cluster sampling from female high schools and were randomly grouped into control and interventions (15 persons in each group). The groups completed emotion regulation, irrational beliefs, and impulsiveness questionnaires in the pre-test, post-test, and follow-up stages. The experimental groups received 8-sessions of 90-minutes dialectical-behavioral and cognitive-behavioral therapy, and the control group did not receive any intervention. Data were analyzed using Bonferroni post-hoc test and repeated measures analysis of variance. Results: Compared to pre-test, post-test scores of impulsive behaviors (Md=4.33, p<0.001) and irrational beliefs (Md=3.66, p<0.001) in the cognitive-behavioral therapy group and post-test scores of impulsive behaviors (Md=8.40, p<0.001) and irrational beliefs (Md=13.93, p=0.001) in dialectical-behavioral therapy group significantly reduced. Also, post-test of emotion regulation of cognitive-behavioral therapy group (Md=-0.20, p<0.001) and dialectical-behavioral therapy (Md=-7.46, p<0.001) significantly increased compared to pre-test; these effects continued in the follow-up phase. Conclusion: Dialectical-behavioral and cognitive-behavioral therapies can be used as effective treatments to improve emotion regulation and reduce irrational beliefs and impulsive behaviors in female students; there is no difference between them in this respect.
Item Type: | Article |
---|---|
Keywords: | cognitive-behavioral therapy,Dialectical-behavioral therapy,Impulsive behavior,emotion regulation,Irrational belief |
Divisions: | Research Vice-Chancellor Department > Community Health Journal |
Page Range: | pp. 69-81 |
Journal or Publication Title: | Community Health Journal |
Journal Index: | ISC |
Volume: | 15 |
Number: | 2 |
Publisher: | Rafsanjan University of Medical Sciences |
Identification Number: | https://doi.org/10.22123/chj.2021.214797.1415 |
ISSN: | 2345-6248 |
Depositing User: | خانم مهتاب اکبری |
URI: | http://eprints.rums.ac.ir/id/eprint/29482 |
Actions (login required)
View Item |