(2022) اثربخشی ذهنآگاهی بر سبک زندگی و قدرت ایگوی زنان باردار. Community Health Journal. pp. 34-41. ISSN 2345-6248
Text
CHJ-Volume 16_Issue 1.bib - Published Version Download (43kB) |
Persian Abstract
مقدمه: زنان باردار مستعد آسیب پذیری از انواع تنش ها هستند و نسبت به دیگران، بیشتر در معرض مشکلات روانشناختی و جسمانی قرار دارند. از اینرو، مداخلات روانشناختی برای این گروه لازم است. هدف از این پژوهش تعیین اثربخشی آموزش ذهنآگاهی بر سبک زندگی ارتقادهنده سلامت و قدرت ایگو زنان باردار است. مواد و روش ها: در این پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون – پسآزمون، جامعه آماری، مراجعهکنندگان به مرکر مشاوره و خدمات مامایی سلامت مادران شهر تهران از پاییز 98 تا بهار 99 بودند. نمونه گیری به روش در دسترس بود. نمونهها به صورت تصادفی در گروههای آزمایش (15 نفر) و کنترل (15نفر) جایگزین شدند. بعد از انجام پیشآزمون، آموزش ذهن آگاهی طی 8 جلسه بر روی گروه آزمایش انجام شد. در گروه کنترل مداخله ای صورت نگرفت. سپس، پس آزمون در هر دو گروه انجام شد. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه سبک زندگی سلامت Walker (2003) و پرسشنامه روانشناختی قدرت ایگو بود. داده ها توسط آزمون کوواریانس چندمتغیری تحلیل شدند. یافته ها: آموزش ذهن آگاهی بر سبک زندگی ارتقادهنده سلامت در مؤلفه های تغذیه (812/11=F)، ورزش (961/8=F)، مسئولیت پذیری در مورد سلامت (187/9=F)، مدیریت استرس (873/12=F)، حمایت بینفردی (976/10=F)، خودشکوفایی (707/11=F)؛ قدرت ایگو در مؤلفه های امید (218/12=F)، عشق (98/11=F)، وفاداری (219/9=F)، مراقبت (202/9=F) و خرد (875/12=F) تأثیر داشتند. نتیجه گیری: آموزش ذهن آگاهی بر سبک زندگی ارتقادهنده سلامت و قدرت ایگو زنان باردار تأثیرگذار بود. تأثیر ذهن آگاهی بر سبک زندگی ارتقادهنده سلامت از طریق کنترل و اداره هیجانات، ابعاد جسمی و ذهنی و بر قدرت ایگو از طریق مکانیسم های تنظیم توجه، آگاهی بدن، تنظیم هیجان و تغییرات در دیدگاه فرد از خودش صورت گرفت. واژه های کلیدی: آموزش ذهن آگاهی، سبک زندگی ارتقادهنده سلامت، قدرت ایگو، زنان باردار
Title
The Effectiveness of Mindfulness Training on Lifestyle Promoting Health and Ego Strength of Pregnant Women
Abstract
Introduction: Pregnant women are vulnerable to various types of stress, thus being more exposed to psychological and physical problems than others. Accordingly, educational and psychological interventions for this period are essential for this group of people in society. Therefore, this study aims to determine the effectiveness of mindfulness training on a lifestyle that promotes health and ego strength in pregnant women. Materials and Methods: The present research is a quasi-experimental study with a pretest-posttest design. Its statistical population includes all pregnant women, from 25 to 35 years old, in Tehran from the fall of 2019 to the spring of 2020. The sample size in the experimental methods is equal to 15 people for each group. Therefore, 15 people in the experimental group and 15 in the control group are considered. The sampling method is available due to the nature of the research samples. The data collection tools are as follows: a) Walker Health Lifestyle Questionnaire (2003) and b) Igo Power Psychological Questionnaire (PIES). The data of this study are analyzed using an analysis of covariance. Results: Mindfulness training is effective in health-promoting lifestyle in the component of nutrition (F: 11.812), exercise (F: 8.961), health responsibility (F: 9.187), stress management (F: 9.187), interpersonal support (F: 10.976), and self-fulfillment (F: 11.707), ego power in the component of hope (F: 12.218), love (F: 11.98), loyalty (F: 9.219), care ( F: 9.202), and micro (F: 12.875). Conclusion: Based on the findings, mindfulness training enhances the health and ego strength of pregnant women.
Item Type: | Article |
---|---|
Keywords: | mindfulness training,Health-Promoting Lifestyle,Ego power,Pregnant women |
Divisions: | Research Vice-Chancellor Department > Community Health Journal |
Page Range: | pp. 34-41 |
Journal or Publication Title: | Community Health Journal |
Volume: | 16 |
Number: | 1 |
Publisher: | Rafsanjan University of Medical Sciences |
Identification Number: | https://doi.org/10.22123/chj.2022.244418.1563 |
ISSN: | 2345-6248 |
Depositing User: | خانم مهتاب اکبری |
URI: | http://eprints.rums.ac.ir/id/eprint/29838 |
Actions (login required)
View Item |