Repository of Research and Investigative Information

Repository of Research and Investigative Information

Rafsanjan University of Medical Sciences

ارزیابی غلظت دی‌اکسیدکربن کلاس‌های درس شهرهای بابل و گناباد در سال 1397 و ارتباط آن با تهویه و دمای کلاس‌ها: یک گزارش کوتاه

(2018) ارزیابی غلظت دی‌اکسیدکربن کلاس‌های درس شهرهای بابل و گناباد در سال 1397 و ارتباط آن با تهویه و دمای کلاس‌ها: یک گزارش کوتاه. JRUMS. pp. 798-789. ISSN 1735-3165

[img] Text
آقالری 8.pdf - Published Version

Download (193kB)

Official URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-4351-fa.html

Persian Abstract

چکیده زمینه و هدف: افزایش غلظت دی¬اکسید¬کربن (CO2)، منجر به كاهش آسايش و اختلال در یادگیری می¬شود. لذا پژوهش حاضر با هدف تعیین غلظت CO2 کلاس¬های درسی شهرهای بابل و گناباد و ارتباط آن با تهویه و دمای کلاس¬ها انجام شد. مواد و روش¬ها: مطالعه توصیفی حاضر در بهار 1397 در 6 دبیرستان و 28 کلاس شهر بابل و 28 کلاس دانشگاه علوم¬پزشکی گناباد در شرق کشور به¬صورت تصادفی انجام شد. سنجش CO2 با دستگاه CO2 متر انجام شد. جهت تعیین پارامترهای فیزیکی مؤثر بر غلظت CO2، از اطلاعات موجود در چک¬لیست مربوطه استفاده شد. آنالیز داده¬ها از طریق آزمون¬های آماری مجذور کای، آنالیز واریانس یک طرفه و آزمون t مستقل انجام شد. یافته¬ها: ارتباط معنی¬داری بین CO2 با نوع تهویه (021/0 =p) و سیستم گرمایشی در کلاس¬های شهر بابل وجود داشت (025/0 =p). بین غلظت CO2 در کلاس¬های درس مدارس بابل و گناباد ارتباط معنی¬داری وجود داشت (001/0 =p). نتیجه¬گیري: مطالعه حاضر نشان داد که غلظت CO2 در اکثر کلاس¬ها بالا بوده و با نوع تهویه و سیستم¬های گرمایشی و سرمایشی ارتباط داشت. واژه‌¬های کلیدي: دی‌اکسید کربن، تهویه، کلاس، بابل، گناباد

Title

Evaluation of Carbon Dioxide Concentration in Classrooms in Babol and Gonabad Cities in 2018 and Its Relationship with Classroom Ventilation And Temperature: A Short Report

Abstract

Background and Objectives: Increasing the concentration of carbon dioxide (CO2) leads to reduced comfort and learning disruption. Therefore, the present study was conducted to determine the concentration of CO2 in classrooms of Babol and Gonabad cities and its relationship with classroom ventilation and temperature. Materials and Methods: This descriptive study was randomly carried out in spring of 2018 in 6 high schools and 28 classrooms of Babol in the north of Iran and 28 educational classes in Gonabad University of Medical Sciences in the east of Iran. A CO2 meter was used to measure CO2. In order to determine the physical parameters affecting CO2 concentration, information of a checklist was used. Data were analyzed by statistical tests such as Chi-square, ANOVA and t-test. Results: In the present study, there was a significant correlation between CO2 and ventilation type (p = 0.021) and heating system in Babol schools (p = 0.025). There was a significant relationship between CO2 concentration in school and university classes (p=0.001) in Babol and Gonabad. Conclusion: The present study showed that CO2 concentration was high in most classes and it was related to the type of ventilation and heating and cooling systems. Keywords: Carbon dioxide, Ventilation, Class, Babol, Gonabad. Funding: This research was funded by Gonabad University of Medical Sciences. Conflict of interest: None declared. Ethical approval: The Ethics Committee of the Deputy of Research and Technology, Gonabad University of Medical Sciences approved this study (Ethical number: IR.GMU.REC.1396.148). How to cite this article: Zarei A, Amouie A, Afsharnia M, Qasemi M, Feyzimoghadam A, Geraili Z, Aghalari Z. Evaluation of Carbon Dioxide Concentration in Classrooms in Babol and Gonabad Cities in 2018 and Its Relationship with Classroom Ventilation And Temperature: A Short Report . J Rafsanjan Univ Med Sci 2018; 17(8): 789-98. [Farsi]

Item Type: Article
Keywords: Carbon dioxide, Ventilation, Class, Babol, Gonabad
Subjects: WA Public Health > WA 670-847 Environmental Pollution. Sanitation
Divisions: Research Vice-Chancellor Department > Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences
Page Range: pp. 798-789
Journal or Publication Title: JRUMS
Journal Index: ISC
Volume: 17
Number: 8
Publisher: دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
ISSN: 1735-3165
Depositing User: خام فاطمه بشارت
URI: http://eprints.rums.ac.ir/id/eprint/469

Actions (login required)

View Item View Item