Repository of Research and Investigative Information

Repository of Research and Investigative Information

Rafsanjan University of Medical Sciences

تأثیر آموزش بر پیشگیری از عفونت‌های واژن بر اساسمدل پرسید-پروسید

(2017) تأثیر آموزش بر پیشگیری از عفونت‌های واژن بر اساسمدل پرسید-پروسید. Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences. pp. 338-352. ISSN 1735-3165

[img] Text
article-1-3694-en.pdf

Download (256kB)

Official URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-3694-en.html

Persian Abstract

چکیده زمینه و هدف: عفونتهای واژن از رایجترین عفونتها هستند که زنان به دلایل عمدهای مانند آگاهی و عملکرد ضعیف مبتلا میشوند. تغییر آگاهی و عملکرد، نیازمند در نظر گرفتن عوامل فردی، محیطی و اجتماعی است که مدل پرسید-پروسید برای این منظور کاربرد فراوانی دارد؛ لذا این پژوهش با هدف تأثیر آموزش بر پیشگیری از عفونتهای واژن بر اساس مدل پرسید-پروسید در زنان شهر جیرفت انجام شد. مواد و روشها: در این مطالعه کارآزمایی آموزشی از میان 3 مرکز بهداشتی درمانی شهر جیرفت، دو مرکز بهصورت تصادفی ساده انتخاب شدند؛ بهطوریکه یکی از مراکز (مرکز شادروان مالکی) بهعنوان گروه مداخله و مرکز دیگر (مرکز شماره 1) بهعنوان گروه شاهد تعیین گردیدند. از هر مرکز 58 زن متأهل به شیوه تصادفی سیستماتیک انتخاب شد. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه محققساخته بر پایه مدل پرسید-پروسید بود. مداخلات آموزشی در خصوص عفونتهای واژن در طی 8 جلسه برای گروه مداخله اجرا شد. دادهها در دو نوبت، قبل از مداخله آموزشی و دو هفته بعد از اتمام مداخله، جمعآوری و با آزمونهای آماری مجذور کای، Mann–Whitney و Wilcoxon تجزیه و تحلیل شد. یافتهها: نتایج نشان داد که دو گروه مداخله و شاهد از نظر سطح تحصیلات، سن و وضعیت اشتغال همسان بودند (05/0 less-than p). تفاضل میانگین (قبل و بعد از مداخله) عوامل مستعدکننده (آگاهی و نگرش)، عوامل تقویتکننده، عوامل قادرکننده و رفتار در دو گروه مداخله و شاهد با هم اختلاف معنیدار داشتند و گروه مداخله بعد از مداخله افزایش معنیداری نشان داد (05/0 greater-than P). نتیجهگیری: با توجه به تأثیر اجرای برنامه مداخله آموزشی مناسب از طریق مدل پرسید-پروسید بر بهبود رفتارهای پیشگیرانه از عفونتهای واژن، شاید بتوان با ارائه برنامههای آموزشی به زنان در ارتقای رفتارهای ایمن درباره عفونتهای واژن کمک نمود. واژههای کلیدی: پیشگیری، عفونت واژن، مدل پرسید-پروسید، زنان

Title

The Impact of Education on the Prevention of Vaginal Infection Based on the PRECEDE-PROCEED Model

Abstract

Background and Objective: Vaginal infections are the most common infections that women are getting for primary reasons such as poor knowledge and practice. Change of knowledge and practice requires consideration of individual, environmental, and social factors that the PRECEDE-PROCEED model is widely used for this purpose. The aim of this study was to examine the effects of educational intervention based on the PRECEDE-PROCEED model on prevention of vaginal infections in Jiroft city women. Materials and Methods: In this educational trial study, among three health centers in the city of Jiroft, two centers were selected by simple random sampling. So that one of the centers (Late Maleki center) was considered as the test group and the other center (number one center) was considered as the control. Of each center, 58 married women were selected by systematic random sampling method. Data gathering tool was a questionnaire constructed by the researcher based on the PRECEDE-PROCEED model. Educational interventions related to women infections were performed in 8 sessions for the intervention group. Data were collected before and two weeks after the intervention and analyzed using chi-square test, Wilcoxon and Mann-Whitney tests. Results: The results showed that both intervention and control groups in terms of education, age, and employment status were matched (p greater-than 0.05) The mean difference (before and after) predisposing factors (knowledge and attitude), reinforcement factors, enabling factors, and behavior in the intervention and control groups were significantly different from each other (p less-than 0.05), so that the intervention group increased significantly after the intervention. Conclusion: Due to the effects of educational intervention through PRECEDE-PROCEED model to improve preventive behaviors of vaginal infection, providing educational programs for women may help them in the promotion of safe behavior about vaginal infections. Key words: Prevention, Vaginal infection, PRECEDE-PROCEED model, Women Funding: This research was funded by Imam Reza International University of Mashhad. Conflict of interest: None declared. Ethical approval: The Ethics Committee of Imam Reza International University of Mashhad approved the study. How to cite this article: Sanjari S, Mohammadi Soleimani MR. The impact of Education on the Prevention of Vaginal Infection Based on PRECEDE-PROCEED. J Rafsanjan Univ Med Sci 2017; 16(4): 338-52 [Farsi]

Item Type: Article
Keywords: Prevention, Vaginal infection, PRECEDE-PROCEED model, Women
Divisions: Research Vice-Chancellor Department > Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences
Page Range: pp. 338-352
Journal or Publication Title: Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences
Journal Index: ISC
Volume: 16
Number: 4
Publisher: Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences
ISSN: 1735-3165
Depositing User: آقای علی علوی
URI: http://eprints.rums.ac.ir/id/eprint/5479

Actions (login required)

View Item View Item