Repository of Research and Investigative Information

Repository of Research and Investigative Information

Rafsanjan University of Medical Sciences

تحلیل وضعیت ارائه خدمات بالینی در بخش‌های دانشکده دندانپزشکی رفسنجان بر اساس مدل سروکوال در سال تحصیلی 1395-1394

(2017) تحلیل وضعیت ارائه خدمات بالینی در بخش‌های دانشکده دندانپزشکی رفسنجان بر اساس مدل سروکوال در سال تحصیلی 1395-1394. Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences. pp. 365-380. ISSN 1735-3165

[img] Text
article-1-3508-en.pdf

Download (320kB)

Official URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-3508-en.html

Persian Abstract

چکیده زمینه و هدف: با توجه به اهمیت نظامهای سلامت، بررسی ابعاد مختلف کیفیت خدمات در این زمینه ضرورت دارد. این ارزیابی تاکنون در دانشکده دندانپزشکی رفسنجان انجام نشده بود. هدف از این مطالعه تعیین شکاف موجود در کیفیت ارائه خدمات در بخشهای بالینی این دانشکده بود. مواد و روشها: این مطالعه توصیفی در سال تحصیلی 1395-1394 انجام شد. مراجعهکنندگان 180 نفر از بیماران بخشهای مختلف بالینی دانشکده دندانپزشکی رفسنجان بودند. دادهها توسط پرسشنامه استاندارد سروکوال که به سنجش کیفیت خدمات در قالب 31 سؤال و شش بعد میپردازد، جمعآوری و پردازش شد. در پردازش دادهها از آزمونهای t مستقل، t زوجی و آنالیز واریانس یکطرفه استفاده شد. یافتهها: در تمامی ابعاد پرسشنامه بین انتظارات و ادراکات، شکافی معنادار (001/0p less-than ) گزارش شد. بیشترین شکاف در بعد دسترسی به مراقبت (91/0±57/1-) و کمترین شکاف مربوط به بعد تضمین خدمات تعهدشده (58/0±37/1-) بود. میانگین کلی شکاف ابعاد این پرسشنامه برای این دانشکده 34/0±24/1- محاسبه گردید. در بین تمامی سنجهها نیز سنجه «ارائه خدمات در زمان مقررشده» بیشترین شکاف (06/1±26/2-) را دارا بود. بیشترین شکاف در بین بخشهای بالینی نیز در بخش بیماریهای دهان و دندان (تشخیص) گزارش شد (63/0±40/2-). نتیجهگیری: با توجه به اینکه عدمرضایت نسبی در تمامی ابعاد، سنجهها و بخشهای بالینی مشاهده شد، نیاز به یک برنامهریزی مؤثر در جهت کاهش شکافهای هر بخش و ارتقاء کیفیت ارائه خدمات ضروری به نظر میرسد. واژههای کلیدی: ادراکات، خدمات دندانپزشکی، رضایت بیماران، ارزیابی کیفیت خدمات سلامت، رفسنجان

Title

Situation Analysis of Clinical Performance in Departments of Rafsanjan Dental School Based on Servqual Model in 2016- 2017Academic Year

Abstract

Background and Objective: According to the importance of health systems, assessing the different aspects of health care service quality comes into necessity. This assessment has not been done in Rafsanjan School of Dentistry yet. The purpose of this study was assesing and analysing the existing gap within service performance quality in clinical departments of this school. Materials and Methods: This descriptive study was carried out in 2016-2017 academic year. Participants were 180 patients of clinical departments of Rafsanjan Dental School. Data were collected by SERVQUAL standard questionnaire which assesses quality of services in six dimentions and 31 questions and then analysed. In data analysis, independent t- test, paired t -test and one-way ANOVA were used. Results: A significant gap (p less-than 0.001) was reported in all dimentions of the questionnaire and between expectations and perceptions. The largest gap pertained to the dimention of accessibility (-1.57±0.91) and the lowest was related to the dimention of assurance (-1.37±0.58). The total mean of gap of this questionnaire was calculated -1.24±0.34 for this faculty. "In time service providing" had the largest gap among all of the questions (-2.26±1.06). Largest gap between clinical departments was reported for oral medicine department (-2.40±0.63). Conclusion: Regarding to lack of relative satisfaction which was seen in all dimentions, measures, and clinical departments, requirement of effective planning for reducing each departments gap and promoting service quality look urgent. Key words: Perceptions, Dental service, Patient satisfaction, Health care quality assessment, Servqual model, Rafsanjan Funding: This study did not have any funds. Conflict of interest: None declared. Ethical approval: The Ethics Committee of Rafsanjan University of Medical Sciences approved the study. How to cite this article: Ghanbarzadegan A, Iranmanesh F, Amiri S, Esmaeili Nadimi A, Rezaeian M, Bastani P. Situation Analysis of Clinical Performance in Departments of Rafsanjan Dental School Based on Servqual Model in 2016- 2017Academic Year. J Rafsanjan Univ Med Sci 2017; 16(4): 365-80. [Farsi]

Item Type: Article
Keywords: Perceptions, Dental service, Patient satisfaction, Health care quality assessment, Servqual model, Rafsanjan
Divisions: Research Vice-Chancellor Department > Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences
Page Range: pp. 365-380
Journal or Publication Title: Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences
Journal Index: ISC
Volume: 16
Number: 4
Publisher: Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences
ISSN: 1735-3165
Depositing User: آقای علی علوی
URI: http://eprints.rums.ac.ir/id/eprint/5481

Actions (login required)

View Item View Item