Repository of Research and Investigative Information

Repository of Research and Investigative Information

Rafsanjan University of Medical Sciences

بررسی اجرای قانون ارتقاء بهره‌وری و طرح پرداخت مبتنی بر عملکرد بر رضایت‌مندی بیماران بستری در بیمارستان‌های دولتی استان‌های کرمان و سیستان و بلوچستان (جنوب شرق ایران) در سال 1395

(2017) بررسی اجرای قانون ارتقاء بهره‌وری و طرح پرداخت مبتنی بر عملکرد بر رضایت‌مندی بیماران بستری در بیمارستان‌های دولتی استان‌های کرمان و سیستان و بلوچستان (جنوب شرق ایران) در سال 1395. Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences. pp. 529-540. ISSN 1735-3165

[img] Text
article-1-3765-en.pdf

Download (215kB)

Official URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-3765-en.html

Persian Abstract

چکیده زمینه و هدف: رضایت یکی از وجوه سلامتی فرد است و در صورت عدم توجه به رضایت بیمار، نظام بهداشتی برخلاف رسالت خود عمل کرده است. در این میان اهمیت رضایت بیماران بر کسی پوشیده نیست و انجام اقداماتی جهت افزایش رضایت شغلی پرستاران میتواند باعث ارتقای کیفیت مراقبت و رضایتمندی بیماران شود. هدف این مطالعه تعیین نقش اجرای قانون ارتقاء بهرهوری و طرح پرداخت مبتنی بر عملکرد بر رضایتمندی بیماران بستری است. مواد و روشها: در این مطالعه توصیفی در دو مرحله به فاصله 4 سال رضایتمندی 500 نفر بیمار توسط PSI (Patient satisfaction instrument)، قبل و بعد از اجرای قوانین ارتقاء بهرهوری و پرداخت مبتنی بر عملکرد سنجیده شد و تأثیر این قوانین بر رضایتمندی بیماران ارزیابی گردید. از آزمون t مستقل جهت مقایسه میانگین کلی رضایت بیماران قبل و بعد از اجرای قوانین مذکور استفاده شد. یافتهها: تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد بین میانگین رضایت کلی بیماران از مراقبتهای پرستاری در قبل (41/0±19/3) و بعد (16/0±57/3) از اجرای قوانین مذکور، تفاوت معنیداری وجود ندارد (721/0p=). نتیجهگیری: احتمالاً اجرای قوانین پرداخت مبتنی بر عملکرد و ارتقاء بهرهوری، تأثیر معنیداری بر رضایتمندی بیماران از مراقبتهای پرستاری نداشته است. این در حالی است که یکی از اصول اجرایی این قوانین، افزایش بهرهوری و اثربخشی اقدامات بهداشتی و درمانی ذکر شده است. به نظر میرسد اجرای همزمان این قوانین نتوانسته آنچنان انگیزهای در کارکنان پرستاری ایجاد نماید که باعث افزایش کارایی آنان و در نتیجه، افزایش رضایتمندی بیماران گردد. واژههای کلیدی: قانون ارتقاء بهرهوری، طرح پرداخت مبتنی بر عملکرد، رضایت بیماران، جنوب شرق ایران

Title

Evaluating the Role of Law Enforcement of Productivity Improvement and Performance Based Pay Plan in Patients\' Satisfaction in Kerman and Sistan and Balouchestan (South East of Iran) State Hospitals in 2016

Abstract

Background and Objective: Satisfaction is one of the health dimensions and in lack of attention to patient's satisfaction, health system has acted contrary to its mission. The patient's satisfaction is apparent and doing measures to increase job satisfaction in nurses can improve the quality of care and patient's satisfaction. The aim of this study was to evaluate the role of law enforcement of productivity improvement and performance based pay plan in patients' satisfaction. Materials and Methods: In this descriptive study, in two stages within 4 years, 500 patients satisfaction was measured by Patient Satisfaction Instrument (PSI) before and after the law enforcement of productivity improvement and performance based pay plan and the impact of this legislation on patients' satisfaction was evaluated. Independent t-test was used to evaluate the overall average of patients' satisfaction before and after implementing the rules. Results: The study findings showed that the average of overall patients' satisfaction of nursing care before (3.19±0.41) and after (3.57±0.16) the law enforcement of productivity improvement and performance based pay plan had not increased significantly (P=0.721). Conclusion: Probably law enforcement of productivity improvement and performance based pay plan does not have significant impact on patients' satisfaction of nursing care while in explaining the principles of these laws, one of the intended purposes is increasing the efficiency and effectiveness of health measures. It seems that implementation of such rules could not create an incentive for nursing staff to enhance their effectiveness and thereby increase patients' satisfaction. Key words: Productivity Improvement Law, Performance based pay plan, Patients' satisfaction, South east of Iran Funding: This research was funded by Research Committee of Bam University of Medical Sciences. Conflict of interest: None declared. Ethical approval: The Ethics Committee of Bam University of Medical Sciences approved the study (Ethical code: MUBAM.REC.1395.24). How to cite this article: Khoshab H, Seyed bagheri S.H, Piri A, Mahdizadeh M, Khoshab M, Sayadi A. Evaluating the Role of Law Enforcement of Productivity Improvement and Performance Based Pay Plan in Patients' Satisfaction in Kerman and Sistan and Balouchestan (South East of Iran) State Hospitals in 2016. J Rafsanjan Univ Med Sci 2017; 16(6): 529-40. [Farsi]

Item Type: Article
Keywords: Productivity Improvement Law, Performance based pay plan, Patients' satisfaction, South east of Iran
Divisions: Research Vice-Chancellor Department > Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences
Page Range: pp. 529-540
Journal or Publication Title: Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences
Journal Index: ISC
Volume: 16
Number: 6
Publisher: Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences
ISSN: 1735-3165
Depositing User: آقای علی علوی
URI: http://eprints.rums.ac.ir/id/eprint/5497

Actions (login required)

View Item View Item