Repository of Research and Investigative Information

Repository of Research and Investigative Information

Rafsanjan University of Medical Sciences

بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی مقیاس چندبعدی نگرش نسبت به افراد معلول در دانشجویان دانشگاه اصفهان در سال 1394

(2017) بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی مقیاس چندبعدی نگرش نسبت به افراد معلول در دانشجویان دانشگاه اصفهان در سال 1394. Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences. pp. 1119-1132. ISSN 1735-3165

[img] Text
article-1-3447-en.pdf

Download (360kB)

Official URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-3447-en.html

Persian Abstract

چکیده زمینه و هدف: سنجش و ارزیابی چندبعدی نگرش نسبت به افراد معلول، منجر به درک بهتر این مفهوم میشود و زمینه را برای طراحی و اجرای مداخلات مناسب فراهم میکند. پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس چندبعدی نگرش نسبت به افراد معلول در سال 1394 انجام گرفت. مواد و روشها: این پژوهش به روش توصیفی- مقطعی با هدف اعتباریابی آزمون بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویانی بود که در سال 1394 در دانشگاه اصفهان مشغول به تحصیل بودند. از جامعه مذکور، نمونهای با حجم 150 نفر (69 پسر و 81 دختر) انتخاب شدند. روش نمونهگیری بهصورت خوشهای تصادفی چندمرحلهای بود. به این صورت که از بین دانشکدههای دانشگاه اصفهان، سه دانشکده انتخاب گردید و سپس از میان کلاسهای هر دانشکده بهطور تصادفی 5 کلاس انتخاب شد و از دانشجویان درخواست شد تا به پرسشنامههای پژوهش پاسخ دهند. ابزار پژوهش، مقیاس چندبعدی نگرش نسبت به افراد معلول و پرسشنامه ویژگیهای جمعیتشناختی بود. اطلاعات با استفاده از آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار)، آزمون ضریب همبستگی Pearson، تحلیل عاملی و تحلیل واریانس چندمتغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: نتایج حاصل از نظر متخصصان بیانگر آن بود که مقیاس از روایی صوری و محتوایی مناسبی برخوردار است. ضرایب همبستگی گویهها با نمره کل در 23 گویه معنیدار و در دامنه 48/0 تا 53/0 متغیر بود. نتایج تحلیل عاملی نشان داد که مقیاس از سه عامل اشباع شده است (عاطفی، شناختی و رفتاری) که در مجموع 3/41% از واریانس مورد نظر را تبیین میکند. ضریب آلفای کرونباخ برای خردهمقیاسها در دامنه 80/0 الی 86/0 و ضریب آلفای کل برابر با 83/0 بود. ضریب پایایی تنصیفی برای خردهمقیاسها در دامنه 65/0 الی 82/0 و ضریب آلفای کل برابر با 71/0 بود. ضریب بازآزمایی نیز برای خردهمقیاسها در دامنه 53/0 الی 61/0 و ضریب آلفای کل برابر با 65/0 بود. نتایج حاکی از اعتبار مناسب مقیاس چندبعدی نگرش نسبت به افراد معلول در جامعه ایرانی است. نتیجهگیری: بر طبق نتایج حاصل از پژوهش حاضر به نظر میرسد که مقیاس چندبعدی نگرش نسبت به افراد معلول به زبان فارسی از ویژگیهای روانسنجی قابل قبولی برخوردار است و میتوان از آن برای ارزیابی مؤلفههای شناختی، عاطفی و رفتاری نگرش استفاده کرد. واژههای کلیدی: نگرش، افراد معلول، روایی، پایایی، اصفهان

Title

Investigating Psychometric Properties of the Multidimensional Scale of Attitudes Towards People with Disabilities in Students of Isfahan University in 2015

Abstract

/Background and Objective: Multi-dimensional measuring of attitudes toward people with disabilities leads to a better understanding of this concept and provides the foundation for design and implementation of appropriate interventions. The present study was conducted with the aim of investigating psychometric properties of the Multidimensional Scale of Attitudes towards People with Disabilities in 2015. Materials and Methods: This cross-sectional study aimed at validating the test. The study population consisted of all students who were educating at the University of Isfahan in the academic year of 2014-15. From this community, a sample of 150 students )69 boys and 81 girls( were selected. The multi-stage random cluster sampling method was used in such a way that three faculties of University of Isfahan were selected, and then 5 classes were randomly selected from among classes in each college. After that, students were asked to answer questionnaires. The research data collection instruments were the Multidimensional Scale of Attitudes towards People with Disabilities (MAS) and the questionnaire of demographic characteristics. Data was analyzed using descriptive statistics such as mean and standard deviation, Pearsons correlation coefficient, factor analysis,and multivariate analysis of variance (MANOVA). Results: The results obtained from specialists ideas indicated that the scale enjoys appropriate formal and content validity. Correlation coefficient of items with the total score in 23 items was significant and ranged from 0.48 to 0.53. The results of factor analysis indicated that the scale has been saturated with three factors (Affects, Cognitions & Behaviors) explaining totally 41.3% of the variance. Cronbach's alpha for the subscales ranged from 0.80 to 0.86 and the total alpha coefficient was equal to 0.83. Split-half alpha coefficient for the subscales ranged from 0.65 to 0.82 and 0.71 was the total alpha coefficient. Retest coefficients for the subscales ranged from 0.53 to 0.61 and the total alpha coefficient was equal to 0.65 and showed appropriate validity of the MAS in the Iranian population. Conclusion: According to the results obtained from the present study, it seems that the Persian version of the MAS enjoys acceptable psychometric properties and it can be used for assessing cognitive, emotional, and behavioral components. Key words: Attitude, People with Disabilities, Validity, Reliability, Isfahan Funding: This study did not have any funds. Conflict of interest: None declared. Ethical aproval: The Ethics Committee of University of Isfahan aproved the study. How to cite this article: Vakilizad N, Faramarzi S. Investigating Psychometric Properties of the Multidimensional Scale of Attitudes Towards People with Disabilities in Students of Isfahan University in 2015. J Rafsanjan Univ Med Sci 2017; 15(10): 1119-32. [Farsi]

Item Type: Article
Keywords: Attitude, People with Disabilities, Validity, Reliability, Isfahan
Divisions: Research Vice-Chancellor Department > Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences
Page Range: pp. 1119-1132
Journal or Publication Title: Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences
Journal Index: ISC
Volume: 15
Number: 12
Publisher: Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences
ISSN: 1735-3165
Depositing User: آقای علی علوی
URI: http://eprints.rums.ac.ir/id/eprint/5669

Actions (login required)

View Item View Item