Repository of Research and Investigative Information

Repository of Research and Investigative Information

Rafsanjan University of Medical Sciences

سنجش رابطه‌ رضایت شغلی با کیفیت زندگی مرتبط با سلامت در معلمان شهر گیلان‌غرب در سال 1392

(2014) سنجش رابطه‌ رضایت شغلی با کیفیت زندگی مرتبط با سلامت در معلمان شهر گیلان‌غرب در سال 1392. Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences. pp. 13-26. ISSN 1735-3165

[img] Text
article-1-1861-en.pdf

Download (288kB)

Official URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-1861-en.html

Persian Abstract

gte vml 1] greater-than چکیده زمینه و هدف: کار و اشتغال یکی از عوامل اجتماعی مهم تأثیرگذار بر سلامت به‌شمار می‌رود. این پژوهش، با هدف بررسی رابطه بین رضایت شغلی با کیفیت زندگی مرتبط با سلامت معلمان شهر گیلان‌غرب در سال 1392 صورت پذیرفت. مواد و روش‌ها: این پژوهش مقطعی در سال 1392 و در بین معلمان شهرستان گیلان‌غرب انجام گرفت. حجم نمونه برابر 375 نفر بود که با استفاده از شیوه نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسش‌نامه‌های رضایت شغلی مینه‌سوتا، کیفیت زندگی SF-36 و چک‌لیست دموگرافیک بود. داده‌ها با کمک آزمون‌های آماری t‌ مستقل، ANOVA یک‌طرفه، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیره تحلیل شدند. یافته‌ها: میانگین سنی پاسخگویان 26/5±71/40 سال بود و 1/48% (169 نفر) آنان زن بودند. نتایج آزمون همبستگی پیرسون نشان‌دهنده رابطه‌ مثبت و معنادار بین رضایت شغلی کلی و زیرمقیاس‌های کیفیت زندگی شامل: نشاط (024/0=p؛ 120/0=r)، بهداشت روانی (005/0=p؛ 148/0=r)، عملکرد اجتماعی (011/0=p؛ 136/0=r)، مشکلات عاطفی (032/0=p؛ 114/0=r) و سلامت عمومی (002/0=p؛ 169/0=r) بود. از بین متغیرهای وارد شده در مدل رگرسیون، سطح تحصیلات، وضعیت استخدامی، انجام یا عدم فعالیت ورزشی و بعد درونی رضایت شغلی، 6/12% از تغییرات کیفیت زندگی کلی مرتبط با سلامت را تبیین نمودند (355/0=R). نتیجه‌گیری: در این پژوهش، رابطه‌ بین رضایت شغلی با کیفیت زندگی معلمان مورد تأیید قرار گرفت. با توجه به اهمیت بالای شغل معلمی و وظیفه‌ای که بر عهده‌ آنان است، طراحی و اجرای برنامه‌های مدون و هدفمند توسط وزارت آموزش و پرورش برای تأثیرگذاری مثبت بر رضایت شغلی و ارتقاء کیفیت زندگی معلمان، امری ضروری است. واژه‌های کلیدی: کیفیت زندگی مرتبط با سلامت، رضایت شغلی، معلمان

Title

The Relationship between Job Satisfaction and Health-Related Quality of Life in the Teachers at Gilan-e-Gharb City in 2013

Abstract

Background and Objective: Employment is one of the important social determinants of health. The aim of this study was determining the relationship between job satisfaction and Health-Related Quality of Life (QOL) in Gilan-e-Gharb teachers in 2013. Materials and Methods: This cross-sectional study was performed on teachers of Gilan-e-Gharb City (n:375) in 2013. They were selected by Multi-stage cluster sampling method. The Minnesota Job satisfaction and SF-36 questionnaires and demographic checklist were used for data collection. Data were analyzed using independent t test, one-way ANOVA, Pearson's correlation tests and multiple linear regression. Results: The mean age of the respondents was 40.71±5.26 years, 48.1% (n= 169) of them were female. Pearson's correlation test showed that there was a positive and significant relationship between job satisfaction and dimensions of QOL including: Vitality (p= 0.024 r= 0.120), Mental Health (p= 0.005 r= 0.148), Social Functioning (p= 0.011 r= 0.136), Role-Emotional (p= 0.032 r= 0.114) and General health (p= 0.002 r= 0.169). Among variables entered in the regression model, the variables of educational level, employment status, exercise status and intrinsic subscale of job satisfaction, explained 12.6% of overall health-related QOL changes (R= 0.355). Conclusion: In this study, the relationship between job satisfaction and QOL in teachers was supported. Considering the great importance of teaching and the special responcibility of the teachers designing and implementation of purposeful programs by the Ministry of Education in order to make positive effects on job satisfaction and promotion of QOL in teachers seems essential. Key words: Health-related Quality of Life, Job satisfaction, Teachers   Funding: This research was funded by deputy of Research and Technology of Kermanshah University of Medical Sciences. Conflict of interest: None Declared. Ethical approval: The Ethics Committee of Kermanshah University of Medical Sciences approved the study.   How to cite this article: Ghasemi SR, Rjabi Gilan N, ReshadatS, AhmadianM. The Relationship between Job Satisfaction with Health-related Quality of Life in Gilan-e-Gharb Teachers, 2013. J Rafsanjan Univ Med Sci 2014 13(2): 13-26. [Farsi]

Item Type: Article
Keywords: Health-related Quality of Life, Job satisfaction, Teachers
Divisions: Research Vice-Chancellor Department > Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences
Page Range: pp. 13-26
Journal or Publication Title: Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences
Journal Index: ISC
Volume: 13
Number: 1
Publisher: Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences
ISSN: 1735-3165
Depositing User: آقای علی علوی
URI: http://eprints.rums.ac.ir/id/eprint/5785

Actions (login required)

View Item View Item