(2015) مقایسه مهارت تفکر انتقادی در دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در مقاطع مختلف تحصیلی در سال ۱۳۹۲. Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences. pp. 715-724. ISSN 1735-3165
![]() |
Text
article-1-2297-en.pdf Download (207kB) |
Persian Abstract
gte vml 1] greater-than چکیده زمینه و هدف: از تفکر انتقادی میتوان به عنوان یکی از انواع مهم تفکر نام برد که از جمله مهارتهاییست که زمینهساز تصمیمات صحیح است. این مطالعه با هدف بررسی و مقایسه میزان گرایش و بکارگیری تفکر انتقادی در نزد دانشجویان مقاطع مختلف تحصیلی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در سال 1392 طراحی گردیده است. مواد و روشها: مطالعه از نوع مقطعی بوده و در آن از پرسشنامه سنجش میزان گرایش به تفکر انتقادی ریکتس Critical Thinking Disposition Inventory questionnaire (CTDI) استفاده گردید. پرسشنامه دو قسمتی شامل پرسشهای دموگرافیک و تفکر انتقادی میباشد که در اختیار تعداد ۲۵۰ نفر از دانشجویان قرار گرفت که ۱۶۵ نفر (۶۶%) از دانشجویان پرسشنامهها را تکمیل نمودند. سپس دادهها با استفاده از آزمونهای t test و ضریب همبستگی و آنالیز واریانس یکطرفه (ANOVA) تجزیه و تحلیل گردید. یافتهها: در مجموع از ۱۶۵ نفر دانشجویی که در این پژوهش شرکت کردند؛ میانگین نمره تفکر انتقادی آنها معادل ۱/۳۱±۱۱/۲۲ تعیین گردید. تفکر انتقادی در دانشجویان پسر به طرز معنیداری بیشتر از دانشجویان دختر بود (۱/۳۴±۱۱/۴۱ در برابر ۱/۲۱±۱۰/۹۴). بین تفکر انتقادی و سن رابطه معنیدار وجود نداشت، اما بین معدل درسی دانشجویان و تفکر انتقادی همبستگی معنیدار، معکوس و ضعیفی دیده شد (-۰/۱۵۶=r و ۰/۰۴۵=p). همچنین، در بین مقاطع تحصیلی، از نظر خرده مقیاسهای بالندگی و تعهد، اختلافهای معنیداری مشاهده گردید (به ترتیب ۰/۰۵≥p و ۰/۰۲=p). نتیجهگیری: در این مطالعه، تفکر انتقادی در دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در مقایسه با برخی از دانشگاههای دیگر، نسبتاً مناسب برآورد گردید؛ هر چند به نظر میرسد که نیاز به آموزش و به کارگیری تفکر انتقادی به خصوص برای دانشجویان کارورز بیشتر احساس میشود. واژههای کلیدی: تفکر انتقادی، خلاقیت، بالندگی، تعهد، دانشجویان پزشکی
Title
Comparison of the Critical Thinking Skills among Medical Students in Different Educational Levels in Rafsanjan University of Medical Sciences in 2013
Abstract
Background and Objective: Critical thinking is one of the most important types of thinking and a necessary skill for accurate decision-making. The aim of this study's to investigate and compare the critical thinking disposition in various educational levels of medical students of Rafsanjan University of Medical Sciences. Materials and Methods:In this cross-sectional study Ricketts Critical Thinking Disposition Inventory (CTDI) questionnaire accompanied by some demographic and educational questions were used. The questionnaires were submitted to 250 students of whom 165 (66%) were finally returned the completed questionnaire. Data were analyzed using statistical tests including Correlation, Student’s t and ANOVA. Results: The mean score of critical thinking disposition in 165 students participating in our study was determined to be equal to 11.22±1.31. The critical thinking in male students was statistically higher than female ones (11.41±1.34 versus 10.94±1.21). There was a weak but significant reverse correlation between critical thinking disposition score and students’ mean scores of passed lessons (r=-0.156, p=0.045). Furthermore, mean scores of the maturity and engagement subscales significantly differed in various educational levels (p≤0.05 and p=0.02, respectively). Conclusion: Critical thinking disposition in medical students of Rafsanjan University of Medical Sciences was relatively estimated satisfactory, compared to many other Iranian universities however it seems that the need for teaching and applying the critical thinking skills is especially more imperative for internship students. Key words: Critical thinking, Maturity, Engagement, Medical students Funding: This research was funded by Rafsanjan University of Medical Sciences. Conflict of interest: None declared. Ethical approval: The Ethics Committee of Rafsanjan University of Medical Sciences How to cite this article: Rezaeian M, Zare-Bidaki M, Bakhtar M, Afsharmanesh K. Comparison of the Critical Thinking Skills among Medical Students in Different Educational Levels in Rafsanjan University of Medical Sciences in 2013. J Rafsanjan Univ Med Sci 2014 13(9): 715-24. [Farsi]
Item Type: | Article |
---|---|
Keywords: | Critical thinking, Maturity, Engagement, Medical students |
Divisions: | Research Vice-Chancellor Department > Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences |
Page Range: | pp. 715-724 |
Journal or Publication Title: | Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences |
Journal Index: | ISC |
Volume: | 13 |
Number: | 8 |
Publisher: | Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences |
ISSN: | 1735-3165 |
Depositing User: | آقای علی علوی |
URI: | http://eprints.rums.ac.ir/id/eprint/5852 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |