Repository of Research and Investigative Information

Repository of Research and Investigative Information

Rafsanjan University of Medical Sciences

بررسی اختلالات روانشناختی دانش‌آموزان تیزهوش، عادی و بی‌سرپرست مقطع متوسطه شهر کرمان در سال 1389

(2013) بررسی اختلالات روانشناختی دانش‌آموزان تیزهوش، عادی و بی‌سرپرست مقطع متوسطه شهر کرمان در سال 1389. Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences. pp. 571-582. ISSN 1735-3165

[img] Text
article-1-1907-en.pdf

Download (240kB)

Official URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-1907-en.html

Persian Abstract

زمینه و هدف: توجه به بهداشت روان دانش‌آموزان در سنین نوجوانی باعث کاهش بار اختلالات روانی آن‌ها در سنین بالاتر خواهد شد. پژوهش حاضر با هدف بررسی اختلالات روانشناختی دانش‌آموزان عادی، تیزهوش و بی‌سرپرست در مدارس متوسطه شهر کرمان انجام پذیرفت.   مواد و روش‌ها: این مطالعه مقطعی در سال 1389 انجام پذیرفت. با انجام یک مطالعه مقدماتی، 622 نفر از دانش‌آموزان به روش نمونه‌گیری تصادفی چند مرحله ای انتخاب گردیدند. ابزار سنجش علایم روانشناختی، یک چک لیست علایم-90 سوالی ( SCL90 ) خودگزارشی بود. مقیاس ارزیابی داده‌ها بر اساس شاخص شدت کلی علایم (1 greater-than سالم، 1 تا 99/1 خفیف، 2 تا 99/2 متوسط و 3 ≤ شدید) بود. داده‌ها با استفاده از آمار توصیفی (فروانی و درصد) و آزمون مجذور کای تجزیه و تحلیل گردید.   یافته‌ها: فراوانی اختلال روانشناختی در دانش‌آموزان دختر 6/44% (146 نفر) و در دانش‌آموزان پسر 5/31% (93 نفر) بود (0001/0= p ). در سطوح علایم خفیف و متوسط، پرخاشگری و روان‌پریشی به ترتیب با 2/61% (381 نفر) و 5/13% (84 نفر) بیشترین و کمترین اختلال روانشناختی در کل نمونه مورد مطالعه بود. اختلال روانشناختی شدید در هیچ یک از سه گروه دانش‌آموزان مشاهده نگردید. بیشترین اختلال روانشناختی در ابعاد نه‌گانه در سطوح خفیف و متوسط مربوط به دانش‌آموزان بی‌سرپرست با 9/51% (42 نفر) و کمترین آن مربوط به دانش‌آموزان تیزهوش با 4/30% (78 نفر) بود (003/0= p ).   نتیجه‌گیری: با توجه به میزان بالاتر اختلالات روان‌شناختی در دانش‌آموزان بی‌سرپرست نسبت به دو گروه دیگر، پیشنهاد می‌شود ارائه آموزش‌های حل مسأله و مهارت‌های زندگی در این گروه در الویت قرار گیرد.   واژه‌های کلیدی: اختلال روانشناختی، تیزهوش، عادی، بی‌سرپرست، نوجوانی

Title

A study of Psychological Disorders on Ordinary, Talented and Orphan Students in High Schools of Kerman City in 2010

Abstract

Background and Objective : Paying attention to mental health of students in adolescence decreases the burden of psychological disorders in their subsequent life. This paper aimed to study the psychological disorders of ordinary, talented and orphan students in high schools of Kerman city.   Materials and Methods: This and cross-sectional study was carried out in 2010. A pilot study for preliminary prevalence estimation was conducted and 622 students were selected by multi-stage random sampling method. The data were collected by a Persian version of a validated self-report Symptom Checklist (SCL-90). Scale for data assessment was defined based on global severity index (GSI) (no symptom less-than 1, 1 to1.99 minor, 2 to 2.99 moderate and severe≥3). Data were analyzed by descriptive statistics and X2 test.   Results: The frequency of psychological disorders in girls and boys were 44.6% (n=146) and 31.5% (n=93), respectively (p=0.0001). In minor and moderate levels, hostility with 61.2% (n=381) and psychoticism with 13.5% (n=84) had the most and the least frequency, respectively. Also, no severe psychological disorders were observed in any groups of the students. Furthermore, in minor and moderate levels, most of nine dimensions of psychological disorders were related to orphans with 51.9% (n=42) and the least psychological disorders were related to the talented with 30.4% (n=78) students, (p=0.003).   Conclusion : Regarding higher frequency of disorders in orphan students compared to the other two groups, teaching problem-solving and living skills to these students is suggested.   Key words: Psychological disorders, Talented, Ordinary, Orphan, Adolescence     Funding: This research was supported by Research Deputy affiliated with Kerman University of Medical Sciences (No: 89/260).   Conflict of interest: None declared.   Ethical approval: The Ethics Committee of Kerman University of Medical Sciences approved the study.    How to cite this article : Alam M, Yazdi Feyzabadi V, Nematolahzadeh Mahani K . A study of Psychological Disorders on Ordinary, Talented and Orphan Students in High Schools of Kerman City in 2010 . J Rafsanjan Univ Med Sci 2013 12(7): 571-582. [Farsi]

Item Type: Article
Keywords: Psychological disorders, Talented, Ordinary, Orphan, Adolescence
Divisions: Research Vice-Chancellor Department > Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences
Page Range: pp. 571-582
Journal or Publication Title: Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences
Journal Index: ISC
Volume: 12
Number: 7
Publisher: Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences
ISSN: 1735-3165
Depositing User: آقای علی علوی
URI: http://eprints.rums.ac.ir/id/eprint/5939

Actions (login required)

View Item View Item