Repository of Research and Investigative Information

Repository of Research and Investigative Information

Rafsanjan University of Medical Sciences

اثربخشی مداخله آموزشی نظریه محور در اصلاح حالت‌های بدنی کاربران رایانه

(2012) اثربخشی مداخله آموزشی نظریه محور در اصلاح حالت‌های بدنی کاربران رایانه. Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences. pp. 145-158. ISSN 1735-3165

[img] Text
article-1-1358-en.pdf

Download (315kB)

Official URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-1358-en.html

Persian Abstract

زمینه و هدف: کاربران رایانه مستعد ابتلا به اختلالات اسکلتی عضلانی هستند. رابطه بین اختلالات اسکلتی عضلانی به ویژه درد پایین کمر و حالت بدنی نشسته در مشاغل، تأیید شده است. هدف مطالعه حاضر تعیین اثربخشی مداخله آموزشی بر اصلاح حالت‌های بدنی و متغیرهای روانی - اجتماعی برگرفته از نظریه رفتار برنامه‌ریزی شده است.   مواد و روش‌ها: در این مطالعه نیمه تجربی، 75 کاربر رایانه از دانشگاه علوم پزشکی قزوین که حداقل 20 ساعت در هفته با رایانه کار می‌کردند، به گروه مداخله و همین تعداد از دانشگاه بین‌المللی به گروه کنترل تخصیص داده شدند. هر دو گروه در شروع مطالعه، 3 و 6 ماه بعد از مداخله ارزیابی شدند. ابزارهای روش ارزیابی سریع اندام فوقانی، پرسش‌نامه محقق ساخته و آزمون دانش ارگونومی استفاده گردیدند. برای تجزیه وتحلیل اطلاعات از آزمون‌های مجذور کای، تی مستقل، تحلیل واریانس یک طرفه با اندازه‌گیری مکرر و کراسکال والیس استفاده شد.   یافته‌ها: گروه مداخله در مقایسه با گروه کنترل نمرات بالاتری را در دانش ارگونومی، نگرش، کنترل رفتاری درک شده، قصد و همچنین رعایت حالت بدنی به عنوان رفتار هدف در پیگیری‌های 3 و 6 ماه بعد از مداخله بدست آورد (05/0 greater-than p ). بعد از مداخله، دو گروه از نظر سازه هنجار انتزاعی تفاوت معنی‌داری نشان ندادند. مداخله نتوانست سطح خطر ( Rapid Upper Limp Assessment ) را به حوزه پایین و خیلی پایین ارتقاء بدهد و تنها مواجهه با خطر را به سطوح میانی کاهش داد.   نتیجه‌گیری: یافته‌ها نشان دادند که مداخله ارگونومی مبتنی بر تئوری ممکن است بتواند حالت‌های بدنی را بهبود بدهند ولی به تنهایی قادر به کاهش عوامل خطر ارگونومی به سطوح کم مواجهه نیستند. اگر مداخله آموزشی به صورت جزئی از مداخلات چند جانبه که حداقل شامل دو جزء آنالیز و حذف عوامل خطر، کنترل‌های مهندسی، کنترل‌های مدیریتی باشد در نظر گرفته شود اقدامات ارگونومی پیشگیرانه موفق‌تر خواهند بود. واژه‌های کلیدی: نظریه رفتار برنامه‌ریزی شده، مداخله آموزشی، کاربران رایانه، ارگونومی

Title

Effectiveness of a Theory-Based Educational Intervention on Modifying Body Posture of Computer Users in Iran

Abstract

Background and Objectives : Computer users are susceptible to musculoskeletal disorders . The association between musculoskeletal disorders especially low back pain and sitting posture in the occupational setting has been confirmed in available studies. The main aim of this study was to determine the effectiveness of an educational intervention on body posture modification and psychosocial mediating variables based on the Theory of Planned Behavior (TPB).   Materials and Methods: In this quasi-experimental study, 75 computer users from Qazvin university of medical sciences who spent at least 20 hours per week at a VDT were selected to receive the ergonomic intervention, and the same number of students from Qazvin international university were assigned to a control group randomly. Both groups were evaluated at the beginning of the study and at a follow-up 3 and 6 months later. The following tools were used the Rapid upper limp Assessment (RULA) method to assess upper-extremity work-related posture, self administrated questionnaire that evaluated TPB constructs and ergo – knowledge quiz. The tool’s internal consistency reliability, Cronbach alpha reliability coefficient, test–retest reliability, content and face validity were examined. The intervention included two program elements theory-based brochure, and personalized preventive educational counseling. Data analyzed by χ2, independent t test, repeated measure ANOVA and Kruskal Wallis test.   Results: Total tools ’ psychometric value was acceptable. The intervention group had significantly higher scores than controls in ergo-knowledge, attitudes, perceived behavior control, intention, as well as nonneutral posture maintenance as goal behavior (P less-than 0.05). At 3 and 6 months follow up, no significant differences were found between the two groups for subjective norms constructs. Intervention failed to improve RULA risk level to low and very low area (1, 2 level) and it only decreased the risk exposure to medium level.   Conclusions: Our findings showed that the theory-based ergonomic interventions may improve work-related posture but this effect per se failed to decrease ergonomic risk factors to low level of risk exposure. The results suggest that preventive ergonomic activities would be more successful if educational intervention regarded as a part of multifaceted interventions that include at least two of the following aspects analysis and elimination of risk factors, engineering and administrative controls.   Key words: Theory of planned behavior, Educational intervention, Computer operators, Ergonomy     Funding: This research was funded by Research Council of Qazvin University of Medical Sciences.   Conflict of interest: None declared.   Ethical approval: The Ethics Committee of Qazvin University of Medical Sciences approved the study.     How to cite this article : Mohammadi Zeidi I, Morshedi H, Mohammadi Zeidi B . Effectiveness of a Theory-Based Educational Intervention on Modifying Body Posture of Computer Users in Iran. J Rafsanjan Univ Med Scie 2012 11(2): 145-58. [Farsi]

Item Type: Article
Keywords: Theory of planned behavior, Educational intervention, Computer operators, Ergonomy
Divisions: Research Vice-Chancellor Department > Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences
Page Range: pp. 145-158
Journal or Publication Title: Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences
Journal Index: ISC
Volume: 11
Number: 2
Publisher: Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences
ISSN: 1735-3165
Depositing User: آقای علی علوی
URI: http://eprints.rums.ac.ir/id/eprint/5995

Actions (login required)

View Item View Item