Repository of Research and Investigative Information

Repository of Research and Investigative Information

Rafsanjan University of Medical Sciences

تأثیر برنامه آموزشی بر دانش و نگرش دختران دانش‌آموز نسبت به عوامل خطر و راه‌های پیش‌گیری از پوکی استخوان در دبیرستان‌های شهر شیراز (گزارش کوتاه)

(2012) تأثیر برنامه آموزشی بر دانش و نگرش دختران دانش‌آموز نسبت به عوامل خطر و راه‌های پیش‌گیری از پوکی استخوان در دبیرستان‌های شهر شیراز (گزارش کوتاه). Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences. pp. 285-292. ISSN 1735-3165

[img] Text
article-1-1436-en.pdf

Download (225kB)

Official URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-1436-en.html

Persian Abstract

چکیده   زمینه و هدف: پوکی استخوان یک بیماری مربوط به بالغین است که شروع آن می‌تواند از دوران کودکی و نوجوانی باشد. علی‌رغم تأکید بر پیش‌گیری از پوکی استخوان در بالغین، در این زمینه، برای کودکان و نوجوانان تلاش اندکی صورت گرفته است. هدف از این مطالعه، بررسی تأثیر برنامه آموزشی بر دانش و نگرش دختران دانش‌آموز نسبت به عوامل خطر و راه‌های پیش‌گیری از پوکی استخوان در دبیرستان‌های شهر شیراز بود.   مواد و روش‌ها: این مطالعه به صورت نیمه‌‌تجربی و به روش پیش‌آزمون- پس‌آزمون در سال 1384 انجام شد و 537 نفر از دانش‌آموزان دختر به وسیله نمونه‌گیری تصادفی انتخاب و به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. بعد از پیش‌آزمون، گروه آزمایش در یک برنامه آموزشی که بر اساس الگوی باور بهداشتی طرح‌ریزی شده بود، شرکت کردند. برای جمع‌آوری اطلاعات در مراحل پیش‌آزمون و پس‌آزمون از پرسش‌نامه‌های سنجش دانش و نگرش استفاده گردید. میانگین نمرات دانش و نگرش هر گروه به وسیله آزمون t زوج و تغییرات قبل و بعد دو گروه با آزمون t مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.   یافته‌ها: یافته‌های پژوهش نشان داد که در کلیه ابعاد مربوط به دانش و نگرش به جز بعد درک منافع مصرف کلسیم، تفاوت معنی‌داری بین دو گروه وجود دارد (001/0= p ).   نتیجه‌گیری: برنامه پیش‌گیری اولیه و آموزش بر اساس الگوی باور بهداشتی، در ارتقاء دانش و نگرش دانش‌آموزان در مورد پیش‌گیری از این بیماری مؤثر است.   واژه‌های کلیدی: آموزش، دانش، نگرش، پوکی استخوان، الگوی باور بهداشتی

Title

Effects of Training Course on the Knowledge and Attitudes Towards Risk Factors and Preventive Methods of Osteoporosis in Female High School Students in Shiraz – Iran: (Short Report)

Abstract

Background and Objectives : Osteoporosis is generally a disease of adulthood which may originate during childhood and adolescence. However despite the increasing emphasis on the prevention of osteoporosis among adults, it seems that similar efforts for children and adolescents have been limited. The purpose of this study was to evaluate the effect of training program on knowledge and attitudes towards the risk factors and preventive methods of osteoporosis in female high schools students in Shiraz.   Materials and Methods: In this quasi-experimental and pre-post test designed study, 537 female high school students of Shiraz city were selected by a stratified random sampling method and were then randomly divided into control and experimental groups. After pre-test, the experimental group participated in a training program based on the Health Belief Model. The knowledge test and health belief scale were used to obtain data for the pre- and post- tests. Mean score of knowledge and health belief subscales of each group were analyzed by paired t test and the pre- to post-test changes of the two groups were analyzed by independent t test.   Results: The results of the study revealed that there were significant differences between the two groups in the all parameters (p=0.001) except for the advantages of calcium consumption.   Conclusion : Primary prevention and training programs based on health belief model is effective in promoting student knowledge and attitudes about the prevention of this disease.   Key words: Education, Knowledge, Attitudes, Osteoporosis , Health Belief Model     Funding : This research was funded by Shiraz University of Medical Sciences.   Conflict of Interest: None declared.   Ethical approval : The Ethics Committee of Shiraz University of Medical Sciences approved the study .     How to cite this article : Pour Namdar Z, Khamarnia M, Razavi Amin M . Effects of Training course on the Knowledge and Attitudes Towards Risk Factors and Preventive Methods of Osteoporosis in Female High School Students in Shiraz – Iran: (Short Report) . J Rafsanjan Univ Med Scie 2012 11(3): 285-92. [Farsi]

Item Type: Article
Keywords: Education, Knowledge, Attitudes, Osteoporosis , Health Belief Model
Divisions: Research Vice-Chancellor Department > Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences
Page Range: pp. 285-292
Journal or Publication Title: Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences
Journal Index: ISC
Volume: 11
Number: 3
Publisher: Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences
ISSN: 1735-3165
Depositing User: آقای علی علوی
URI: http://eprints.rums.ac.ir/id/eprint/6007

Actions (login required)

View Item View Item