Repository of Research and Investigative Information

Repository of Research and Investigative Information

Rafsanjan University of Medical Sciences

میزان اثربخشی مشارکت پزشکان آموزش دیده در بهبود کیفیت برنامه آموزشی کارورزی بهداشت دانشجویان پزشکی در مراکز بهداشتی- درمانی شهری رفسنجان 1387

(2011) میزان اثربخشی مشارکت پزشکان آموزش دیده در بهبود کیفیت برنامه آموزشی کارورزی بهداشت دانشجویان پزشکی در مراکز بهداشتی- درمانی شهری رفسنجان 1387. Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences. pp. 19-30. ISSN 1735-3165

[img] Text
article-1-1043-en.pdf

Download (291kB)

Official URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-1043-en.html

Persian Abstract

چکیده   زمینه و هدف: توانایی پزشکان در مراکز بهداشتی و درمانی شهری و روستایی می‌تواند به عنوان یک عامل اصلی در موفقیت برنامه‌های خدمات بهداشتی و درمانی کشوری از اهمیت بسیار بالایی برخوردار باشد. در این مطالعه، میزان تأثیر حضور این پزشکان و استفاده از تجارب آنها در آموزش دانشجویان پزشکی کارورز بهداشت مورد بررسی قرار گرفته است.   مواد و روش‌ها: در این مطالعه مداخله‌ای دو دوره دانشجویان پزشکی کارورز بهداشت (30 نفر در هر گروه) در دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان به عنوان آموزش‌گیرندگان و تمامی پزشکان (12 نفر) شاغل در مراکز بهداشتی و درمانی آموزشی دانشگاه وارد مطالعه شدند. پزشکان مذکور در کارگاه‌های آموزشی که توسط گروه آموزشی پزشکی اجتماعی برگزار گردید، شرکت نمودند تا با نحوه مشارکت خود آشنا گردند. اطلاعات مورد نظر از دو گروه (گروه آموزش‌دیده در مراکز فاقد پزشک همکار و گروه آموزش‌دیده در مراکز دارای پزشک همکار) پس از پایان دوره و نیز در طول دوره با استفاده از پرسش‌نامه‌ جمع‌آوری شد. سه شاخص نمره کل کارورزی؛ میزان رضایت از دوره و نمره آزمون علمی برای مقایسه بین دو گروه به کار رفت. اطلاعات با استفاده از آزمون‌های t و Mann Whitney U test و آزمون غیرپارامتریک مجذور کای مورد بررسی قرار گرفتند.   یافته‌ها: هیچ‌گونه اختلاف آماری معنی‌دار بین دو گروه از نظر سن، جنس و وضعیت درسی در شروع بررسی وجود نداشت. میانگین نمره کارورزی کسب شده توسط دانشجویان آموزش دیده در مراکز دارا و فاقد پزشکان آموزش‌دیده به ترتیب 98/0 ± 18 و 2/1 ± 3/17 (از 20) و میانگین نمرات علمی به ترتیب 1/1 ± 9/2 و 78/0 ± 1/2 بوده است (از 5). نتایج نشان داد میانگین‌ نمرات در گروه دانشجویان دوره‌دیده در مراکز دارای پزشک آموزش‌دیده به طور معنی‌داری بیش از گروه دیگر می‌باشد (01/0 p less-than ).   نتیجه‌گیری: نتایج مطالعه حاضر نشان داد که همکاری آموزشی پزشکان شاغل در مراکز بهداشتی و درمانی در امر آموزش دانشجویان پزشکی کارورز نه تنها سطح علمی و عملی کارورزان را افزایش می‌دهد بلکه در مجموع، رضایت دانشجویان پزشکی کارورز را از طی دوره آموزشی کارورزی بهداشت نیز ارتقاء می‌بخشد.   واژه‌های کلیدی: کارورز بهداشت، پزشک عمومی، آموزش پزشکی جامعه‌نگر

Title

The Efficacy of Participation of Trained General Practitioners on Promoting the Quality of Educational Curriculum of Health Internship Students Working at Health Centers- Rafsanjan 2009

Abstract

R. Vazirinejad [1] , M. Soltani [2] , M.M. Tagavi [3] , M. Rezaeian [4]     Received: 10/01/2011 Sent for Revision: 02/03/2011 Received Revised Manuscript: 10/04/2011 Accepted: 20/04/2011     Background and Objectives : Professional ability of physicians in urban and rural health centers plays a critical role in success of national health services programs. The present study aimed to evaluate the efficacy of general practitioners' (GPs) participation on promoting the quality of education curriculum of medical students in their health internship courses.   Materials and Methods: In this interventional study, two groups of (n=30 for each group) health internship medical students and all GPs working at University Health Centers were included (n=12). GPs were trained in a training workshop for reviewing the health internship program. Data were collected during and at the end of the workshop from the two groups internship medical students educated in the centers with and without trained GPs who participated in the study, using the study instrument. Health internship score, students’ satisfaction score and the score of a scientific exam were compared between the two groups. Data were analysed by t-test and Mann-Whitney U test and X2 test.   Results : There was no significant difference between the age and gender of students in the two groups. Educational level of the students in the two groups was also similar. Mean score of health internship in students educated in health centers with trained GPs and health centers without trained GPs were 18 ± 0.98 and 17.3±1.2 (out of 20), respectively. Mean score of the scientific exam for these two groups of students were 2.9±1.1 and 2.1±0.78 (out of 5), respectively. The results showed a significant difference between these mean scores in the two groups (p less-than 0.01).   Conclusion: The two groups of students were matched based on their age, gender and educational level sufficiently. Our findings showed that GPs participation in educational program of medical students in their health internship not only improves both students scientific knowledge and their health internship score but also increases students satisfaction from their educational program of health internship.   Key words: Health internship, General Practitionar, Community orientated medical education     Funding: This research was funded by Rafsanjan University of Medical Sciences.   Conflict of Interest: None declared.   Ethical Approval: The Ethics Committee of Rafsanjan University of Medical Sciences, approved the study.     How to cite this article : Vazirinejad R, Soltani M, Tagavi M.M, Rezaeian M. The Efficacy of Participation of Trained General Practitioners on Promoting the Quality of Educational Curriculum of Health Internship Students Working at Health Centers- Rafsanjan 2009 J Rafsanjan Univ Med Sci 2011 10(Supll): 19-30. [Farsi]     [1] - Associate Prof., Dept. of Epidemiology, School of Medicine, Occupational Environmental Research Center, Rafsanjan University of Medical Sciences, Rafsanjan, Iran   Corresponding Author, Tel: (0391) 8220097, Fax: (0391) 8220097, E-mail: rvazirinejad@yahoo.co.uk   [2] - Medical Students, Medical School, Rafsanjan University of Medical Sciences, Rafsanjan, Iran   [3] - Assistant Prof., Dept. of Anatomy, Medical School, Rafsanjan University of Medical Sciences, Rafsanjan, Iran   [4] - Associate Prof., Dept. of Epidemiology, School of Medicine, Occupational Environmental Research Center, Rafsanjan University of Medical Sciences, Rafsanjan, Iran

Item Type: Article
Keywords: Health internship, General Practitionar, Community orientated medical education
Divisions: Research Vice-Chancellor Department > Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences
Page Range: pp. 19-30
Journal or Publication Title: Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences
Journal Index: ISC
Volume: 10
Number: 1
Publisher: Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences
ISSN: 1735-3165
Depositing User: آقای علی علوی
URI: http://eprints.rums.ac.ir/id/eprint/6040

Actions (login required)

View Item View Item