Repository of Research and Investigative Information

Repository of Research and Investigative Information

Rafsanjan University of Medical Sciences

تأثیر آموزش تحلیل ارتباط محاوره‌ای Berne بر بهبود عملکرد والدین دانش‌آموزان پسر دوره متوسطه شهر رفسنجان

(2010) تأثیر آموزش تحلیل ارتباط محاوره‌ای Berne بر بهبود عملکرد والدین دانش‌آموزان پسر دوره متوسطه شهر رفسنجان. Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences. pp. 47-58. ISSN 1735-3165

[img] Text
article-1-700-en.pdf

Download (286kB)

Official URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-700-en.html

Persian Abstract

چکیده   زمینه و هدف: سعادت انسان تا حد زیادی به چگونگی ارتباط با دیگران بستگی دارد. هدف این پژوهش بررسی تأثیر آموزش تحلیل ارتباط محاوره‌ای ] ( Transactional Analysis ) [TA اریک‌برن ( Eric Berne ) بر بهبود عملکرد والدین دانش‌آموزان پسر دوره متوسطه شهر رفسنجان در سال 1388بوده است.   مواد و روش‌ها: در این مطالعه تجربی با استفاده از روش خوشه‌ای چند مـــرحله‌ای از بیــن دبیــــرستان‌های شهــر رفسنجان تعداد 40 نفر از والدینی که از پرسش‌نامه [FAD1 (Family Assessment Device)] نمرات پایین کسب کرده بودند، انتخاب شدند و با روش تصادفی در دو گروه گواه و آزمایش جای گرفتند. گروه آزمایش طی 10 جلسه (5/1 ساعت در هفته) به مدت 3 ماه تحت آموزش تحلیل ارتباط محاوره‌ای قرار گرفتند و مجدداً پرسش‌نامه ( FAD1 ) بر روی هر دو گروه اجرا گردید. داده‌ها با استفاده از تی زوجی و تحلیل مانوا ( (manova و تحلیل واریانس بررسی شدند.   یافته‌ها: نتایج پژوهش حاضر نشان داد، میانگین نمرات عملکرد پس‎آزمون گروه آزمایش نسبت به گروه گواه افزایش معنی‎داری داشته است (به ترتیب 87/9 ± 7/134 و 72/10 ± 4/96) (0001/0 p less-than ) . هم‌چنین پس از آزمون، تفاوت معنی‌داری بین مؤلفه‌های عملکرد والدین (نقش، حل مساله، ابراز عواطف) در دو گروه مشاهده شد (0001/0 p less-than ) به‎گونه‎ای که نمرات گروه آزمایش به ترتیب از 1/42، 39 و 9/15 به 9/57، 9/57 و 9/22 افزایش یافته بود. این نکته بیانگر این است که آموزش تحلیل ارتباط محاوره‎ای باعث بهبود عملکرد والدین شده است.   نتیجه‌گیری: بر اساس یافته‌های این پژوهش می‌توان نتیجه گرفت که آموزش تحلیل ارتباط محاوره‌ای Berne می‌تواند یک روش کاربردی برای برقراری ارتباط بالغانه و بهبود بخشیدن به ارتباطات ضعیف باشد. واژه‌های کلیدی: تحلیل ارتباط محاوره‌ای، عملکرد والدین، دانش‌آموزان پسر، رفسنجان

Title

The Effect of Transactional Analysis Training on Improving the Parent\'s Functions of High School Boy Students In Rafsanjan

Abstract

Background and Objectives: The happiness and felicity of every person to a large extent is related to his/her communication with others. The purpose of this study was to investigate the effectiveness of transactional analysis training on the parent's function of high school boy students in Rafsanjan in 2009.   Materials and Methods: This experimental study was performed on 40 parents of high school boys who had acquired low scores from FAD1 questioner. The parents were randomly divided into two groups (control and an experimental group). The experimental group were trained under transactional training for 10 sessions, and hatf and 1/5 hours each session for one week. Then the FAD test was performed for both groups. Manova and Variance analysis were used to analyze the data.   Results: The results of the study indicated that the mean of the functional scores of post test in the experimental group compared to the control group was statistically significant (134.7 ± 9/87, 96/4 ± 10/72) (p less-than 0001). Also after the post test there was a statically significant difference between the parents function (role, express of affection, and problem solving) in the two groups (p less-than 0001). The functional scores of the experimental group increased from 42.1, 39 and 15.9 to 57.9, 57.9 and 22.9 respectively. This indicates that transactional analysis training has improved the parents functions.   Conclusion : Based on the results of this study, it can be concluded that transactional analysis training can be an effective method for an adult relationship and improve the weak relationships.   Key words: Transactional Analysis, Parent's Functions, Boy Students, Rafsanjan     Funding: This research was funded by Islamic Azad University, Marvdasht branch, Marvdasht, Iran.   Conflict of interest: None declared.   Ethical approval: The Ethics Committee of Islamic Azad University approved the study.

Item Type: Article
Divisions: Research Vice-Chancellor Department > Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences
Page Range: pp. 47-58
Journal or Publication Title: Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences
Journal Index: ISC
Volume: 9
Number: 1
Publisher: Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences
ISSN: 1735-3165
Depositing User: آقای علی علوی
URI: http://eprints.rums.ac.ir/id/eprint/6067

Actions (login required)

View Item View Item