Repository of Research and Investigative Information

Repository of Research and Investigative Information

Rafsanjan University of Medical Sciences

میزان رضایت‌مندی جانبازان و آزادگان مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی بنیاد جانبازان شهرستان کرمان جهت اخذ خدمات درمانی در سال 1382

(2005) میزان رضایت‌مندی جانبازان و آزادگان مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی بنیاد جانبازان شهرستان کرمان جهت اخذ خدمات درمانی در سال 1382. Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences. pp. 41-48. ISSN 1735-3165

[img] Text
article-1-8-en.pdf

Download (229kB)

Official URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-8-en.html

Persian Abstract

خلاصهسابقه و هدف: با گذشت 16 سال از پایان دفاع مقدس، هم‌چنان شاهد تألمات جسمی و روانی ناشی از جنگ در جانبازان و آزادگان عزیز می‌باشیم. با توجه به تأکید سازمان‌های بین‌المللی بر نقش محوری نظرات دریافت کنندگان خدمات سلامتی بر بهبود کیفیت این خدمات، این مطالعه با هدف سنجش سطح رضایت‌مندی جانبازان و آزادگان مراجعه کننده به بنیاد جانبازان شهرستان کرمان انجام پذیرفت. مواد و روش‌ها: در این مطالعه مقطعی طی مدت 4 ماه از آذر ماه لغایت اسفند ماه 1382، تعداد 384 جانباز و آزاده به صورت تصادفی انتخاب (یک نفر از هر 10 نفر مراجعه کننده) و پرسش‌نامه‌ای که مشتمل بر اطلاعات زمینه‌ای و نیز 31 عبارت که سطح رضایت را با استفاده از مقیاس لیکرت از بسیار ناراضی (نمره 1) تا بسیار راضی (نمره 5) می‌سنجید، به وسیله مصاحبه تکمیل گردید. روایی پرسش‌نامه با استفاده از متون معتبر و نظر جمعی از مجربین تأمین شد. برای تعیین سازگاری درونی آلفای کرونباخ محاسبه شد که 97/0 بود.یافته‌ها: میانگین و انحراف معیار سن نمونه مورد بررسی 8/5±2/39 بود و 7/99 درصد آنان مرد بودند. بیشترین میانگین نمره رضایت در مورد "نحوه برخورد پزشکان در خدمات سرپایی" (با میانگین 5/3) به دست آمد، و بیشترین درصد نارضایتی (7/41 درصد) از نتیجه اقدامات درمانی توسط پزشکان بود. نتیجه‌گیری: یافته‌های این تحقیق لزوم ارتقاء کیفیت خدمات بهداشتی ارایه شده به این قشر سلحشور را مشخص می‌نماید. واژه‌های کلیدی: دفاع مقدس، خدمات بهداشتی درمانی، رضایت‌مندی مشتری

Title

Satisfaction of Janbazan and Azadegan Referring Health Center of Janbazan Foundation of Kerman City to Rcceive Medical Services in the Year 2003-2004

Abstract

Satisfaction of Janbazan and Azadegan Referring Health Center of Janbazan Foundation of Kerman City to Rcceive Medical Services in the Year 2003-2004    H. Shojaei Baghini1* , N. Nakhaee2    1-Academic Member, University of Medical Sciences, Kerman, Iran   2- Assistan Professor of Community Medicine, University of Medical Sciences, Kerman, Iran    Background: After 16 years from the end of "Holy Defense" we are still confronted with physical and mental ailments of "Janbazan" (devoted c o mbatants) and "Azadegan" (captives).   Regarding the pivotal role of clients’ perspectives on health services quality this study was conducted to assess the level of satisfaction of Janbazan and Azadegan who referred to Bonyad Janbazan in Kerman city, from the health services quality.   Matherials and Methods: In this cross-sectional study during a 4 months period in 2004, 384 individuals of Janbazan and Azadegan were randomly selected (one from every ten clients) and were interviewed by a questionnaire consisting baseline questions and also 31 questions requesting the clients' level of satisfaction using Likert scale ranging from highly unsatisfied (score 1) to highly satisfied (score 5). Content validity of the questionnaire was established by an extensive literature review and an experts panel. To examine the internal consistency Cronbach's alpha was calculated as 0.97.   Results: The mean ( ± SD) of age of the sample was 39.2 ± 5.8 and 99.7% were male. The highest mean satisfaction score (3.5) was to the question asking "How were the behaviour of physician " in out patient services and the highest unsatisfaction rate (41.7%) was related to the results of therapeutic interventions offered by the physicians.   Conclusion: The result clarifies the need for promotion in provision of health services to these brave individuals.     Key words: Holy Defense, Health services, Client satisfaction    * Corresponding author:Tel: (0341) 2518309, Fax:(0341)3221671, E-mail: nakhaeen@yahoo.com   Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences and Health Services, 2005, 4(1): 41-48

Item Type: Article
Keywords: Holy Defense, Health services, Client satisfaction
Divisions: Research Vice-Chancellor Department > Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences
Page Range: pp. 41-48
Journal or Publication Title: Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences
Journal Index: ISC
Volume: 4
Number: 1
Publisher: Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences
ISSN: 1735-3165
Depositing User: آقای علی علوی
URI: http://eprints.rums.ac.ir/id/eprint/6239

Actions (login required)

View Item View Item