Repository of Research and Investigative Information

Repository of Research and Investigative Information

Rafsanjan University of Medical Sciences

اثر تجویز دهانی لسیتین بر یادگیری فضایی موش‌های صحرایی

(2004) اثر تجویز دهانی لسیتین بر یادگیری فضایی موش‌های صحرایی. Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences. pp. 141-148. ISSN 1735-3165

[img] Text
article-1-38-en.pdf

Download (1MB)

Official URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-38-en.html

Persian Abstract

خلاصهسابقه و هدف: لسیتین (فسفاتیدیل‌کولین) به عنوان پیش‌ساز استیل‌کولین شناخته شده است. از طرفی شواهد حاصل از مطالعات بروی حیوان‌های آزمایشگاهی نشان می‌دهد که سیستم کولینرژیک نقش مهمی در یادگیری و حافظه بر عهده دارد. در این مطالعه ما اثرات تجویز دهانی مقادیر مختلف لسیتین را بر بهبود یادگیری فضایی در دستگاه ماز T- شکل بررسی کردیم.مواد و روش‌ها: در این پژوهش از موش‌های صحرایی نر بالغ نژاد NMRI استفاده شد. حیوان‌ها در 5 گروه تقسیم‌بندی شدند. در موش‌های گروه آزمایش (گروه‌های 3-1) رژیم مکمل لسیتین در مقادیر (mg/Kg 120، 240و480) و در گروه حلال (گروه4) آب مقطر به عنوان حلال لسیتین، به مدت 9 روز متوالی، هر روز یک ساعت قبل از آزمایشات، به وسیله لوله دهانی- معدی تجویز شد و موش‌های گروه کنترل (گروه 5) فقط با رژیم معمولی تغذیه ‌شدند. هم‌چنین برای ارزیابی یادگیری فضایی از دستگاه ماز T- شکل استفاده شد که مطابق روش استاندارد، تمامی موش‌ها به مدت 9 روز متوالی، آموزش داده شدند. یافته‌ها: تحلیل و تجزیه آماری به روش آنالیز واریانس نشان داد که تجویز لسیتین در هر سه دوز مورد استفاده (mg/kg120،240 و 480) باعث کاهش میانگین تاخیرها تا رسیدن به معیار یادگیری در روزهای یادگیری و تست خاموشی می‌گردد (به ترتیب 001/0 greater-than p، 001/0 greater-than p و 05/0 greater-than p). هم‌چنین لسیتین در هیچ‌کدام از دوزهای مصرفی اثر معنی‌داری بر میانگین دفعات آموزش و خطا در یادگیری ساده و معکوس نداشت. نتیجه‌گیری: یافته‌های فوق نشان می‌دهد تجویز لسیتین، زمان فراگیری را بهبود داده است که ممکن است این عمل از طریق افزایش سطح استیل کولین و در نتیجه بهبود عملکرد سیستم کولینرژیک انجام شده باشد. واژه‌های کلیدی: لسیتین، یادگیری فضایی، موش صحرایی، ماز T- شکل

Title

The Effect of Oral Lecithin on Spatial Learning of Adult Male Rats

Abstract

*   *** The Effect of Oral Lecithin on Spatial Learning of Adult Male Rats    M. Afarinesh MSc1, AA. Moazedi PhD2, M. Abbasnejad PhD 3*    1- Academic Member of Physiology, Dept. of Biology, Ahwaz University of Shahid Chamran, Ahwaz, Iran   2- Associated Professor of Physiology , Dept. of Biology, Ahwaz University of Shahid Chamran, Ahwaz, Iran   3- Assistant Professor of Physiology, Dept. of Biology, Kerman University of Shahid Bahonar, Kerman, Iran     Background: Lecithin (phosphatidylcholine) is known as a precursor of acetyl choline. The studies on experimental animals, have shown that the cholinergic system has an important role in learning and memory. Therefore, in this study we investigated the effects of different doses of lecithin on the spatial learning.   Materials and Methods: The adult male NMRI rats (250 ± 25 g and 4.5-5 months) were used. All animals were trained for a spatial learning task using T-maze and were trained for subsequently nine days based on standard method (n=7). Animals were divided into 5 groups as follows: Lecithin (480,240,120 IU/kg) 0.1ml/10g B.W was administrated for 9 days subsequently in groups 1-3, one hour before each day the experiments. lecithin’s sham group (group 4) received distilled water by gavaged, and the control group (group 5) received normal food.   Results: Statistical analysis, ANOVA, has shown that lecithin, in all three doses, decreased the mean of running times (p less-than 0.05, p less-than 0.001, p less-than 0.001), but it had no significant effect on the number of errors.   Conclusion: It seems lecithin increase acetyl choline, which in turn improves the function of cholinergic system in hippocampus.    Key words: Lecithin, Spatial Learning, Rat, T-maze- Figure    *Corresponding author, Tel:(0341)322004 1,Fax: (0341) 3222032, E-mail: mabbas@mail.uk.ac.ir   Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences and Health Services, 2004, 3(3) : 141-148

Item Type: Article
Keywords: Lecithin, Spatial Learning, Rat, T-maze- Figure
Divisions: Research Vice-Chancellor Department > Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences
Page Range: pp. 141-148
Journal or Publication Title: Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences
Journal Index: ISC
Volume: 3
Number: 3
Publisher: Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences
ISSN: 1735-3165
Depositing User: آقای علی علوی
URI: http://eprints.rums.ac.ir/id/eprint/6268

Actions (login required)

View Item View Item