Repository of Research and Investigative Information

Repository of Research and Investigative Information

Rafsanjan University of Medical Sciences

نقش سیستم گلوکوکورتیکوییدی هسته اکومبنس بر تعدیل فرآیند حافظه و یادگیری در موش‌ صحرایی‌

(2004) نقش سیستم گلوکوکورتیکوییدی هسته اکومبنس بر تعدیل فرآیند حافظه و یادگیری در موش‌ صحرایی‌. Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences. pp. 25-33. ISSN 1735-3165

[img] Text
article-1-52-en.pdf

Download (376kB)

Official URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-52-en.html

Persian Abstract

خلاصهسابقه و هدف: مطالعات قبلی نشان داده‌اند که گیرنده‌های گلوکوکورتیکوییدی هسته اکومبنس احتمالاً در تعدیل فرآیند ذخیره‌ حافظه‌ هیجانی‌ دخیل می‌‌باشند. هدف‌ این‌ مطالعه‌ تعیین تأثیر تزریق آگونیست و آنتاگونیست گیرنده گلوکوکورتیکوییدی در هسته اکومبنس بر تعدیل فرآیند یادگیری و حافظه (اکتساب، تثبیت و به خاطرآوری) در مدل‌ یادگیری ‌احترازی‌ غیر فعال‌ می‌باشد.مواد و روش‌ها: این پژوهش تجربی بر روی120 سر (در 12گروه) موش نر آلبینو از نژاد ویستار با وزن 250-220 گرم انجام‌ شد. ابتدا به‌ صورت‌ دو طرفه‌ روی‌ هسته‌ اکومبنس‌ کانول‌ راهنما گذاشته ‌شد و یک‌ هفته‌ بعد، موش‌ها در دستگاه‌ احترازی‌ غیرفعال‌ آموزش‌ داده‌ شدند. کورتیکوسترون به عنوان آگونیست (1میکروگرم در 1 میکرولیتر به ازای هرطرف) و RU38486 به عنوان آنتاگونیست (3 نانوگرم‌ در 1میکرولیتر به‌ ازای‌ هر طرف‌) به صورت دو طرفه قبل و بلافاصله بعد از آموزش و قبل از آزمون به خاطرآوری به داخل‌ هسته‌ فوق‌ تزریق‌ شد. گروه‌های کنترل به میزان هم حجم حلال دریافت نمودند. دو روز بعد آزمون به خاطرآوری‌ انجام‌ شد و‌ در طی‌ آن‌ مدت‌ زمانی‌ که‌ طول‌ می‌ کشید تا حیوان‌ برای اولین بار وارد محفظه‌ تاریک‌ شود و کل زمانی‌ که‌ در محفظه‌ روشن طی‌ می‌نمود (در طی‌ 10 دقیقه‌ آزمون) به‌ عنوان‌ معیار میزان‌ حافظه‌ در نظر گرفته‌ شد. یافته‌ها: نتایج‌ نشان‌ می‌دهد که‌ تزریق آگونیست و آنتاگونیست گیرنده گلوکوکورتیکویید به داخل هسته‌ اکومبنس‌ به‌ طور دو طرفه‌ بلافاصله بعد از آموزش به ترتیب موجب افزایش و اختلال در تثبیت حافظه می‌شود (01/0p less-than ). تزریق آن‌ها قبل از آموزش و قبل از آزمون به خاطرآوری تأثیر معنی‌داری‌ بر فرآیند حافظه‌ هیجانی‌ نداشت‌ (05/0p less-than ).نتیجه‌گیری: یافته‌های‌ این مطالعه نشان ‌داد که‌ گیرنده‌های گلوکوکورتیکوییدی هسته‌ اکومبنس‌ نقش‌ مهمی‌ در تثبیت اطلاعات‌ تازه‌ آموخته‌ شده‌ هیجانی در مدل احترازی غیر فعال دارند.واژه‌های‌ کلیدی‌: هسته‌ اکومبنس‌، یادگیری و حافظه‌، کورتیکوسترون، RU38486، موش صحرایی

Title

The Role of Glucocorticoid’s System in Accumbens Nucleus on Learning and Memory Processes in Rat

Abstract

The Role of Glucocorticoid’s System in Accumbens Nucleus on Learning and Memory Processes in Rat     AA. Vafaei PhD 1* , A. Jalal Medical Student 2 , A. Rashidy Pour PhD 3     1- Assistant Professor, Dept. of Physiology, Semnan University of Medical Sciences, Semnan, Iran   2- Medical Student, Faculty of Medicine, Semnan University of Medical Sciences, Semnan, Iran   3- Associated Professor, Dept. of Physiology, Semnan University of Medical Sciences, Semnan, Iran     Background: Previous study indicated that glucocorticoid’s receptors (GRc) in accumbens nucleus (AN) probably are involved in modulation the processes of emotional memory storage. The aim of the present work was to determine the effect of agonist and antagonist of GRc on the modulation of memory processes (Acquisition, Consolidation and Retrieval) in AN of rat in Passive Avoidance Learning (PAL) model.   Materials and Methods: This experimental study was carried out on 120 (12 groups) male Albino Wistar rats (220 – 250 g body weight). Two cannulae implanted bilaterally at the AN and after week the animals were trained in PAL. Corticosterone (1 µg/µl/side) as an agonist and RU38486 (3ng/µl/side) as an antagonist of GRc were injected bilaterally before, immediately after the training and before the retrieval test. Control rats received the same volume of Vehicle. Two days later, retention test was done and Step-through Latency to the dark chamber and total time that spend in light chamber in 10 minutes used as two criteria for measurement of memory.   Results: Results indicated that bilateraly injection of agonist and antagonist of GRc immediately after training enhanced and impaired the memory consolidation respectively (P less-than 0.01). But injection these drugs before the training and before the retrieval test had not significant effects on emotional memory processes.   Conclusion: Findings of this experiment showed that glucocorticoid’s receptors in AN have important role in memory consolidation of new emotional data in PAL.    Key words: Accumbens nucleus, Learning and memory, Corticosterone, RU38486, Rat     *Corresponding author, Tel: (0231) 3332080   Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences and Health Services, 2003, 3(1), 25-33

Item Type: Article
Keywords: Accumbens nucleus, Learning and memory, Corticosterone, RU38486, Rat
Divisions: Research Vice-Chancellor Department > Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences
Page Range: pp. 25-33
Journal or Publication Title: Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences
Journal Index: ISC
Volume: 3
Number: 1
Publisher: Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences
ISSN: 1735-3165
Depositing User: آقای علی علوی
URI: http://eprints.rums.ac.ir/id/eprint/6285

Actions (login required)

View Item View Item