Repository of Research and Investigative Information

Repository of Research and Investigative Information

Rafsanjan University of Medical Sciences

تأثیر آموزش به روش شبیه سازی بر رعایت استانداردهای سوندگذاری ادراری در بیماران بستری توسط دانشجویان پزشکی: يك گزارش کوتاه

(2019) تأثیر آموزش به روش شبیه سازی بر رعایت استانداردهای سوندگذاری ادراری در بیماران بستری توسط دانشجویان پزشکی: يك گزارش کوتاه. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان. pp. 96-87. ISSN 1735-3165

[img] Text
7ویراستاری شده فارسی و انگلیسی فریبا حیدری کوتاه 4443.pdf - Published Version

Download (283kB)

Official URL: http://journal.rums.ac.ir

Persian Abstract

چکیده زمینه و هدف: از آنجایی که عدم رعايت استانداردهاي سوندگذاري ادراری، عوارض جبران ناپذيري دارد، لذا هدف این مطالعه تعیین تأثير آموزش بر رعایت استانداردها می‌باشد. مواد و روش‌ها: این مطالعه کارآزمایی آموزشی بر روی 35 نفر از کارورزان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز در سال 1396 انجام شد. ارزيابي خارجي با تكميل چک لیست در 5 حیطه با 19 سؤال در زمان قبل و یک هفته بعد از مداخله انجام شد. تحلیل داده‌ها توسط آزمون‌های آماری t زوجي و McNemar و t مستقل انجام شد. يافته‌ها: داشتن اعتماد به نفس در انجام كاتتريزاسيون، بعد از مداخله افزايش معني‌دار داشت (016/0=P). افزايش نمره مهارت انجام سونداژ بعد از مداخله معني‌دار بود (007/0P=). ميانگين نمره مهارت كاتتريزاسيون در دانش‌جويان مرد، به طور معني‌داري بیش‌تر از دانش‌جويان زن بود (031/0=P). نتيجه‌گيري: عليرغم افزایش مهارت دانشجويان پزشكي در سوندگذاري ادراري هنوز نياز به برگزاري دوره‌هاي آموزش مداوم منظم براي دانش‌جویان احساس می‌شود. واژه‌های كليدي: سوندگذاري ادراری، توان‌مندی بالینی، آموزش، استانداردها

Title

The Effect of Simulated Education on the Adherence to Standards of Urinary Catheterization in Hospitalized Patients by Medical Students: A Short Report

Abstract

Background and Objectives: Since non-adherence to urinary catheterization standards has irrecoverable consequences, the aim of this study was to assess the effect of an educational program of urinary catheterization on adherence to the standards. Materials and Methods: This educational trial study was conducted on a sample of 35 medical interns of Tabriz University of Medical Sciences in 2017. External evaluation was conducted by completion of a checklist with 5 subscales and 19 items before and one week after the intervention. To analyze the data the paired t-test and McNemar’s test and independent t-test were used. Results: Self-confidence with the skill of catheterization had statistically significant increase after the intervention (p=0.016). The improvement of the score of catheterization skill after the intervention was considerable (p=0.007). The mean score of catheterization skill in men, was significantly higher than women (p=0.031) Conclusions: In spite of significant improvement in the skill of medical students for urinary catheterization, providing the students with regular continuous education seems necessary. Key words: Urinary catheterization, Clinical competence, Education, Standards Funding: This study did not have any funds. Conflict of interest: None declared. Ethical approval: The Ethics Committee of Tabriz University of Medical Sciences approved the study (IR.TBZMED.REC.1396.3.24-34720). How to cite this article: Baradaran-Binazir M, Heidari F, Hajebrahimi S. The Effect of Simulated Education on the Adherence to Standards of Urinary Catheterization in Hospitalized Patients by Medical Students: A Short Report. J Rafsanjan Univ Med Sci 2019; 17 (12): 87-96. [Farsi]

Item Type: Article
Keywords: Urinary catheterization, Clinical competence, Education, Standards
Divisions: Research Vice-Chancellor Department > Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences
Page Range: pp. 96-87
Journal or Publication Title: مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
Journal Index: ISC
Volume: 18
Number: 1
Publisher: دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
ISSN: 1735-3165
Depositing User: خام فاطمه بشارت
URI: http://eprints.rums.ac.ir/id/eprint/6639

Actions (login required)

View Item View Item