(2018) تأثیر برنامه تمرینی منتخب یکپارچگی حسی بر مهارتهای حرکتی و ترکیب بدنی کودکان اوتیسم. Community Health Journal. pp. 65-74. ISSN 2345-6248
Text
article_86090_003ba06d092c5c91bfe5ee03d995182c.pdf Download (598kB) |
Persian Abstract
مقدمه: مهارتهای حسی- حرکتی و ترکیب بدنی در کودکان اوتیستیک در سطح پایینی است. از این رو، هدف از پژوهش حاضر تعیین تأثیر برنامه تمرینی منتخب یکپارچگی حسی بر مهارتهای حرکتی و ترکیب بدنی کودکان اوتیسم شهر تبریز بود. مواد و روش ها: این مطالعه از نوع کارآزمایی آموزشی میباشد. در این پژوهش، از بین پسران مبتلا به اوتیسم شهر تبریز در سال 1397، تعداد 40 نفر بعد از تشخیص قطعی اختلال توسط روانپزشک و معیارهای تشخیصی، به طور تصادفی انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. ابزار پژوهش شامل آزمون تبحر حرکتی بروینینکس- اورزتسکی، دستگاه ترکیب بدنی و پروتکل آموزش برنامه تمرینی منتخب یکپارچگی حسی بود. گروه آزمایش 12 جلسه 90 دقیقهای به مدت 3 ماه آموزش یکپارچگی حسی دریافت کردند اما گروه کنترل هیچ آموزشی دریافت نکردند. دادهها به کمک آزمون آماری تحلیل کوواریانس چند متغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: نتایج تفاوت معنیداری در نمرات پسآزمون بین گروههای آزمایش و کنترل در مهارتهای حرکتی درشت و ظریف و ترکیب بدنی نشان داد (001/0 greater than p). به نحوی که برنامه یکپارچگی حسی باعث ارتقای سطح مهارتهای حرکتی درشت و ظریف و همچنین بهبود ترکیب بدنی در کودکان مبتلا به اوتیسم گردید (001/0 greater than p). نتیجه گیری: بر طبق نتایج، به نظر میرسد بتوان از برنامه تمرینی منتخب یکپارچگی حسی برای بهبود مهارتهای حرکتی و ترکیب بدنی افراد اوتیسم استفاده نمود.
Title
The Effect of a Selected Sensory Integrity Training Program on Motor Skills and Body Composition of Children with Autism
Abstract
Introduction: Sensory and motor skills in autistic children are at a low level. Therefore, the purpose of this study was to investigate the effect of a selected sensory integrity training program on motor skills and body composition of children with autism in the city of Tabriz. Materials and Methods: This is an educational study. In this study, from among the autistic boys in the city of Tabriz in 2018, 40 people were randomly selected after the definite diagnosis of psychiatric disorders by a psychiatrist and based on diagnostic criteria and were then assigned to one of the two experimental and control groups. The research instruments included the Brininx-Oresetsky Expedition Test, the Physical Fitness Machine, and the training protocol for selected sensory integrity. The experimental group received 12 sessions of 90 minutes for sensory integrity training for 3 months, but the control group did not receive any training. The collected data were analyzed by multivariate analysis of covariance analysis. Results: The results of the analysis of the collected data showed a significant difference in the post-test scores between the experimental and control groups in their coarse and delicate motor skills (p less than 0.001). Therefore, it can be claimed that the sensory integrity program improves the level of coarse and delicate motor skills and also improves the body composition in children with autism (p less than 0.001) Conclusion: Based on the results obtained in the present study, a sensory integrity training program can be used to improve the performance of individuals with autism. Therefore, parents of autistic children can use these methods to improve mental health in their children.
Item Type: | Article |
---|---|
Keywords: | Integrity,Coarse,Delicate movements,body composition,autism |
Divisions: | Research Vice-Chancellor Department > Community Health Journal |
Page Range: | pp. 65-74 |
Journal or Publication Title: | Community Health Journal |
Journal Index: | ISC |
Volume: | 12 |
Number: | 3 |
Publisher: | Rafsanjan University of Medical Sciences |
Identification Number: | https://doi.org/10.22123/chj.2019.149716.1176 |
ISSN: | 2345-6248 |
Depositing User: | مهندس مهدی شریفی |
URI: | http://eprints.rums.ac.ir/id/eprint/6743 |
Actions (login required)
View Item |