(2018) پیشبینی افسردگی بر اساس هوش معنوی و هوش هیجانی در دانشجویان دانشگاه ایلام در سال 1395. Community Health Journal. pp. 38-46. ISSN 2345-6248
Text
article_80591_345704642ffab14511b9ada90c765bfd.pdf Download (692kB) |
Persian Abstract
مقدمه: افسردگی از مشکلات شایع در بین جوانان است که میتواند سلامت روانی آنها را تحت تأثیر قرار دهد. هوش معنوی و هیجانی با تقویت روابط فردی و معنویات میتوانند باعث بهبود وضعیت سلامتی شوند. پژوهش حاضر با هدف پیشبینی میزان افسردگی دانشجویان بر اساس ابعاد هوش معنوی و هوش هیجانی آنها در سال 1395 انجام شد. مواد و روش ها: در این پژوهش که از نوع توصیفی است، 368 نفر از دانشجویان دانشگاه ایلام به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. از 3 پرسشنامه افسردگی، هوش معنوی و هوش هیجانی به عنوان ابزار جمعآوری دادهها استفاده شد. دادهها با استفاده از ضریب همبستگی Pearson و تحلیل رگرسیون خطی چندگانه تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که بین هوش معنوی (36/0r= -) و هوش هیجانی (35/0r= -) با افسردگی رابطه منفی و معنیدار وجود دارد (001/0 greater than p). ضرایب تحلیل رگرسیون برای ترکیب خطی متغیرهای هوش معنوی و هوش هیجانی با افسردگی در سطح کمتر از 001/0 معنیدار بود. نتایج نشان داد که گسترش حالت هشیاری (38/0ß= -) بیشترین اهمیت را در تبیین واریانس افسردگی داشته است (19% R2=) (001/0 greater than p). نتیجه گیری: به نظر میرسد هوش معنوی و هوش هیجانی با افسردگی دانشجویان در ارتباط است. بنابراین توصیه میشود درمانگران و مشاوران جهت درمان و کاهش افسردگی افراد، توجه به این مؤلفهها را در دستور کار خود قرار دهند.
Title
Predicting Depression Based on Spiritual Intelligence and Emotional Intelligence in Students of Ilam University in 2016
Abstract
Introduction: Depression is a common problem among young people that can affect their mental health. Spiritual and emotional intelligences can also improve the health of the person by strengthening personal relationships and spirituality. The aim of this study was to predict depression based on spiritual intelligence and emotional intelligence in students of Ilam University in 2016. Materials and Methods: In this descriptive study, 368 students were selected using a random cluster sampling. Three questionnaires regarding depression, spiritual intelligence and emotional intelligence were used as the means of data collection. The data were analyzed using Pearson’s correlation coefficient and multiple linear regressions analysis. Results: The results of the study revealed that there is a significant negative correlation between the spiritual intelligence (r= -0.36) and emotional intelligence (r= -0.35) with depression ( p less than 0.001). Regression coefficients for linear combination of spiritual intelligence and emotional intelligence with depression was significant in the level less than 0.001. The results showed that Extending the consciousness state (ß= -0.38) had the greatest importance in explaining the variance of depression (R2=19%) ( p less than 0.001). Conclusion: It seems that spiritual intelligence and emotional intelligence are related with student's depression. Therefore, it is suggested that therapists and counselors pay attention to these components in their agenda in the treatment and reduction of the rate of depression among these people.
Item Type: | Article |
---|---|
Keywords: | depression,Spiritual intelligence,Emotional intelligence,Students,Ilam |
Divisions: | Research Vice-Chancellor Department > Community Health Journal |
Page Range: | pp. 38-46 |
Journal or Publication Title: | Community Health Journal |
Journal Index: | ISC |
Volume: | 12 |
Number: | 2 |
Publisher: | Rafsanjan University of Medical Sciences |
Identification Number: | https://doi.org/10.22123/chj.2018.119876.1102 |
ISSN: | 2345-6248 |
Depositing User: | مهندس مهدی شریفی |
URI: | http://eprints.rums.ac.ir/id/eprint/6748 |
Actions (login required)
View Item |