(2018) شاخصهای بهوشیاری زمینهای بر مبنای ناگویی خلقی و ابعاد مثبت- منفی کمالگرایی در دانشجویان. Community Health Journal. pp. 69-78. ISSN 2345-6248
Text
article_80592_207114d5519d0fbe207ef1b2ab7cfefc.pdf Download (820kB) |
Persian Abstract
مقدمه: بهوشیاری از مؤلفههای مهم سلامت روانشناختی است. با این حال نقش ناگویی خلقی و کمالگرایی مثبت-منفی در آن مشخص نیست. بنابراین، مطالعه حاضر با هدف بررسی نقش ناگویی خلقی و ابعاد کمالگرایی در بهوشیاری دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه تبریز در سال تحصیلی 96-95 انجام شد. مواد و روش ها: در یک تحقیق توصیفی-همبستگی، تعداد 150 نفر از دانشجویان دانشگاه تبریز به صورت در دسترس و داوطلبانه انتخاب شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامه پنجوجهی ذهن آگاهی، مقیاس کمالگرایی مثبت و منفی و مقیاس ناگویی خلقی جمعآوری شدند. اطلاعات به دست آمده با استفاده از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون خطی تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها: یافته ها نشان داد از بین مؤلفههای ناگویی خلقی، مؤلفه دشواری در تشخیص احساسات (24/0-β=و 029/0p=) قادر به پیشبینی بهوشیاری زمینهای است. همچنین، ابعاد مثبت (27/0 β=و 000/0p=) و منفی (29/0- β=و 000/0p=) کمالگرایی قادر به پیشبینی واریانس بهوشیاری زمینهای در دانشجویان است. نتیجه گیری: بر اساس نتایج به دست آمده، میتوان گفت که ناگویی خلقی (دشواری در تشخیص احساسات) و ابعاد مثبت و منفی کمالگرایی میتوانند تعیینگرهای بهوشیاری زمینهای دانشجویان باشد.
Title
Determinants of Dispositional Mindfulness Based on Alexithymia and Positive and Negative Dimensions of Perfectionism in College Students
Abstract
Introduction: Dispositional mindfulness is an important component of psychological health. Research shows that factors such as alexithymia and perfectionism affect mindfulness. The present research was performed with the aim of investigating the role of dispositional mindfulness on alexithymia and perfectionism among students of Tabriz University in the academic year 2016-2017. Materials and Methods: in a descriptive-correlational study, 150 students from the University of Tabriz selected by using the available sampling method participated in the present research. The data were gathered using a five-dimension mindfulness questionnaire (FFMQ), a positive and negative perfectionism scale and a alexithymia scale (TAS-20). The data were analyzed using the Pearson correlation test and the linear regression analysis in the SPSS software. Result: The results showed that there is negative relationship between difficulty in identifying feelings with mindfulness (B=0/24, p=029). Also, negative perfectionism (B=/029) and positive perfectionism (B=-/027) are able to predict the variance of mindfulness in students. Conclusion: According to the obtained results, it can be concluded that difficulty in identifying feeings and perfectionism (Positive and negative) can be determinants of dispositional mindfulness in college students.
Item Type: | Article |
---|---|
Keywords: | Mindfulness,alexithymia,Perfectionism |
Divisions: | Research Vice-Chancellor Department > Community Health Journal |
Page Range: | pp. 69-78 |
Journal or Publication Title: | Community Health Journal |
Journal Index: | ISC |
Volume: | 12 |
Number: | 2 |
Publisher: | Rafsanjan University of Medical Sciences |
Identification Number: | https://doi.org/10.22123/chj.2018.105900.1061 |
ISSN: | 2345-6248 |
Depositing User: | مهندس مهدی شریفی |
URI: | http://eprints.rums.ac.ir/id/eprint/6751 |
Actions (login required)
View Item |