(2018) تأثیر آموزش فلسفه به کودکان بر رفتار اجتماعی دانش آموزان پسر پایه های پنجم و ششم ابتدایی شهر سرچشمه. Community Health Journal. pp. 41-48. ISSN 2345-6248
Text
article_76686_b982d89fd1040230623fe11c4a62362e.pdf Download (427kB) |
Persian Abstract
مقدمه: یکی از هدفهای عمده نظام آموزش و پرورش ایجاد رفتارهای سازگارانه در کودکان است. از جمله راهکارهای پیشنهادی برای تنظیم رفتار، آموزش فلسفه به کودکان میباشد. در این راستا، هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش فلسفه بر رفتار اجتماعی دانشآموزان پسر پایههای پنجم و ششم ابتدایی شهر سرچشمه بوده است. مواد و روش ها: طرح پژوهشی بهصورت نیمه تجربی و از نوع پیشآزمون –پسآزمون با گروه کنترل بود. بدین منظور، 40 نفر از دانشآموزان پسر پایههای پنجم و ششم ابتدایی شهر سرچشمه بعد از نمونهگیری به صورت تصادفی به دو گروه مداخله و کنترل تقسیم شدند .از پرسشنامه رفتار اجتماعی Warden و همکاران Child Social Behavior Scale(CSBS)به عنوان ابزار غربالگری و گردآوری دادهها در دو مرحله پیشآزمون و پسآزمون استفاده شد. برنامه آموزش فلسفه به کودکان به مدت 10جلسه 2ساعته بر روی گروه مداخله اعمال گردید .دادهها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس (ANCOVA) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتهها: نتایج نشان داد آموزش فلسفه به کودکان منجر به تفاوت معنیدار آماری بین مراحل پیش و پسآزمون در نمره کلی رفتار اجتماعی در گروه مداخله شد (001/0>p) به این صورت که در مرحله پسآزمون، گروه مداخله نسبت به گروه کنترل رفتار اجتماعی بهتری را گزارش نمودند. نتیجهگیری: با توجه به اثربخش بودن استفاده از برنامه آموزش فلسفه به کودکان در بهبود رفتار اجتماعی دانشآموزان پایههای پنجم و ششم ابتدایی، آموزش این برنامه در راستای بهبود رفتار اجتماعی پیشنهاد میشود.
Title
The Effects of Philosophy Education on the Social Behavior of the 5th and 6th-Grade Male Students in the Primary Schools of Sarcheshmeh City
Abstract
Introduction: From among the major goals of an education system is to create adaptive behaviors in children. Besides, one of the strategies recommended to regulate the children’s behavior is teaching philosophy to them. In this respect, this study is conducted aimed at examining the effects of philosophy education on the social behavior of the 5th and 6th-grade male students in the primary schools of Sarcheshmeh City. Materials and Methods: The research design was semi-experimental, with a pretest and a posttest, and a control group. For this purpose, 40 individuals of the 5th and 6th-grade male students in the primary schools of Sarcheshmeh City were randomly assigned into two intervention and control groups by the random name selection, after the whole population was purposefully sampled. The Children’s Social Behavior Scale (CSBS) of Warden et al. was used as the screening tool, and the data collection was conducted in the two pretest and posttest stages. The philosophy education course was run for the children in the intervention group in 10 two-hour sessions. The data were analyzed using ANOVA. Results: The results indicated that philosophy education for the children led to a significant statistical difference between the pretest and posttest stages in terms of the total score of the social behavior in the intervention group ( p less than 0.001). In the posttest, the intervention group reported a better social behavior than the control one. Conclusion: Considering the effectiveness of running philosophy education courses for children in improving the social behavior of the 5th and 6th-grade students, running such courses is recommended to improve the children’s social behavior.
Item Type: | Article |
---|---|
Keywords: | Education,philosophy,Social Behavior,Students |
Divisions: | Research Vice-Chancellor Department > Community Health Journal |
Page Range: | pp. 41-48 |
Journal or Publication Title: | Community Health Journal |
Journal Index: | ISC |
Volume: | 12 |
Number: | 1 |
Publisher: | Rafsanjan University of Medical Sciences |
Identification Number: | https://doi.org/10.22123/chj.2018.114149.1080 |
ISSN: | 2345-6248 |
Depositing User: | مهندس مهدی شریفی |
URI: | http://eprints.rums.ac.ir/id/eprint/6756 |
Actions (login required)
View Item |