(2018) اثربخشی مشاوره شناختی - رفتاری گروهی بر خودکارآمدی تحصیلی و احساس تعلق به مدرسه در دانش آموزان دچار افت تحصیلی. Community Health Journal. pp. 69-78. ISSN 2345-6248
Text
article_76792_ae399379f0fe8d645366936481499ebf.pdf Download (658kB) |
Persian Abstract
مقدمه: با توجه به اینکه عدم احساس کارآمدی فردی و احساس تعلق به مدرسه از عوامل پیشبینی کننده افت تحصیلی در تحصیل به شمار میرود، پژوهش حاضر باهدف تعیین اثربخشی مشاوره شناختی -رفتاری به شیوه گروهی برافزایش خودکارآمدی تحصیلی و احساس تعلق به مدرسه در دانشآموزان دچار افت تحصیلی انجام شد. مواد و روش ها: روش پژوهش نیمه تجربی است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دچار افت تحصیلی در مقطع راهنمایی شهرستان شهریار بودند. از این بین، ۳۰ نفر با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی انتخاب و به دو گروه ۱۵ نفری مداخله و کنترل تقسیم شدند. گروه مداخله ۱۵ ساعت تحت مشاوره گروهی شناختی -رفتاری قرار گرفتند. ابزارهای اندازهگیری عبارت بودند از: پرسشنامه خودکارآمدی Morgan, 1999) & Jinkes) و پرسشنامه احساس تعلق به مدرسه (Berry, Betty&Watts, 2004) . بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها، از تحلیل کواریانس استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد بین گروه مداخله و کنترل تفاوت معنیداری وجود دارد و مشاوره شناختی- رفتاری برافزایش خودکارآمدی تحصیلی و احساس تعلق به مدرسه مؤثر بوده است (0001/0p=). نتیجه گیری: بر اساس نتایج میتوان بهمنظور ارتقای خودکارآمدی تحصیلی و همچنین افزایش احساس تعلق به مدرسه، از مشاوره شناختی -رفتاری به شیوه گروهی استفاده کرد.
Title
Effectiveness of Group Cognitive Behavioral Counseling on Academic self-efficacy and Sense of Belonging to School in Students with Academic Failure
Abstract
Introduction: Considering that the feelings of lack of individual self-efficacy and belonging to school are of the predictors of academic failure in education, the purpose of this research was to investigate the efficacy of the recognizable behavioral consultancy as the gregarious method on improving the educational self-efficacy and sense of school belonging among the students with educational failure. Materials and Methods: In this semi-experimental study, among all guidance school students with academic failure in Shahriar City, 30 students were selected using accidental sampling method. They were then divided into two groups of 15, experimental and control groups. The experimental group received the cognitive behavioral counseling for 15 hours. The measuring tools consist of the Berry, Betti and Watt’s scene of belonging survey and the Ginkez and Moorgan’s self-efficacy questionnaire both with reliable recognition. Results: The results of this study indicated that cognitive behavioral counseling improved significantly the educational self-efficacy and the sense of school belonging (p=0.0001). Conclusion: According to the results of the present study, cognitive group counseling therapy may increase academic self-efficacy and also promotes the sense of belonging to school in schoolchildren.
Item Type: | Article |
---|---|
Keywords: | Cognitive behavioral counseling,educational self-efficacy,Sense of school belonging,Educational failure |
Divisions: | Research Vice-Chancellor Department > Community Health Journal |
Page Range: | pp. 69-78 |
Journal or Publication Title: | Community Health Journal |
Journal Index: | ISC |
Volume: | 12 |
Number: | 1 |
Publisher: | Rafsanjan University of Medical Sciences |
Identification Number: | https://doi.org/10.22123/chj.2018.119206.1098 |
ISSN: | 2345-6248 |
Depositing User: | مهندس مهدی شریفی |
URI: | http://eprints.rums.ac.ir/id/eprint/6759 |
Actions (login required)
View Item |