(2017) اثربخشی آموزش راهحل محور بر تعارضات زناشویی و کیفیت زندگی در زوجین شهر اصفهان. Community Health Journal. pp. 1-10. ISSN 2345-6248
Text
article_65735_5cd18f264f0a33e0e30acf11e4606f6e.pdf Download (355kB) |
Persian Abstract
مقدمه: در سالهای اخیر، توجه به کیان خانواده و عوامل مؤثر بر آن، موضوع پژوهشهای متنوعی بوده است. بنابراین هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش راهحل محور بر تعارضات زناشویی و کیفیت زندگی در زوجین شهر اصفهان بود. مواد و روش ها: روش پژوهش نیمه تجربی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعهی آماری پژوهش را کلیه زوجین مراجعهکننده به مرکز مداخله در بحران و کاهش طلاق بهزیستی شهر اصفهان در سال 1394 تشکیل دادند. 20 زوج به شیوه نمونهگیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در گروههای آزمایش و کنترل گمارده شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه تعارضات زناشویی Sanaei وBarati (1390) و کیفیت زندگی زناشویی سازمان بهداشت جهانی (1996) بود. برای گروه آزمایش، 7 جلسه 90 دقیقهای هفتهای یک جلسه، آموزش راهحل محور اجرا شد و گروه کنترل هیچ مداخلهای دریافت نکرد. بعد از اجرای مداخله آموزشی، دادهها جمعآوری و از طریق روش تحلیل کواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: میانگین و انحراف معیار گروه آزمایش در مؤلفه تعارضات زناشویی در پیشآزمون (08/6 ± 00/150) و در پسآزمون (20/5 ± 80/107)، در مؤلفه کیفیت زندگی در پیشآزمون (06/5 ± 40/60) و در پسآزمون (68/ 3± 75/77) بود. میانگین و انحراف معیار گروه کنترل در مؤلفه تعارضات زناشویی در پیشآزمون (30/6 ± 00/149) و در پسآزمون (93/5 ± 80/150)، در مؤلفه کیفیت زندگی در پیشآزمون (48/5 ± 10/62) و در پسآزمون (08/6 ± 95/61) بود. میانگین مؤلفههای تعارضات زناشویی و کیفیت زندگی پس از ارائه مداخله آموزشی بین دو گروه آزمایش و کنترل دارای تفاوت معنیداری بود (001/0 greater than p). نتیجه گیری: بنابر نتایج پژوهش حاضر و پیشینه پژوهشی، میتوان روش راهحل محور را به عنوان روشی کارآمد در کاهش تعارضات زناشویی و افزایش کیفیت زندگی زوجین دارای مشکلات ارتباطی و زناشویی پیشنهاد نمود.
Title
Effectiveness of Solution-oriented Teaching on Marital Conflicts and Life Quality in Couples in Isfahan
Abstract
Introduction: In the recent years, family-based subjects have attracted considerable attention from pertinent investigators. Therefore, the objective of the present study was to determine the effectiveness of solution-oriented teaching on marital conflicts and life quality in couples in Isfahan. Materials and Methods: The research design in this semi-experimental study was pre- and post-test with control group. The statistical population included all couples referring to the Family Interventions Center to Reduce Divorce of the Isfahan Welfare Organization in 2015. Twenty couples were then selected through convenient method and randomly into two groups of 10, experimental and control group. The data gathering instrument were Sanaie and Barati’s marital conflicts questionnaire (2011) and WHO’s marital life quality (1996). The experimental group received solution-oriented teaching for 7 weekly sessions of 90 min of and the control group received nothing. The data were then collected and analyzed through covariance analysis. Results: The analysis of the pre- and post- test data in the experimental group revealed that the means of component of marital conflicts were (150 ± 6.08) and (107.8± 5.20) respectively and of life quality were (60.40 ± 5.06) and (77.75 ±3.68) respectively. For control group, these values for marital conflicts were (149± 6.30) and (150 ± 5.93) respectively and for life quality were (62.10 + 5.48) and (61.95 ± 6.08) respectively. From the one hand the results showed that there is a significant in the components of marital conflicts and life quality after teaching intervention between the experimental and control groups (p less than 0.001). Significant differences were observed between the values of marital conflicts and life quality in the two groups (p less than 0.001). Conclusion: According to the results of the present study, solution-oriented method can be proposed as an efficient method to relieve marital conflicts and as a result to promote life quality.
Item Type: | Article |
---|---|
Keywords: | Solution-oriented teaching,Marital conflicts,Life quality,Couples |
Divisions: | Research Vice-Chancellor Department > Community Health Journal |
Page Range: | pp. 1-10 |
Journal or Publication Title: | Community Health Journal |
Journal Index: | ISC |
Volume: | 11 |
Number: | شماره |
Publisher: | Rafsanjan University of Medical Sciences |
Identification Number: | https://doi.org/10.22123/chj.2018.85341. |
ISSN: | 2345-6248 |
Depositing User: | مهندس مهدی شریفی |
URI: | http://eprints.rums.ac.ir/id/eprint/6760 |
Actions (login required)
View Item |