(2017) رابطه بین حس انسجام و تنظیم شناختی هیجان با افکار خودکشی در دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی در سال 1396. Community Health Journal. pp. 56-64. ISSN 2345-6248
Text
article_70401_3b6b51c6d71303f9971be3f86b46df15.pdf Download (889kB) |
Persian Abstract
مقدمه: سالهای دانشگاه دورهی انتقالی مهمی است که طی آن، دانشجویان فشارهای تحصیلی، شغلی و زندگی زیادی را پشت سر میگذارند. در این راستا وجود ایدهپردازی خودکشی در بین دانشجویان آثار منفی روانی و اجتماعی گستردهای به دنبال دارد. پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه حس انسجام و تنظیم شناختی هیجان با افکار خودکشی در دانشجویان انجام گرفت. مواد و روش ها: پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه محقق اردبیلی در سال تحصیلی 1396 بود که با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای یک مرحلهای تعداد 367 دانشجو بهعنوان نمونه انتخاب شد. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامههای تجدید نظر شده خودکشی، فرم کوتاه پرسشنامه حس انسجام آنتونوسکی و فرم کوتاه پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان گرانفسکی، کرایچ و اسپاینهون بود. دادههای پژوهش با روشهای آمار توصیفی شامل فراوانی، میانگین و انحراف استاندارد و رگرسیون خطی چندگانه به روش همزمان مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: یافتهها نشان داد بین حس انسجام (25/0-=r) و تنظیم شناختی هیجان (32/0-=r) با افکار خودکشی رابطه منفی معنیدار وجود دارد (011/0 greater than p). بین تنظیم شناختی هیجان ناسازگار (27/0=r) با افکار خودکشی نیز رابطه مثبت معنیداری وجود داشت. حس انسجام و تنظیم شناختی هیجان سازگار و ناسازگار تقریباً 23 درصد از تغییرات افکار خودکشی را پیشبینی میکنند. نتیجه گیری: حس انسجام و تنظیم شناختی هیجان سازگار و ناسازگار میتواند از متغیرهای مرتبط با افکار خودکشی دانشجویان باشد؛ بنابراین، توصیه میشود درمانگران و مشاوران به ویژه در مراکز مشاوره دانشگاهها جهت درمان و کاهش افکار خودکشی دانشجویان، توجه به این مؤلفهها را در دستور کار خود قرار دهند.
Title
The Relationship between Sense of Coherence and Cognitive Emotion Regulation with Suicidal Thoughts among Students at University of Mohaghegh Ardabili in 2017
Abstract
Introduction: Student years at university are an important transitional period in which students undergo a lot of academic, occupational and living pressures. In this regard, the existence of suicidal ideation, also known as suicidal thoughts, among students has a wide range of negative psychosocial effects. The purpose of this study was to determinate the relationship between sense of coherence and cognitive emotion regulation with suicidal ideation in students. Materials and Methods: In this descriptive and correlational study, among all undergraduate and postgraduate students of the University of Mohaghegh Ardabili in 2017, 367 students were selected by a cluster sampling method. The suicidal revised questionnaires (SBQ-R), a short form of Antonovsky Integrity sense questionnaire and a short form of the Gravinsky Craig and Spinach on Critical Settlement Questionnaire were used for data collection. The research data were analyzed using descriptive statistics including frequency, mean and standard deviation and multiple linear regression in simultaneously method at a significant level of pResults: The results showed that while a negative significant relationship between sense of coherence (r=-0.25) and cognitive emotion regulation (r=-0.32) with suicidal thoughts (p less than 0.011) was observed, correlation between suicidal ideation and cognitive-emotional confusion (r=0.27) was significantly positive. Also, the sense of coherence and cognitive adjustment of compatible and incompatible excitement predict about 23% of changes in suicidal ideation. Conclusion: Based on these results, the sense of coherence and cognitive adjustment of compatible and incompatible excitement can be related to the suicidal thoughts of students; therefore, it could be recommended that therapists and counselors especially who working at university counseling centers to take into account these considerations to reduce the rate of students' suicidal thoughts.
Item Type: | Article |
---|---|
Keywords: | Sense of Consistency,Adaptive cognitive adjustment,Cognitive adjustment of incompatible excitement,Students,Suicidal thoughts |
Divisions: | Research Vice-Chancellor Department > Community Health Journal |
Page Range: | pp. 56-64 |
Journal or Publication Title: | Community Health Journal |
Journal Index: | ISC |
Volume: | 11 |
Number: | شماره |
Publisher: | Rafsanjan University of Medical Sciences |
Identification Number: | https://doi.org/10.22123/chj.2018.110885.1069 |
ISSN: | 2345-6248 |
Depositing User: | مهندس مهدی شریفی |
URI: | http://eprints.rums.ac.ir/id/eprint/6766 |
Actions (login required)
View Item |