(2017) اثربخشی آموزش نوروفیدبک بر ارتقای عملکرد زمان واکنش در ورزشکاران فوتبالیست. Community Health Journal. pp. 1-9. ISSN 2345-6248
Text
article_60488_00edd6512232f19a3721f9685795d1ae.pdf Download (197kB) |
Persian Abstract
خلاصه مقدمه: رسیدن به عملکرد بهینه به همراه بهبود زمان واکنش، از مهمترین اهداف دانشجویان و ورزشکاران است. در این راستا نوروفیدبک یکی از ابزارهای رایج در این زمینه میباشد. پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش نوروفیدبک بر ارتقای عملکرد زمان واکنش انجام شد. مواد و روش ها: پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی بود. تعداد 30 نفر از داوطلبین انتخاب شده و به دو گروه 15 نفره آزمایش و پلاسیبو تقسیم شدند. ابتدا آزمون زمان واکنش به عنوان پیشآزمون در هر دو گروه به عمل آمد. گروه آزمایش 20 جلسه آموزش نوروفیدبک دریافت کردند و فیدبکی که دریافت میکردند وابسته به عملکرد آنها بود، اما فیدبک گروه پلاسیبو وابسته به عملکرد نبود. بعد از پایان 20 جلسه مجددا آزمون زمان واکنش به عنوان پسآزمون انجام شد. تحلیل داده ها به روش تحلیل کوواریانس چند متغیره انجام شده است. یافته ها: نتایج نشان داد آموزش نوروفیدبک باعث ارتقای عملکرد زمان واکنش میشود و زمان واکنش ساده، تمیزی، انتخابی، دیداری و شنیداری در این افراد ارتقا یافته بود. آزمودنیهایی که فیدبکهای دریافتی وابسته به عملکرد آنها بود زمان واکنش بهتری داشتند، که این تفاوت از نظر آماری معنیدار بود (01/0p less than ). نتیجه گیری: با توجه به نتایج استفاده از نوروفیدبک برای مشاغل حساس نظامی و ورزشی توصیه میگردد. همچنین با استفاده از نوروفیدبک میتوان امواج مغزی افراد را در حالت بهینه نگه داشت.
Title
The Effectiveness of Neurofeedback Training on Improving Reaction time Performance in Football Athletes
Abstract
Introduction:One of the most important goals for students and athletes is to. achieve the optimal performance along with improving reaction time This study was conducted to determine the effectiveness of neurofeedback training, as a common therapeuti tool, on reaction time performance. Materials and Methods: In this quasia-experiment study, a total of 30 volunteers were included and divided randomly into two groups of 15, experimental and control groups. Firstly, both groups received a pre-test reaction time. The experimental group received 20 sessions of real and performance-related neurofeedback training while the control group received the same sessions of random training but irrelevant to perforrmance. At the end of thesesessions, as a post-test was conducted for both groups.The Ddata analysis tool was SPSS version 19. Results: The results showed that the neurofeedback training could improve the response time performances including; simple, distictive, selctive and audio-visual reaction tim. Participants who received performance-related neurofeedback training sessions had a more optimal reaction time which was significant compared to the control group (p less than 0.01). Conclusion: Based on the results of this study, neurofeedback training could be recommended for some importat jobs including military or athletic individuals.
Item Type: | Article |
---|---|
Keywords: | Neurofeedback,Reaction Time,athlete |
Divisions: | Research Vice-Chancellor Department > Community Health Journal |
Page Range: | pp. 1-9 |
Journal or Publication Title: | Community Health Journal |
Journal Index: | ISC |
Volume: | 11 |
Number: | 2 |
Publisher: | Rafsanjan University of Medical Sciences |
Identification Number: | https://doi.org/10.22123/chj.2018.85310. |
ISSN: | 2345-6248 |
Depositing User: | مهندس مهدی شریفی |
URI: | http://eprints.rums.ac.ir/id/eprint/6770 |
Actions (login required)
View Item |