(2017) تأثیر آموزش ایفای نقش بر عملکرد دانشآموزان دختر و معلمان در مواجهه با آسپیراسیون جسم خارجی. Community Health Journal. pp. 68-75. ISSN 2345-6248
Text
article_63565_ca3c1c078fb142e30acf604607a14376.pdf Download (712kB) |
Persian Abstract
مقدمه: آسپیراسیون جسم خارجی یکی از فوریتهای پزشکی محسوب میشود. افزایش سطح آگاهی افراد و به خصوص دانشآموزان میتواند در پیشگیری و کاهش خفگی ناشی از آن مؤثر باشد. لذا این مطالعه با هدف تعیین تأثیر آموزش ایفای نقش بر عملکرد دانشآموزان و معلمان آنان مواجهه با آسپیراسیون جسم خارجی انجام شد. مواد و روش ها: این مطالعه از نوع نیمه تجربی است که جامعه پژوهش آن شامل کلیه دانشآموزان متوسطه دوره اول و معلمان آنان بود. 28 دانشآموز و 28 معلم همان مدرسه به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. مداخله آموزشی بهصورت ایفای نقش در قالب سه جلسه آموزشی برگزار گردید.. عملکرد نمونهها قبل، بلافاصله و یک ماه بعد از مداخله توسط چکلیست 20 سوالی در زمینه اجرای مراحل مانور هیملیخ ارزیابی شد و با استفاده از آزمونهای تی مستقل، تی زوج و آنالیز واریانس با اندازههای تکراری مورد بررسی قرار گرفت . یافته ها: نتایج نشان داد که آموزش از طریق ایفای نقش باعث افزایش نمره عملکرد معلمان و دانشآموزان بلافاصله و یک ماه بعد از مداخله شد. آزمون آنالیز واریانس با تکرار مشاهدات قبلی نشان داد که میانگین نمره عملکرد دانشآموزان و معلمان بلافاصله و یک ماه بعد از مداخله بهطور معنیداری بیشتر از قبل از مداخله بود (001/0p less than ). نتیجه گیری: روش آموزش ایفای نقش توانست مهارتها و عملکرد دانشآموزان و معلمین آنها را در مورد آسپیراسیون جسم خارجی نسبت به قبل از آموزش به نحو چشمگیری بالا ببرد. پیشنهاد میگردد با برگزاری کلاسها و کارگاههای آموزش مداوم به دانشآموزان و معلمان، و تشویق آنها به بازپخش این آموزشها آگاهی کلیه اقشار جامعه افزایش داده شود.
Title
The Effect of Role Playing Methods on the Performance of High School Student's Girls and Teachers Encountering Foreign Body Aspiration
Abstract
Introduction: foreign body aspiration (FBA) is considered as one of the medical emergencies. Increasing the individuals’ awareness especially students can be effective in preventing and reducing suffocation. Therefore, the purpose of this study was the effects of role playing methods on the performance of the students and teachers encountering FBA. Materials and Methods: This is a semi-experimental study in which the statistical population includes high school students and teachers. The sampling method was clustering and random by which 28 students and 28 teachers were selected. Educational intervention was held in form of three training sessions. Then, the performance of the samples was evaluated before, immediately and one month after the intervention by a checklist of 20 questions regarding the implementation of the Heimlich maneuver. Finally, the filled out checklists were analyzed statistically using T- test, paired T-test and ANOVA. Results: The results showed that role playing methods was increased immediately and one month after the intervention on the performance of the students and teachers. The ONVA test showed that the mean score of teachers' and students performance that immediately and one month after the intervention was more than before education(p less than 0.001). Conclusion: The results of this study showed that role playing method could improve the students and teachers' skills and performance in dealing with FBA. It is suggested that awareness of all communities be increased by conducting classes and education workshops for students and teachers, and encouraging them to re-launch these trainings.
Item Type: | Article |
---|---|
Keywords: | Role playing,Students,teacher,Foreign body aspiration |
Divisions: | Research Vice-Chancellor Department > Community Health Journal |
Page Range: | pp. 68-75 |
Journal or Publication Title: | Community Health Journal |
Journal Index: | ISC |
Volume: | 11 |
Number: | 2 |
Publisher: | Rafsanjan University of Medical Sciences |
Identification Number: | https://doi.org/10.22123/chj.2018.114932.1082 |
ISSN: | 2345-6248 |
Depositing User: | مهندس مهدی شریفی |
URI: | http://eprints.rums.ac.ir/id/eprint/6777 |
Actions (login required)
View Item |