(2017) اثربخشی آموزش فرزندپروری مبتنی بر ذهنآگاهی بر اضطراب و نگرانی مادران دارای کودک مبتلا به اختلال بیشفعالی-کمبود توجه. Community Health Journal. pp. 1-11. ISSN 2345-6248
Text
article_50702_e7ae9798dabfa0cf1a5b8287293a1461.pdf - Published Version Download (237kB) |
Persian Abstract
مقدمه: مادران دارای کودک مبتلا به اختلال بیشفعالی-کمبود توجه، مشکلات مربوط به سلامت روان از جمله اضطراب و نگرانی بیشتری را تجربه میکنند. در این راستا هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش فرزندپروری مبتنی بر ذهنآگاهی بر اضطراب و نگرانی مادران دارای کودک مبتلا به اختلال بیشفعالی-کمبود توجه بود. مواد و روش ها: طرح پژوهش به صورت نیمهتجربی و از نوع پیشآزمون – پسآزمون با گروه کنترل بود. بدین منظور 30 نفر از مادران دانشآموزان دختر مقطع ابتدایی مبتلا به اختلال بیشفعالی-کمبود توجه بعد از نمونهگیری هدفمند به صورت تصادفی به دو گروه مداخله و کنترل تقسیم شدند. از فرم والد پرسشنامه Conners به همراه مصاحبه بالینی به عنوان ابزار غربالگری و از پرسشنامه اضطراب بک و نگرانی پنسیلوانیا، برای گردآوری دادهها در دو مرحله پیشآزمون و پسآزمون استفاده شد. برنامه آموزش فرزندپروری مبتنی بر ذهنآگاهی، به مدت 8 جلسه 2 ساعته بر روی گروه مداخله اعمال گردید. دادهها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس یک متغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: نتایج نشان داد آموزش فرزندپروری مبتنی بر ذهنآگاهی منجر به تفاوت معنیدار آماری بین مراحل پیش و پس از آزمون در نمره کلی اضطراب و نگرانی در گروه مداخله شد(001/0 greater than p). به این صورت که در مرحله پسآزمون بعد از کنترل نمرات پیشآزمون، گروه مداخله نسبت به گروه کنترل اضطراب و نگرانی کمتری را گزارش نمودند. نتیجه گیری: با توجه به اثربخش بودن استفاده از برنامه فرزندپروری مبتنی بر ذهنآگاهی در کاهش علایم اضطراب و نگرانی مادران دارای کودک مبتلا به اختلال بیشفعالی-کمبود توجه، آموزش این برنامه در راستای کاهش فشار روانی این گروه از افراد جامعه پیشنهاد میشود.
Title
The Effectiveness of Mindfulness-based Parenting Training on the Anxiety and Worry of Mothers who have Children with Attention-Deficit/hyperactivity Disorder
Abstract
Introduction: Mothers who have children with attention-deficit/hyperactivity disorder experience greater problems related to mental health including anxiety and worry. In this regard, the aim of this study was to evaluate the efficacy of a mindfulness-based parenting training on the anxiety and worry of mothers who have children with Attention-deficit/hyperactivity disorder. Materials and Methods: This Quasi-experimental study was conducted with a pre-test/post-test control group. For this purpose, 30 mothers of girls with Attention-deficit/hyperactivity disorder were randomly assigned to experimental and control groups. Using purposive sampling method. The Conners Parent Rating Scale and clinical interviews were used for screening and the anxiety inventory and Pennsylvania State Worry Questionnaire were used to collect data in two conditions [pretest and posttest]. Mindful Parenting course was implemented for the experimental group in 8 sessions of 2 hours each. Data were analyzed using ANCOVA. Results: Results of ANCOVA showed that the mindful parenting course resulted in a statistically significant difference between pre-and post-test scores so that the experimental group had a lower rate of anxiety and worry (p less than 0/001). Conclusion: Considering the results of this study, the mindful parenting course may be effective in reduction of anxiety and worry in mothers who have children with attention-deficit/hyperactivity disorder, this training course would be beneficial for mothers of children with this disorder.
Item Type: | Article |
---|---|
Keywords: | Attention-deficit/hyperactivity disorder,Mindful parenting program,Anxiety,worry |
Divisions: | Research Vice-Chancellor Department > Community Health Journal |
Page Range: | pp. 1-11 |
Journal or Publication Title: | Community Health Journal |
Journal Index: | ISC |
Volume: | 10 |
Number: | 4 |
Publisher: | Rafsanjan University of Medical Sciences |
ISSN: | 2345-6248 |
Depositing User: | مهندس مهدی شریفی |
URI: | http://eprints.rums.ac.ir/id/eprint/6786 |
Actions (login required)
View Item |