(2017) تدابیر مدارس شهر رفسنجان برای مقابله با خطر بروز حوادث و بلایا در سال 1392. Community Health Journal. pp. 12-18. ISSN 2345-6248
Text
article_50705_e15ee80b7bf8180cbdd336cea3f22c16.pdf Download (178kB) |
Persian Abstract
مقدمه: تجارب اخیر در رابطه با حوادث و بلایای طبیعی، خشونت، عملکردهای تروریستی و تهدید پاندمیهایی نظیر آنفلوانزا ضرورت اتخاذ تدابیری برای آمادگی مدارس جهت مواجهه با بلایا، بحرانها و حوادث در مدرسه را نشان میدهد. این مطالعه با هدف تعیین تدابیر مدارس شهر رفسنجان برای مقابله با خطر بروز حوادث و بلایا انجام گرفت. مواد و روشها: در این مطالعه توصیفی، تدابیر 153 مدرسه شهر رفسنجان در سال 1392، برای مقابله با خطر بروز حوادث و بلایا با استفاده از پرسشنامه پژوهشگر ساخته شامل ویژگیهای مدارس، وجود امکانات و تجهیزات مدارس و تدابیر مدارس در مواجهه با حوادث و بلایا بررسی شد. پژوهشگران در مدارس حضور یافته و پرسشنامهها با کمک مدیران مدارس تکمیل گردید. دادهها با استفاده از آزمونهای آماری t مستقل و آنالیز واریانس یک طرفه تجزیه و تحلیل گردید. یافتهها: در این پژوهش 153 مدرسه مورد مطالعه قرار گرفتند. یافتهها نشان داد میانگین و انحراف معیار تجهیزات و امکانات موجود در مدارس 71/9±10/11 بود. آنالیز واریانس یک طرفه اختلاف آماری معنیداری بین مقطع تحصیلی و امتیاز به دست آمده از امکانات و تجهیزات موجود در مدارس نشان داد (034/0=p) بهطوری که میانگین تجهیزات در مدارس ابتدایی بالاتر بود. همچنین بین امتیاز به دست آمده از امکانات و تجهیزات موجود در مدارس و وجود مربی بهداشت در مدارس ارتباط معنیداری مشاهده گردید و نتایج نشان داد که میانگین تجهیزات در مدارسی که مربی بهداشت داشتند بالاتر بود (001/0=p). نتیجهگیری: با توجه به عدم دسترسی مدارس به تجهیزات و امکانات پیشرفته، نتایج مطالعه حاضر میتواند اطلاعات پایهای برای اتخاذ تدابیر و راهکارهای مناسب جهت تجهیز مدارس به وسایل مورد نیاز و آموزش پرسنل جهت مواجهه با حوادث و بلایا در اختیار مسئولین امر قرار دهد.
Title
Schools Plans for Dealing with the Risk of Accidents and Disasters in Rafsanjan in 2013
Abstract
Introduction: Recent experiences in relation to natural disasters, violence, terrorist attacks and the threat of pandemic diseases including influenza show that schools should have strategies for dealing with crises, accidents and disasters. The aim of this study was to determine the schools plans to dealing with the risks of these unwanted events in Rafsanjan. Materials and Methods: In this cross- sectional study, 153 schools plans were included for dealing with accidents and disasters in Rafsanjan in 2013. The data gathering instrument in this study was a questionnaire designed by the researcher (Features schools, equipment and facilities in schools). Researchers attended in the schools and the questionnaires were completed with the help of schools’ managers. Data were analyzed using independent t test and One-way ANOVA. Results: The findings indacated that the mean and standard deviation of equipment and basic facilities of the schools were 11/10±9/71. ANOVA test showed a significant difference between level of education and equipment and basic facilities (p=0/034). Also, there was a significant and direct association between the values of equipment and basic facilities and the existence of school health services . (p=0/001). Conclusion: Due to the lack of accessibility of schools to advanced equipments and facilities, the results of this study may provide useful information for authorities and decision makers to improve the safety standards of the schools.
Item Type: | Article |
---|---|
Keywords: | Accidents,Disasters,School,Rafsanjan |
Divisions: | Research Vice-Chancellor Department > Community Health Journal |
Page Range: | pp. 12-18 |
Journal or Publication Title: | Community Health Journal |
Journal Index: | ISC |
Volume: | 10 |
Number: | 4 |
Publisher: | Rafsanjan University of Medical Sciences |
ISSN: | 2345-6248 |
Depositing User: | مهندس مهدی شریفی |
URI: | http://eprints.rums.ac.ir/id/eprint/6787 |
Actions (login required)
View Item |