(2016) تأثیر آموزش گروهی مهارتهای زندگی بر سلامت عمومی و کیفیت زندگی پرستاران. Community Health Journal. pp. 19-27. ISSN 2345-6248
Text
article_45792_ad2aef1c455ea7e42b1feee5bc05af9a.pdf Download (210kB) |
Persian Abstract
خلاصه مقدمه: شغل پرستاری به دلیل استرسزا بودن موجب کاهش سلامت و کیفیت زندگی میشود. آموزش مهارتهای زندگی به عنوان یک روش آموزشی میتواند سلامت عمومی و کیفیت زندگی پرستاران را ارتقاء دهد. این مطالعه با هدف بررسی تأثیر آموزش گروهی مهارتهای زندگی بر سلامت عمومی و کیفیت زندگی پرستاران انجام شد. مواد و روشها: این مطالعه تجربی با طرح پیشآزمون و پسآزمون بود. جامعه آماری این پژوهش پرستاران بیمارستانهای شهر ورامین در سال 1394 بودند. در مجموع30 پرستار با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه جایگزین شدند. گروه آزمایش10 جلسه70 دقیقهای به صورت گروهی با روش مهارتهای زندگی آموزش دید. گروهها پرسشنامه سلامت عمومی (GHQ) گلدبرگ و هیلیر و پرسشنامه کیفیت زندگی (LQQ) سازمان بهداشت جهانی را تکمیل کردند. دادهها با روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری تحلیل شدند. یافتهها: بین گروههای آزمایش و گواه در سلامت عمومی و کیفیت زندگی تفاوت معناداری وجود داشت. به عبارت دیگر آموزش گروهی مهارتهای زندگی به طور معنیداری باعث افزایش سلامت عمومی (737/149=F) و کیفیت زندگی (415/129=F) پرستاران شد (001/0 greater than p). نتیجهگیری: آموزش گروهی مهارتهای زندگی میتواند در افزایش سلامت عمومی و کیفیت زندگی پرستاران اثربخش باشد. بنابراین، مشاوران و درمانگران در کنار سایر روشها میتوانند از روش مذکور برای افزایش سلامت عمومی و کیفیت زندگی استفاده کنند.
Title
Survey on the Effects of Group Training of Life Skills on Nurses� General Health and Quality of life
Abstract
Survey on the Effects of Group Training of Life Skills on Nurses’ General Health and Quality of life Chenarani H1, Khammari M2, Shirkavand N3, Ashoori J4 1- MSc of Family Counseling, Department of Counseling, Quchan Branch, Islamic Azad University, Quchan, Iran. 2- BSc in Nursing, Faculty of Nursing and Midwifery, University of Medical Sciences, Zabol, Iran. 3- Instructor of Educational Science, Farhangian University, Zeynabiyeh Pishva Branch, Tehran, Iran. 4- PhD of Psychology, Dept. of Psychology, Islamic Azad University, Isfahan (Khorasgan) Branch, Isfahan, Iran. (Correspondence Author) Email: Jamal_ashoori@yahoo.com, Tel: 09124918931 Received: 6 June 2016 Accepted: 21 December 2016 Introduction: Nursing as a stressful job has detrimental effects on health conditions and nurses’ quality of life (QOL). Training courses of life skills could improve and increase the general health conditions and quality of life of the nurses. So, this study aimed to investigate the effects of these courses on the two aforementioned parameters. Materials and Methods: This experimental study with a pre-test and post-test design was conducted on all nurses working in the Varamin city hospitals in 2015. Overall, 30 nurses were selected through available sampling method and randomly assigned into two groups. The experimental group received 10 sessions of 70- minute. of training with group life skills method and the control group received nothing Both groups completed the questionnaires of Goldberg & Hillier’s general health (GHQ) and World Health Organization’s life quality (LQQ). Data was analyzed by multivariate analysis of covariance method. Results: There was a significant difference between the experimental and control groups in the general health and QOL. In other words, group training of life skills significantly enhances the general health (F=149/737) and QOL (F=129/415) of the nurses (p less than 0/001). Conclusion: According to the findings of this study, the group training of life skills can be effective in improving the general health conditions and Olaf nurses. So, counselors and therapists could use the group life skill method along with other methods to increase these two health and life parameters.
Item Type: | Article |
---|---|
Keywords: | Training,life skills,mental health,Quality of Life,Nurses |
Divisions: | Research Vice-Chancellor Department > Community Health Journal |
Page Range: | pp. 19-27 |
Journal or Publication Title: | Community Health Journal |
Journal Index: | ISC |
Volume: | 10 |
Number: | 3 |
Publisher: | Rafsanjan University of Medical Sciences |
ISSN: | 2345-6248 |
Depositing User: | مهندس مهدی شریفی |
URI: | http://eprints.rums.ac.ir/id/eprint/6796 |
Actions (login required)
View Item |