(2016) مقایسه تأثیر تمرینات ثبات مرکزی و زنجیره حرکتی بسته بر کنترل وضعیت بدنی دانشآموزان کمتوان ذهنی. Community Health Journal. pp. 33-41. ISSN 2345-6248
Text
article_45785_c3cca1ce9f30dad67d97775758660a07.pdf Download (204kB) |
Persian Abstract
مقدمه: کنترل وضعیت بدنی نقش مهمی در فعالیتهای روزمره کودکان کمتوان ذهنی دارد. هدف از این تحقیق مقایسه تأثیر تمرینات ثبات مرکزی و تمرینات زنجیره حرکتی بسته بر کنترل وضعیت بدنی دانشآموزان کمتوان ذهنی بود. مواد و روشها: در یک مطالعه نیمه تجربی بر روی 45 دانشآموز پسر کمتوان ذهنی، آزمودنیها در سه گروه 15 نفره کنترل، ثبات مرکزی و زنجیره حرکتی بسته قرار گرفتند. گروههای تجربی 8 هفته و هفتهای سه بار تمرینات ثبات مرکزی و یا زنجیره حرکتی بسته را انجام دادند. در پیشآزمون و پسآزمون از تست شارپند رومبرگ (Sharpened Romberg) با چشمان باز و بسته برای اندازهگیری تعادل ایستای (کنترل وضعیت بدنی) سه گروه استفاده شد. آزمون تحلیل واریانس یکطرفه برای تجزیه و تحلیل دادهها مورد استفاده قرار گرفت. یافتهها: در آزمون تعادل ایستا با چشم باز بین گروههای ثبات مرکزی و کنترل (005/0p=) و زنجیره حرکتی بسته و کنترل (007/0p=) تفاوت معنیداری مشاهده شد؛ اما بین گروههای ثبات مرکزی و زنجیره حرکتی بسته (910/0p=) تفاوت معنیدار مشاهده نشد. در آزمون تعادل ایستا با چشمبسته نیز بین گروههای ثبات مرکزی و کنترل (001/0p=) و زنجیره حرکتی بسته و کنترل (002/0p=) تفاوت معنیداری مشاهده شد؛ اما بین گروههای ثبات مرکزی و زنجیره حرکتی بسته (420/0p=) تفاوت معنیدار مشاهده نشد. نتیجه گیری: تمرینات ثبات مرکزی و زنجیره حرکتی بسته تعادل ایستای دانشآموزان کمتوان ذهنی را بهبود میبخشند و از این تمرینات میتوان برای بهبود کنترل وضعیت بدنی دانشآموزان کمتوان ذهنی استفاده کرد.
Title
Comparing the effect of Core Stability Trainings and Closed Kinetic Chain Trainings on the Postural Control of Mentally Retarded Students
Abstract
Introduction: Postural Control has important role in the daily activities of mentally retarded children. The purpose of this study was Comparing the effect of Core Stabilization Trainings and closed kinetic chain trainings on the Postural Control of mentally retarded students. Materials and Methods: In this case-control study, 45 male mentally retarded students in three groups of Control, Core Stability and closed kinetic chain with 15 people participated. TRN groups performed core stabilization trainings and closed kinetic chain trainings for 8 weeks and three times per week. The pre-test and post-test of Sharpened Romberg test was done for measuring static balance of three groups. ANOVA test used to analyze the data (p≤0.05). Result: Static balance with opened eye results showed significant differences in mean Core Stability and CTL groups (p=0.005) and closed kinetic chain and CTL groups (p=0.007) but showed insignificant differences in mean Core Stability and closed kinetic chain groups (p=0.910). Static balance with closed eye results showed significant differences in mean Core Stability and CTL groups (p≤0.000) and closed kinetic chain and CTL groups (p=0.002) but showed insignificant differences in mean Core Stability and closed kinetic chain groups (p=0.420). Conclusion: Core stabilization training program and closed kinetic chain training program improve static balance of mentally retarded students and can be used for improving postural control of mentally retarded students.
Item Type: | Article |
---|---|
Keywords: | Mental retardation,core stability,Closed kinetic chain,Postural control |
Divisions: | Research Vice-Chancellor Department > Community Health Journal |
Page Range: | pp. 33-41 |
Journal or Publication Title: | Community Health Journal |
Journal Index: | ISC |
Volume: | 10 |
Number: | 2 |
Publisher: | Rafsanjan University of Medical Sciences |
ISSN: | 2345-6248 |
Depositing User: | مهندس مهدی شریفی |
URI: | http://eprints.rums.ac.ir/id/eprint/6805 |
Actions (login required)
View Item |