(2017) تأثیر معنادرمانی اسلامی بر بهبود سازگاری اجتماعی و تابآوری مادران کودکان عقبمانده ذهنی. Community Health Journal. pp. 52-62. ISSN 2345-6248
Text
article_45779_a28616fe3de738d344fb22f5b612008e.pdf Download (219kB) |
Persian Abstract
مقدمه: عقبماندگی ذهنی معضلی است که بنیان خانواده را تحت تأثیر قرار میدهد. با تولد یک فرزند عقبمانده ذهنی عملکرد روانشناختی والدین دچار اختلال میگردد. دو مؤلفه روانشناختی مورد توجه در این فرایند، سازگاری اجتماعی و تابآوری روانشناختی والدین است. لذا پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر معنادرمانی اسلامی بر بهبود سازگاری اجتماعی و تابآوری مادران کودکان عقبمانده ذهنی انجام گرفت. مواد و روشها: پژوهش حاضر، مطالعهای نیمه تجربی، از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمام مادران دارای کودک عقبمانده ذهنی در اصفهان بود. جهت انجام این پژوهش 45 مادر دارای فرزند عقبمانده ذهنی با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند.گروههای آزمایش در 9 جلسه 90 دقیقهای معنادرمانی اسلامی شرکت کردند. ابزارهای مورد استفاده، پرسشنامههای سازگاری اجتماعی و تابآوری بود. دادهها با روش تحلیل آنکوا مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتهها: نتایج بیانگر آن بود که آموزش معنادرمانی اسلامی منجر به تفاوت معنیدار در میانگین پسآزمون نمرات گروههای آزمایش در هر دو متغیر سازگاری اجتماعی (001/0p less than ) و تابآوری (001/0p less than ) شد. نتیجهگیری: معنادرمانی اسلامی سبب میشود مادران کودکان عقبمانده ذهنی در مؤلفههای سازگاری اجتماعی و تابآوری بهبود معنیداری داشته باشند آنها حتی با وجود فرزند عقبمانده، سازگاری اجتماعی بهتر و تابآوری بالاتری را در فرایند زندگی شخصی و اجتماعی کسب مینمودند
Title
Investigating the Effect of Islamic logo Therapy on the Improvement of Social adaptation and Resiliency in the Mothers of Mentally Retarded Children
Abstract
Introduction: Mental retardation is a problem which affects the family’s foundation. By giving birth to a retarded child the parents’ psychological performance becomes disturbed. Two psychological components attended in this process are social adaption and psychological resiliency. Therefore, the present study was conducted to investigate the effect of Islamic logo therapy on the improvement of social adaptation and resiliency in the mothers of mentally retarded children. Material and methods: the present study was a semi-experimental research with pretest, post-test and control group type. The statistical population of the study included mothers of mentally retarded children in Isfahan. In order to do the study 45 mothers of mentally retarded children were selected through purposive sampling method. The experimental groups took part in 9 ninety-minute sessions of Islamic logo therapy. The applied instruments were the questionnaires of social adaptation and resiliency. The data were analyzed through ANCOVA. Findings: the results indicated that teaching Islamic logo therapy leads to a significant difference in the mean of post-test scores in the experimental group in both variables of social adaptation (p less than 0/01) and resiliency( p less than 0/01). Conclusion: Islamic logo therapy causes the mothers of mentally retarded children to significantly improve in the components of social adaptation and psychological resiliency, and it leads to better social adaptation and higher resiliency in the process of personal and social life despite having a retarded child.
Item Type: | Article |
---|---|
Keywords: | Islamic logo therapy,social adaptation,resiliency,mothers of mentally retarded children |
Divisions: | Research Vice-Chancellor Department > Community Health Journal |
Page Range: | pp. 52-62 |
Journal or Publication Title: | Community Health Journal |
Journal Index: | ISC |
Volume: | 10 |
Number: | 1 |
Publisher: | Rafsanjan University of Medical Sciences |
ISSN: | 2345-6248 |
Depositing User: | مهندس مهدی شریفی |
URI: | http://eprints.rums.ac.ir/id/eprint/6815 |
Actions (login required)
View Item |