(2017) تأثیرفعالیتهای آمادگی جسمانی بر ارتقاء سلامت عمومی دانشآموزان مقطع ابتدایی شهرخرمآباد. Community Health Journal. pp. 18-27. ISSN 2345-6248
Text
article_45767_848034ad8ebe36413e20462771f1ca3f.pdf Download (286kB) |
Persian Abstract
مقدمه: تلاش برای بالا بردن سطح سلامت دانشآموزان و کمک به تحقق اهداف نظام آموزش و پرورش ضروری است. لذا هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی تاثیر فعالیت های آمادگی جسمانی بر ارتقاء سلامت عمومی دانشآموزان مقطع ابتدایی شهر خرم آباد بود. مواد و روش ها: در این مطالعه نیمه تجربی، تعداد 100 نفر دانش آموز مقطع ابتدایی از طریق نمونه گیری در دسترس به عنوان نمونه آماری انتخاب، و پس از تکمیل پرسشنامه جمعیت شناختی و سلامت عمومی گلدبرگ (1972)، به طور تصادفی به دو گروه کنترل و مداخله تقسیم شدند. سپس گروه مداخله، به مدت 12 هفته تمرینات آمادگی جسمانی را انجام دادند. پس از اتمام برنامه تمرینی، مجدداً پرسشنامه سلامت عمومی، توسط نمونه ها تکمیل و گردآوری شد. داده های بدست آمده توسط آزمون های t زوجی و مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: فعالیت های آمادگی جسمانی باعث ارتقاء سلامت عمومی دانش آموزان در مؤلفه های نشانه های جسمانی (003/0p=)، اضطراب و اختلال خواب (009/0p=)، اختلال درکارکرد اجتماعی (001/0p=) و افسردگی (001/0p=) شد. نتیجه گیری: با توجه به نتایج این پژوهش، میتوان از فعالیتهای آمادگی جسمانی به عنوان مداخلها ی سومند در جهت ارتقای سلامت عمومی دانش آموزان استفاده کرد، لذا مدارس که نقش مهمی در امر آموزش دانش آموزان دارند می توانند با بهره گیری از این تمرینات به کودکان در جهت رسیدن به این مهم کمک کنند.
Title
The Effects of Physical Fitness Activities to Enhance the General Health of Elementary School Students of khorramabad City in Iran
Abstract
Introduction: Efforts to improve the health of students and thus contributing to achieving the goals of the educational system is very necessary. The aim of this study was to evaluate the effects of physical fitness activities on promoting the public health in primary school students of khorramabad city. Materials and methods: For this purpose, among the 38,633 elementary school students, 100 available cases were selected. After completing the demographic and general health Goldberg questionnaire (1972), the students were divided into control and experimental groups randomly. Then the experimental groups completed fitness exercises for 12 weeks according to pre-determined exercise programs. After completing the training program, general health questionnaire, were recompleted and collected by the samples. Data were analyzed using t-test. Results: That exercise and physical fitness followed the increase general health of students in components of somatic symptoms (p=0.003), anxiety and insomnia (p=0.009), social dysfunction (p=0.001) and depression (p=0.001). Conclusion: Sport can be used as a public health intervention to improve the student's productivity, therefore, the schools that play an important role in students teaching, can help to this aim with using physical training.
Item Type: | Article |
---|---|
Keywords: | Physical fitness activities,Students,public health |
Divisions: | Research Vice-Chancellor Department > Community Health Journal |
Page Range: | pp. 18-27 |
Journal or Publication Title: | Community Health Journal |
Journal Index: | ISC |
Volume: | 9 |
Number: | 4 |
Publisher: | Rafsanjan University of Medical Sciences |
ISSN: | 2345-6248 |
Depositing User: | مهندس مهدی شریفی |
URI: | http://eprints.rums.ac.ir/id/eprint/6820 |
Actions (login required)
View Item |