(2017) اثربخشی آموزش هوش معنوی و مهارتهای زندگی بر هوش معنوی دانشجویان پرستاری مضطرب دانشگاه آزاد اسلامی واحد سیرجان. Community Health Journal. pp. 62-71. ISSN 2345-6248
Text
article_45771_0144c4b74b43cd7109192a111428893c.pdf Download (286kB) |
Persian Abstract
مقدمه: نتایج تحقیقات قبلی نشان داده است که توجه به معنویت اثر مثبتی بر کاهش پریشانی هیجانی و علائم روان شناختی دارد. این تحقیق با هدف مقایسه اثربخشی آموزش هوش معنوی و مهارتهای زندگی بر هوش معنوی دانشجویان پرستاری سیرجان انجام گردیده است. مواد و روش ها: در این مطالعه نیمه آزمایشی که در سال 1393 انجام شد 58 دانشجوی پرستاری که نمرات بالایی در مقیاس اضطراب داشتند به طور تصادفی در سه گروه قرار گرفتند شرکتکنندگان در گروه آزمایش یک و آزمایش دو به ترتیب به مدت ده جلسه یک ساعته تحت آموزش هوش معنوی و مهارتهای زندگی قرارگرفتند و شرکتکنندگان گروه شاهد آموزشی دریافت نکردند. میزان هوش معنوی هر سه گروه در آغاز و پایان جلسات آموزشی با استفاده از پرسشنامه هوش معنوی King مورد سنجش قرار گرفت. دادهها با تحلیل کوواریانس آزمون تعقیبی توکی تحلیل شدند. یافته ها: نتایج نشان داد که آموزش هوش معنوی و مهارتهای زندگی میتواند میزان هوش معنوی دانشجویان پرستاری را افزایش دهد. نتایج نشان داد نمرات هوش معنوی گروه آزمایش یک با گروه شاهد تفاوت معنیداری در سطح 001/0p less than دارد، اما نمره پسآزمون گروه آزمایش یک و آزمایش دو با هم تفاوت معنیداری نداشت. نتیجه گیری: آموزش هوش معنوی و آموزش مهارتهای زندگی در افزایش هوش معنوی مؤثر میباشد.
Title
The Effects of Spiritual Intelligence and Life Skills Training on the Spiritual Intelligence of the Anxious Nursing Students in the Islamic Azad University of Sirjan
Abstract
Introduction: Previous research has shown that attending to spirituality can reduce both the psychological distresses and the severity of psychological symptoms. The present research was carried out to compare the effects of spiritual intelligence and life skills training on spiritual intelligence of Sirjan nursing students with anxiety. Materials and Methods: This semi- experimental study was conducted in the academic year of 2013-2014. Fifty eight nursing students who had high anxiety scores were randomly assigned into three groups: experimental one, experimental two, and control. Participants in the experimental one and experimental two groups participated in a one hour spiritual intelligence and life skills classes for ten sessions, whereas the control group received no education. The King Intelligence Questionnaire was administrated in pre-test and post-test. The groups were analyzed by Co-variance and Post Hoc test (Tukey). Results: Results showed that spiritual intelligence and life skills training have similar effects on increasing the spiritual intelligence among the nursing students. The experimental group number one and the control groups obtained the significance level of p less than 0.001, but, there were no significant differences between the experimental group one and experimental group two (p less than 0.247). Conclusion: Spiritual intelligence and life skills training are effective in increasing the spiritual intelligence.
Item Type: | Article |
---|---|
Keywords: | Training,Spiritual intelligence,life skills |
Divisions: | Research Vice-Chancellor Department > Community Health Journal |
Page Range: | pp. 62-71 |
Journal or Publication Title: | Community Health Journal |
Journal Index: | ISC |
Volume: | 9 |
Number: | 4 |
Publisher: | Rafsanjan University of Medical Sciences |
ISSN: | 2345-6248 |
Depositing User: | مهندس مهدی شریفی |
URI: | http://eprints.rums.ac.ir/id/eprint/6824 |
Actions (login required)
View Item |