Repository of Research and Investigative Information

Repository of Research and Investigative Information

Rafsanjan University of Medical Sciences

رابطه نگرش‌های ناکارآمد با مؤلفه‌های بهزیستی روان‌شناختی در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی تبریز

(2015) رابطه نگرش‌های ناکارآمد با مؤلفه‌های بهزیستی روان‌شناختی در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی تبریز. Community Health Journal. pp. 9-17. ISSN 2345-6248

[img] Text
article_45758_fbe59b84f8e6c6d02c73bf4594f81fa6.pdf

Download (285kB)

Official URL: http://chj.rums.ac.ir/article_45758.html

Persian Abstract

خلاصه مقدمه: بهزیستی روان‌شناختی یکی از مقوله‌های مهم در قشر دانشجویی می‌باشد تا زمینه‌ساز موفقیت‌های تحصیلی و اجتماعی باشد. از این‌رو، این پژوهش در سال تحصیلی 1394-1393 با هدف بررسی رابطه نگرش‌های ناکارآمد با مؤلفه‌های بهزیستی روان‌شناختی در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی تبریز انجام پذیرفت. مواد و روش‌ها: در این مطالعه توصیفی، تعداد 380 نفر از دانشجویان کارشناسی دانشگاه آزاد اسلامی که تعداد آن‌ها با استفاده از جدول مورگان تعیین‌ شده بودند و با استفاده از نمونه‌گیری خوشه‌ای تصادفی انتخاب‌ گردیده بودند به پرسشنامه‌های بهزیستی روان‌شناختی ریف ویسمن و نگرش‌های ناکارآمد ویسمن و همکاران پاسخ دادند. داده­ها با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون تجزیه و تحلیل شدند. یافته‌ها: نتایج ماتریس همبستگی حاکی از آن است که نگرش‌های ناکارآمد با مؤلفه‌های بهزیستی روان‌شناختی (پذیرش خود 195/0- =r، رابطه مثبت با دیگران 312/0- =r، خودمختاری176/0- =r، زندگی هدفمند 219/0- =r، رشد شخصی 273/0- =r و تسلط بر محیط 268/0- =r) ارتباط منفی و معنی‌داری دارد. نتیجه‌گیری: نتایج حاکی از انست که با افزایش نگرش‌های ناکارآمد در دانشجویان، بهزیستی روان‌شناختی آن‌ها کاهش پیدا می‌کند.

Title

Relationship between Dysfunctional Attitudes with the Components of Psychological Well-being in Students of Islamic Azad University of Tabriz

Abstract

Introduction: Psychological well-being of the student population is one of the major categories in the field of academic and social success. The aim of this study was to survey the relationship between dysfunctional attitudes with the components of psychological well-being in students of Islamic Azad University of Tabriz. Materials and Methods: For this purpose 380 students of Islamic Azad University, whose numbers were determined using through cluster sampling, completed Ryff psychological well-being questionnaire and weissman dysfunctional attitudes scale(DAS). Results: The results of the correlation matrix showed that the Relationship between dysfunctional attitudes with the components of psychological well-being is a negative meaningful relationship (self-acceptance: r=-0.195, positive relationship with others: r=-0.312, autonomy=-0.176, purpose in life: r=-0.219, personal growth: r=-0.273, environmental mastery: r=-0.268). Conclusion: The results indicate that with the increase in dysfunctional attitudes psychological well-being of students is reduced.

Item Type: Article
Keywords: dysfunctional attitudes,Psychological Well-Being,Students
Divisions: Research Vice-Chancellor Department > Community Health Journal
Page Range: pp. 9-17
Journal or Publication Title: Community Health Journal
Journal Index: ISC
Volume: 9
Number: 3
Publisher: Rafsanjan University of Medical Sciences
ISSN: 2345-6248
Depositing User: مهندس مهدی شریفی
URI: http://eprints.rums.ac.ir/id/eprint/6828

Actions (login required)

View Item View Item