Repository of Research and Investigative Information

Repository of Research and Investigative Information

Rafsanjan University of Medical Sciences

بررسی ارتباط خستگی و افسردگی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در سال 1393

(2015) بررسی ارتباط خستگی و افسردگی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در سال 1393. Community Health Journal. pp. 63-73. ISSN 2345-6248

[img] Text
article_45764_7351523b2ecd6d9a9e763fb4f09924a9.pdf

Download (278kB)

Official URL: http://chj.rums.ac.ir/article_45764.html

Persian Abstract

مقدمه: خستگی و افسردگی در دانشجویان بر انجام کار، زندگی خانوادگی و روابط اجتماعی آنها اثرات منفی گذاشته و منجر به کاهش عملکرد اجتماعی، شغلی و تحصیلی آنها می‌گردد. این مطالعه باهدف بررسی ارتباط خستگی و افسردگی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در سال 1393 انجام شد. مواد و روش‌ها: این پژوهش بر روی 315 دانشجو در دانشکده‌های دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد به روش چند مرحله‌ای انجام گردید. جهت جمع‌آوری اطلاعات از پرسشنامه‌های اطلاعات دموگرافیک، معیار خستگیIowa Fatigue Scale و معیار افسردگی Beck استفاده شد. داده‌ها با استفاده از آزمون‌های آماری آنالیز واریانس، تی تست، من ویت نی ، کای اسکوار و ضریب همبستگی پیرسون و اسپیرمن مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: ارتباط بین میانگین افسردگی و وجود مشکل مالی در دانشجویان و علاقه به رشته تحصیلی (001/0p=) و ارتباط بین میانگین خستگی و جنس (0001/0 greater than p)، رشته تحصیلی و وجود مشکل مالی (007/0p=)، علاقه به رشته تحصیلی (0001/0p less than ) و وجود بیماری جسمی (008/0p=) معنی‌دار شد. همبستگی بین نمره خستگی و افسردگی دانشجویان با آزمون همبستگی پیرسون مثبت و معنی‌دار گردید. (000/0p less than و 581/0r=). نتیجه‌گیری: با وجود همبستگی مثبت و معنی‌دار بین خستگی و افسردگی دانشجویان و نتایج حاصله به نظر می رسد که با ایجاد امکانات بیشتر و حمایت مالی دانشجویان بتوان علاقه‌مندی به رشته تحصیلی را افزایش و خستگی و افسردگی را در آنها کاهش داد.

Title

The Relationship between Fatigue and Depression in the students of Shahid Sadoughi University of Medical Sciences in Yazd 2014

Abstract

Introduction: Fatigue in students has negative consequences on occupational, social, and familial functions and may give rise to depression. Meanwhile, depression in students  may disturb the  academic function and become as impediment for academic achievements. This study aimed to investigate the relashionship between depression and fatigue in the students of Shahid sadoughi University of medical Sciences in Yazd, Iran in 2014. Material and methods: In this cross sectional descriptive analytical study,315 students were selected through a multi-stages sampling method among the students of Shahid Sadoughi Universiry in 2014 in Yazd.  Data were collected by demographic questionnaire, IOWA fatigue scale and Beck depression inventory scale. Data were analyzed by SPSS 16 software using ANOVA, chi-square, t-test, Pearson  and Spearman correlation test. Results: There was a significant relationship between depression, interest to study extension and  economical problems (p=0.001). Also, there was a significant relationship between fatigue, gender (p less than 0.000),  study extention  and economical problems (p=0.007), interest to study extention (p less than 0.000) and physical diseases (p=0.008) and depression according to pearson correlation test. (p=0.000, r=0.581). Conclusion: Economical problems and study extension interest are significantly related to depression and fatigue. By improving the economical support and increasing students,  interest to study extension, depression and fatigue would be decreased and their academic function would also be increased.

Item Type: Article
Keywords: fatigue,depression,Medical students
Divisions: Research Vice-Chancellor Department > Community Health Journal
Page Range: pp. 63-73
Journal or Publication Title: Community Health Journal
Journal Index: ISC
Volume: 9
Number: 3
Publisher: Rafsanjan University of Medical Sciences
ISSN: 2345-6248
Depositing User: مهندس مهدی شریفی
URI: http://eprints.rums.ac.ir/id/eprint/6834

Actions (login required)

View Item View Item