(2017) رابطه بین سطح تحصیلات و اشتغال مادر با خودکارآمدی دانشآموزان پایه ششم مدارس شهر تهران در سال 1393. Community Health Journal. pp. 1-9. ISSN 2345-6248
Text
article_45741_c04edd4f447694cf6878bbd6f4536879.pdf Download (213kB) |
Persian Abstract
مقدمه: امروزه بیش از پیش، شاهد افزایش سطح تحصیلات و اشتغال بانوان میباشیم. مادرانی که نقش اولیه و مهمی را در تربیت و شکلگیری شخصیت فرزندان خود ایفا مینمایند. هدف از این پژوهش، بررسی رابطه سطح تحصیلات و اشتغال مادر با خودکارآمدی دانشآموزان پایه ششم شهر تهران بود. مواد و روشها: در این مطالعه توصیفی جامعه پژوهش، کلیه دانشآموزان پایه ششم مدارس دولتی واقع در نیمه جنوبی شهر تهران بودند. نمونهگیری بر روی440 دانشآموز، به روش تصادفی خوشهای انجام شد. با استفاده از پرسشنامه خودکارآمدی شرر و همکاران، اطلاعات جمعآوری گردید. اطلاعات با استفاده از آزمون آماری تحلیل واریانس دو راهه، تجزیه و تحلیل شد. یافتهها: سطح تحصیلات مادر بر خودکارآمدی فرزند، تأثیر داشته و تفاوت معنیداری در خودکارآمدی دانشآموزان دارای مادران با سطح تحصیلات متفاوت، وجود دارد (05/0 greater than p). اما شاغل یا خانهدار بودن مادر، عامل تعیینکنندهای در خود کارآمدی به شمار نمیرود. نتیجهگیری: عدم تأثیر شاغل یا خانهدار بودن مادر بر خودکارآمدی میتواند مربوط به عوامل مرتبط دیگری نظیر: وضعیت اقتصادی خانواده و درآمد شغلی، نوع شغل، میزان ساعات کاری، سختی شغل، علاقه و تمایل به آن شغل، سمت و درجه شغلی بستگی دارد. شایسته است برای افزایش آگاهی والدین از روشهای تربیتی مؤثر بر خودکارآمدی، کوشش بعمل آید.
Title
The Relation of Educational level and Maternal Employment on Self-efficacy in Tehran Sixth grade Elementary Students, 2014
Abstract
Introduction: Nowadays, more than ever, we are witnessing an increase in the level of education and employment of women, and as mothers play an important role in primary education and character formation of their children, the purpose of this study was to evaluate the effect of mothers’ education level and employment on self-efficacy in the sixth grade students in Tehran. Materials and Methods: Four hundred and forty (220 girls and 220 boys) sixth graders from southern Tehran were chosen through cluster random method to participate in this study. Data was collected by Scherer and colleagues efficacy questionnaire (1982) and analyzed by using two-way variance analysis. Results: The mothers’ education level do affect the children’s self-efficiency, and there was a meaningful difference in self-efficacy of students with their mothers having different educational levels (P less than 0/05). However, self-efficacy is not highly affected by mothers being housewife or employed. Conclusion: The ineffectiveness of employment or unemployment of mothers is not the only determining factor in self – efficiency, and its effect may also depend on the family’s economic situation and income, the type of job, working time, the difficulty of the job, her interest and inclination to the job, position, and job level. It is worth mentioning that in order to increase the awareness of parents of effective educational methods in self-efficiency, we should put much effort.
Item Type: | Article |
---|---|
Keywords: | Maternal employment,maternal education,self-efficacy,Students |
Divisions: | Research Vice-Chancellor Department > Community Health Journal |
Page Range: | pp. 1-9 |
Journal or Publication Title: | Community Health Journal |
Journal Index: | ISC |
Volume: | 9 |
Number: | 1 |
Publisher: | Rafsanjan University of Medical Sciences |
ISSN: | 2345-6248 |
Depositing User: | مهندس مهدی شریفی |
URI: | http://eprints.rums.ac.ir/id/eprint/6843 |
Actions (login required)
View Item |