Repository of Research and Investigative Information

Repository of Research and Investigative Information

Rafsanjan University of Medical Sciences

بررسی میزان آگاهی از بیماری¬های پریودنتال در دانشجویان دوره بالینی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در سال تحصیلی 1396-1395: یک گزارش کوتاه

(2018) بررسی میزان آگاهی از بیماری¬های پریودنتال در دانشجویان دوره بالینی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در سال تحصیلی 1396-1395: یک گزارش کوتاه. JRUMS. pp. 889-898. ISSN 1735-3165

[img] Text
8سلطانی مقاله کوتاه.pdf - Published Version

Download (210kB)

Official URL: http://journal.rums.ac.ir

Persian Abstract

چکیده زمینه و هدف: برخی عوامل زمینه¬ساز بروز بیماری¬های پریودنتال با افزایش سطح آگاهی، قابل پیش¬گیری است. لذا این مطالعه با هدف تعیین میزان آگاهی دانشجويان پزشکی دوره بالینی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در مورد بیماری¬های پریودنتال در سال تحصیلی 96-1395 انجام شد. مواد و روش‌ها: در این مطالعه توصیفی، آگاهی210 دانشجوی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد که به¬طور تصادفی انتخاب شدند، با استفاده از پرسش¬نامه بررسی شد. داده¬ها توسط آزمون¬های آماریt مستقل، آنالیز واریانس یک-طرفه، آزمون تعقیبی Tukey و ضریب هم¬بستگی Pearson تجزیه و تحلیل شدند. یافته‌ها: میانگین و انحراف معیار نمره آگاهی شرکت کنندگان 62/3±25/9 بود. بین میانگین نمره آگاهی با سن، ترم تحصیلی و معدل افراد اختلاف آماری معنی¬داری وجود داشت (001/0p=)، اما با جنسیت افراد ارتباط معنی‌داری مشاهده نشد (715/0p=). نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج، آگاهی افراد با افزایش ترم تحصیلی افزایش می¬یابد. جهت ارتقاء سطح آگاهی دانشجویان، برگزاری کارگاه¬های آموزشی در این رابطه مفید به نظر می¬رسد. واژه‌های کلیدی: آگاهی، بیماری¬های پریودنتال، دانشجویان پزشکی، یزد

Title

Survey of the Knowledge of Medical Students of Shahid Sadoughi University of Medical Sciences About Periodontal Disease in 2016-2017: A Short Report

Abstract

Background and Objectives: Some predisposing factors in inducing periodontal diseases can be prevented by increasing awareness. So, this study was accomplished to evaluate periodontal diseases knowledge by medical students of Shahid Sadoughi University of Medical Sciences in 2016-2017. Materials and Methods: In this descriptive study, 210 medical students of Shahid Sadoughi university of medical sciences were randomly selected and their knowledge was assessed through a questionnaire. Independent t-test, one-way ANOVA, Tukey’s HSD and Pearson’s correlation coefficient were used for data analysis. Results: The mean and standard deviation of knowledge score was 9.25±3.62. There was a statistically significant difference between the mean score of knowledge and age, education level and students’ average score (p=0.0001). But there wasn’t a statistically significant relationship between the mean score of knowledge and gender (p=0.715). Conclusion: Considering the results, knowledge of students was increased with the rise of the semester. Therefore, in order to promote the medical students’ knowledge, holding workshops in this field seems helpful. Key words: Knowledge, Periodontal disease, Medical students, Yazd Funding: This research was funded by Shahid Sadoughi University of Medical Sciences. Conflict of interest: None declared. Ethical approval: The Ethics Committee of Shahid Sadoughi University of Medical Sciences and Health Services approved the study (IR.SSU.REC.1395.250). How to cite this article: Khabazian A, Tavakoli A, Dehghani M, Soltani S. Survey of the Knowledge of Medical Students of Shahid Sadoughi University of Medical Sciences About Periodontal Disease in 2016-2017: A Short Report. J Rafsanjan Univ Med Sci 2018; 17 (9): 889-98. [Farsi]

Item Type: Article
Keywords: Knowledge, Periodontal disease, Medical students, Yazd
Subjects: WU Dentistry. Oral Surgery > WU 100-113.7 Anatomy. Physiology. Hygiene
Divisions: Research Vice-Chancellor Department > Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences
Page Range: pp. 889-898
Journal or Publication Title: JRUMS
Journal Index: ISC
Volume: 17
Number: 9
Publisher: دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
ISSN: 1735-3165
Depositing User: خام فاطمه بشارت
URI: http://eprints.rums.ac.ir/id/eprint/47

Actions (login required)

View Item View Item