Repository of Research and Investigative Information

Repository of Research and Investigative Information

Rafsanjan University of Medical Sciences

تأثیر برنامه آموزشی- حمایتی خانواده محور بر تعارض کار- خانواده پرستاران زن شهر زابل در سال 1396

(2018) تأثیر برنامه آموزشی- حمایتی خانواده محور بر تعارض کار- خانواده پرستاران زن شهر زابل در سال 1396. Community Health Journal. pp. 1-10. ISSN 2345-6248

[img] Text
CHJ_Volume 12_Issue 4_Pages 1-10.pdf - Published Version

Download (812kB)

Official URL: http://chj.rums.ac.ir/article_87032.html

Persian Abstract

مقدمه: تعارض کار-خانواده تعارض بین نقشی محسوب می‌شود. که یکی از عواملی که در بروز آن نقش دارد عدم حمایت اعضای خانواده و تقسیم کار سنتی است. هدف از این مطالعه، تعیین تأثیر برنامه آموزشی- حمایتی خانواده محور بر تعارض کار- خانواده پرستاران زن شهر زابل می‌باشد. مواد و روش­ ها: پژوهش حاضر از نوع نیمه تجربی است. نمونه آماری پژوهش، 50 زوج بودند که از میان پرستاران زن شاغل در دو بیمارستان شهر زابل در سال 1396 به روش نمونه‌گیری چند مرحله‌ای انتخاب شدند و در دو گروه آزمون و کنترل (25 زوج برای هر گروه) قرار گرفتند. پس از تکمیل پرسشنامه تعارض کار-خانواده کارلسون و اتمام دوره 8 جلسه‌ای (هر 3 روز یک و نیم ساعت به مدت یک ماه) آموزش مدیریت خانواده در گروه آزمایش، مجدداً پرسشنامه‌ها در هر دو گروه اجرا شد و داده‌ها با استفاده از آزمون t دو نمونه‌ای مستقل و Mann-Withney U مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ­ها: بین نمره تعارض کار-خانواده قبل از مداخله در گروه آزمون (36/63) و کنترل (40/61) تفاوت معنی‌دار وجود نداشت (383/0p=). ولی بعد از مداخله در گروه آزمون (31/56) به‌طور معنی‌دار کمتر بود (005/0p=). نتیجه‌ گیری: به نظر می‌رسد آموزش مدیریت نقش‌های خانواده می‌تواند باعث کاهش تعارض کار- خانواده گردد. بنابراین، این مداخله به‌عنوان برنامه‌ای مؤثر در جهت کاهش تعارض کار- خانواده زوجین توصیه می‌گردد.

Title

The Impact of Family-Centered Educational-Support Program on Work-Family Conflicts of Female Nurses in the City of Zabol in 2017

Abstract

Introduction: The work-family conflict in considered as an inter-role conflict to which lack of support from family members and traditional work division are two important contributing factors. This study aims to determine the impact of a family-centered educational-support program on the work-family conflict of female nurses in the city of Zabol in 2017. Materials and Methods: This research is semi-experimental. The statistical sample included 50 couples selected among the female nurses working in two hospitals of Zabol in 2017 through the multi-stage sampling. They were divided into two groups of control and test (25 partners per each group). Questionnaires were reused in both groups after completion of the Calrson work-family conflict questionnaire and an eight-session course of the family management training in the test group (one and a half hour every three days, within one month). Data were analyzed in SPSS software version 20 using the independent two-sample t-test and Mann-Whitney U. Results: There was no significant difference between the work-family conflictscore before the intervention in the test group (63.36) and the control group (61.40) (p=0.382); but it was significantly lower after the intervention in the test group (56.31) (p=0.005). Conclusion: It seems that the family roles management trainings can reduce the work-family conflict. Therefore, this intervention is recommended as an effective program for reducing the work-family conflict of couples.

Item Type: Article
Keywords: work-family conflict,Family-centered Care,Family Management,Nurse
Divisions: Research Vice-Chancellor Department > Community Health Journal
Page Range: pp. 1-10
Journal or Publication Title: Community Health Journal
Journal Index: ISC
Volume: 12
Number: 4
Publisher: Rafsanjan University of Medical Sciences
Identification Number: https://doi.org/10.22123/chj.2019.160326.1204
ISSN: 2345-6248
Depositing User: خانم مهتاب اکبری
URI: http://eprints.rums.ac.ir/id/eprint/29377

Actions (login required)

View Item View Item